Hovedinnhold

Slik kan du få jobb med Twitter

BLOGGESUKSESS: Kanadiske Tara Hunt (38) blogget seg inn i sin nåværende karriere. Foto: Kristine Løwe
BLOGGESUKSESS: Kanadiske Tara Hunt (38) blogget seg inn i sin nåværende karriere. Foto: Kristine Løwe
(VG Nett) Kanadiske Tara Hunt (38) har bygget en lukrativ karriere ved hjelp av sosiale medier.

- Jeg ville aldri vært hvor jeg er i dag hvis det ikke var for sosiale medier som blogger, Twitter og Facebook, sier Hunt til VG Nett.

Fra bondelandet til Silicon Valley
Vi møter henne i Oslo hvor den kanadiske forfatteren, entreprenøren og verdenskjente bloggeren er for å snakke om noen av lærdommene hun omtaler i boken «The Whuffie Factor» på konferansen Re:Think.

I dag er boken, som kom ut i 2009 og handler om hvordan bruke sosiale medier effektivt, oversatt til åtte forskjellige språk.

Hunt farter verden rundt for å snakke om den, og året den kom ut kåret det amerikanske teknologimagasinet Fast Company henne til en av de mest innflytelsesrike kvinnene i teknologibransjen.

SMALL TOWN GIRL: Hunts liv har tatt henne fra bondelandet til teknologibransjens «vugge» i Silicon Valley. Foto: Kristine Løwe
SMALL TOWN GIRL: Hunts liv har tatt henne fra bondelandet til teknologibransjens «vugge» i Silicon Valley. Foto: Kristine Løwe

- Jeg kommer fra en liten by i Canada, fra Sundre, Alberta, og i den delen av verden jeg kommer fra er det flere kuer enn mennesker. Å komme fra det stedet jeg gjør og leve det livet jeg gjør er fantastisk, sier Hunt.

Blogget seg til jobb
I dag bruker hun mye av energien sin på oppstartsselskapet Buyosphere, som er et nettsted for shoppinginteresserte.

Men netteventyret hennes startet i 2003 da hun ikke kunne få seg en jobb innen det hun ville drive i med i Toronto uansett hvor mange jobber hun søkte på.

Derfor begynte hun å lese alle bloggene til sjefene for de hovedsakelig amerikanske nettselskapene hun hadde lyst til å jobbe for - og å blogge om det.

Nettverking ved hjelp av nettsamtaler
- Hver gang jeg leste om noe interessant blogget jeg om det, og lenket tilbake til bloggeren som hadde inspirert min bloggpost, sier hun.

Hun brukte mye tid på å blogge.

Siden lenking betraktes som en form for samtale av mange bloggere fikk hun også mye oppmerksomhet.

Men så fikk det også resultater:

I 2005 ble hun kontaktet av en innflytelsesrik teknologskribent som anbefalte henne til et søkemotorselskap i San Francisco.

Ti dager senere var hun på plass i ny jobb på USAs vestkyst, hvor hun ble en kjent figur i IT-miljøet i Silicon Valley. I dag tilskriver hun æren for det meste som har skjedd i karrieren hennes siden den gang kontakter hun har knyttet gjennom sosiale medier.

Møtte kjæresten på nett
Hunt mener at vi som mennesker alle ønsker å bli «laid, paid and made», altså å finne kjærlighet, få betalt og å gjøre karriere.

Selv føler hun at sosiale medier har hjulpet henne med å oppnå alle tre.

- Karrieren min er lukrativ. Jeg får godt betalt for å snakke på konferanser verden over og for konsulentjobbing. Jeg får for eksempel betalt for å dra til Oslo og snakke med et publikum som lytter til det jeg har å si. Det føles fremdeles ufattelig for meg, sier hun.

Hun forteller at hun også fant kjæresten sin, som hun beskriver som sitt livs kjærlighet, via sosiale medier.

- Det begynte med at vi kom i kontakt på nett, han begynte å følge meg på Twitter, vi begynte å snakke sammen litt der og det utviklet seg til kjærlighet. Det ble klart ganske tidlig at han ikke kom til å føle seg truet av min suksess, som har vært et problem for meg i forhold til kjærester tidligere, utdyper hun.

Slik kan du nå livsmål med sosiale medier
Hun medgir at det nok var mye enklere å få til de tingene hun fikk til i 2005 enn nå.

Siden den gang har det blitt veldig mange flere som bruker sosiale medier og konkurransen om oppmerksomhet har blitt mye tøffere.

Allikevel mener hun alle kan gjøre tre enkle ting for å bruke disse mediene til å oppnå livsmål, som å øke sjansene for å lande drømmejobben:

1) Identifiser hva du ønsker å oppnå. Eller, hvis du har lyst til å starte for deg selv, om det er et tomrom i markedet som ingen fyller eller et problem som ingen løser.

2) Start å samhandle med folk på nett. Start å følge menneskene som skriver om det du er opptatt av eller jobber for selskapene du har lyst til å jobbe for på Twitter, Facebook eller via blogger, og svar dem når de skriver om disse tingene. Delta i de relevante nettdiskusjonene.

3) Gjør noe: Start en blogg om temaet, start en bevegelse, et selskap, lag en grafisk fremstilling som illustrerer problemet på en lett forståelig måte. Gjør det du er opptatt av enklere å få forstå og mer levende.

Ikke del for mye

BLOTTING PÅ NETT: - Ikke del noe på nett du ikke vil at moren din skal lese, råder Tara Hunt. Foto: Roar Hagen
BLOTTING PÅ NETT: - Ikke del noe på nett du ikke vil at moren din skal lese, råder Tara Hunt. Foto: Roar Hagen

- Alle de jeg kommer på som har gjort suksess på nett har hatt en blogg som utgangspunkt for hvordan de har bygget opp omdømmet sitt. Men det er klart at Twitter forsterker bloggen din. Nettstedet gjør det enklere å ut med budskapet ditt til flest mulig og dermed å bygge et publikum for bloggen din, påpeker hun.

Enkelte har tabbet seg ut på nett ved å dele altfor intime, private ting, og det er uenighet om hvor mye det er smart å dele.

Til det sier Hunt at du alltid må være litt personlig slik at folk skjønner hvem du er, men at hvor personlig du bør være avhenger av hva du ønsker å oppnå.

- Vær menneskelig, ekte og åpen. Det skader heller ikke å ha selvironi. Jeg mener å ha lest et sted at folk sjelden husker hva du sier eller gjør, men derimot husker de hvordan du fikk dem til å føle seg: Om du fikk dem til å le, gråte eller tenke, sier hun.

Mamma er den ultimate dommeren
Selv har hun delt mye personlig på nett, som tidligere problemer mer dating og kjærester.

Men hun har gitt seg selv en retningslinje om å ikke dele noe som er «NSFM», det vil si «Not Safe for Mum» (ikke trygt for mamma å lese).

Moren hennes er nemlig den som kanskje følger det hun skriver på sosiale medier som Twitter mest inngående.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi