Hovedinnhold

Finansavisen: Northug mot dramatisk inntektsfall

Petter Northug (31) risikerer en skikkelig inntektssmell etter OL-sesongen hvis han ikke plutselig skulle finne tilbake til VM-gullformen for snart tre år siden.

Det skriver Finansavisen i sin fredagsutgave, under tittelen «Spår millionsvikt for Northug».

Det er forskjellige eksperter med tilknytning til ski og langrennssporten som spår, samt personer som etter alt å dømme har gode kunnskaper om sponsormekanismer og omdømme.

Leste du denne VG-saken torsdag? Marerittstart gir sjefene hodebry

– Petter Northug er den langrennsløperen i verden som er best betalt. Men det forutsetter at han leverer sportslig, hvilket han har gjort med unntak av OL i Sotsji. Han er avhengig av å levere på et ekstremt nivå for å opprettholde verdien på avtalene, sier tidligere Swix-sjef Ulf Bjerknes til Finansavisen.

Manageren: Ingen kommentar

Ifølge avisen  sto han i ligningen for 2016 oppført med 5,7 millioner i inntekt og 14 millioner i formue. Fortsetter han å «prestere» slik han gjør for øyeblikket, vil i alle fall inntekten snart vise en kraftig svikt. 

Petter Northugs lukrative sponsoravtale med Coop løper ut etter OL. Det samme gjør Bj-avtalen og trolig de fleste andre utstyrsavtalene som gjerne løper ut etter OL-sesonger, skriver Finansavisen.

Leste du? Northug tjente 10 millioner i fjor

Og denne VG-saken fra i sommer? To Northug-kontrakter går ut: Jeg gleder meg

Den har konfrontert Northugs manager  Are Sørum Langås med sakens innhold. Manageren svarer i en SMS: «Noen avtaler reforhandles hvert år, mens andre løper over flere år. Utover det har jeg ingen kommentar.»

 – Hvis Northugs sportslige resultater faller, vil verdien falle for utstyrsprodusentene. Northug må ha et OL på nivå med VM 2015 for å opprettholde sine økonomiske avtaler, sier tidligere Swix-sjef Ulf Bjerknes.

Bjerknes hevder at han har kjennskap til nivåene, uten å ville røpe detaljer.

Ikke som Dæhlie

– Selv om Northug har kred for sin kamp mot Skiforbundet vil det uten ekstremt gode resultater bli marginalt med sponsorpenger – særlig når du har en god Johannes Høsflot Klæbo som vil bli priset beinhardt til våren, sier Bjerknes.

Bakgrunn: Her startet Klæbo-eventyret

Bjerknes mener Petter Northug «vil få problemer med å kommersialisere» Northug-navnet som merkevare slik Bjørn Dæhlie, Kari Traa og Lasse Kjus har gjort. Han mener Northugs tilknytning til Coop er et klart handikap. 

Leste du? Dæhlie-imperiet vokser – god for over 300 millioner

Odd-Bjørn Hjelmeset, tidligere langrenns -og sponsortopp (Bama), tror også verdien på Northug vil forringes med svake resultater. 

Finansavisen har også kontaktet Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania:

 – Hvis han ikke er på pallen etter løp vil verdien falle dramatisk. Alt har sin tid, og mye tyder på at han er i ferd med å gå ut av livssyklusen, sier rektoren.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Sport

Se neste 5 fra Sport