Hovedinnhold

Kom i gang med langrennssesongen

ENDELIG FØRE: Nå er det skiføre mange steder i Norge, og virkelig på tide å komme seg ut. Foto: VG
ENDELIG FØRE: Nå er det skiføre mange steder i Norge, og virkelig på tide å komme seg ut. Foto: VG
(VG Nett) Snøen er allerede kommet flere steder, og mange teller sekunder frem til sesongens første skitur. Her er tipsene for å komme i gang igjen.

Denne saken handler om:


Les også:Slik velger du perfekte ski

De aller ivrigste har kanskje trent rulleski og stavgang siden de siste restene av snø rant i havet i våres, men for de fleste av oss er det nå et drøyt halvår siden forrige gang kroppen gjorde ski-bevegelser.

Les også:Her er årets sprekeste julegavetips!

En rapport fra Statistisk Sentralbyrå fra 2007 viste at 51 prosent av Norges befolkning hadde gått minst én skitur i løpet av de siste 12 månedene. Det er med andre ord liten tvil om at vi er et ski-elskende folkeferd - men likevel kan noen hver trenge noen tips for hvordan skitreningen blir en lystbetont suksess.

Sett deg mål

Noen trener for å klare merket i Birken, eller har en drøm om å gjennomføre Vasaloppets 90 kilometer. Andre bestemmer seg for å trene 200 timer i løpet av et år, og noen har bare ett ønske: å slå fattern på den faste runden fra hytta.

Les også:Her er det skiføre

Fellesnevneren her er å sette seg ett eller flere mål med treningen. Et slikt mål bør være oppnåelig innenfor rimelighetens grenser, men samtidig ikke så enkelt at du ikke må jobbe for det. Et mer operasjonelt mål for langrennstreningen kan enkelt og greit være å komme seg på tur minst én, to eller tre gang i uken - vinteren gjennom.

Det viktigste med målet du setter deg, foruten at det skal fungere som motivasjon, er at det er kvantifiserbart. Om målet er å gå ned noen kilo, eller å klare en viss tid på et skirenn, er dette lett å tallfeste. Slik kan du enkelt måle fremgangen etter treningen.

Tren sammen med andre

Veldig mange synes det er både mer moro, og lettere å presse seg, når man trener sammen med andre. Om forskjellen i fysisk form er veldig stor, går det an å bytte langturen ut med for eksempel intervalltrening. Da kan alle trene på «sitt» nivå, samtidig som det er sosialt.

Om det ikke finnes en skiklubb der du bor, krever det ikke mye å organisere en trening sammen med andre. Få med deg venner, kollegaer eller familiemedlemmer, og avtal tid. Da er det heller ikke så lett å droppe treningen om man har vondt i viljen...

Varier

En skitur i klassisk stil trener nærmest alle de store muskelgruppene i kroppen, og langrenn er således en av de aller mest allsidige og skånsomme treningsformene. Likevel kan alt overdrives, og «gamping» i mil etter mil i samme tempo på hver økt er ikke å anbefale.

Variasjon er et nøkkelord. Skikkelige langturer, altså økter på over to timer, bør foregå i pratetempo. Det vil si at man ikke skal være mer andpusten underveis enn at man prate rolig. Samtidig anbefales det å legge inn noen korte tempoøkninger underveis på en slik tur, for å få trent litt hurtighet.

Noen dager bør man imidlertid variere med kortere og mer intensive økter, noe som passer greit for veldig mange. Jobb, forpliktelser i hjemmet og andre ting krever ofte mye tid i hverdagen, men en kort og intensiv treningstur er det ofte tid til. Her skal blodpumpa virkelig få jobbe.

Å variere mellom klassisk og skøyting er også lurt, og gir deg bedre balanse og teknikk. Husk også å trene i forskjellig terreng.

Riktig utstyr

Sørg for å ha godt nok utstyr. Langrennsski, staver, smurning og gode treningsklær koster fort litt penger, men om man bruker det regelmessig er det en investering som er lett å forsvare. Og de fleste har ofte noe utstyr liggende. Alt trenger ikke være siste skrik, det viktigste er at det er funksjonelt.

Om man er fersk på snø, er sportsforretningene ofte behjelpelige med å finne utstyr som passer deg, og skipakker selges ofte til rabatterte priser.

Det hjelper ikke bare å ha utstyr, man må også ta vare på det. Etter hver sesong bør skiene settes inn med myk glider, slik at de ikke tørker ut i sålen. Eventuelt kan man få slipt skiene i en sportsforretning. Man kan også investere i preppe-utstyr selv.

Smør skiene riktig

Alle som går klassisk stil må smøre skiene. Er det minusgrader og ikke klink is, er dette som oftest veldig enkelt. Da smører man med tørrvoks. Om kvikksølvet kryper over null må man ofte ty til klister.

Det er viktig at festesonen på skiene er rubbet opp litt, slik at voksen/klisteret sitter godt.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Sport

Se neste 5 fra Sport