SETTER PRIS PÅ HUSHOVD: Det koster å være sykkelstjerne. Her er prisliten på Hushovds arbeidsutstyr. Prisene er hentet fra Raske sykler i Oslo, og Garmin Cervelos nettbutikk. Foto: Jørgen Braastad. Grafikk: Tom Byermoen

SETTER PRIS PÅ HUSHOVD: Det koster å være sykkelstjerne. Her er prisliten på Hushovds arbeidsutstyr. Prisene er hentet fra Raske sykler i Oslo, og Garmin Cervelos nettbutikk. Foto: Jørgen Braastad. Grafikk: Tom Byermoen

Så mye koster «Tekno-Thor»

Hushovds råd: - Sykkelen bør være god å sitte på

GENT (VG Nett) Vil du kjøpe utstyrspakken til Thor Hushovd (33) i en norsk sykkelbutikk, må du bla opp nesten 85.000 kroner.

ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

Dermed er ikke en sykkel lenger «bare en sykkel».

- Mange synes det er ille å kjøpe en sykkel til 50.000 kroner, men biler til 800.000 er ikke uvanlig i Norge lenger. Idet bilen er ute av garasjen for første gang, synker verdien til 650.000 kroner. Kjøp heller en sykkel som du kan ha glede av, og få en helsegevinst av, og selg den for 30.000 om noen år, sier Thor Hushovd.

Er ikke pirkete

En av mekanikerne hans i Garmin Cervelo, har gitt VG nordmannens komplette utstyrsliste. Priser vi har innhentet i Oslo viser at totalsummen ville kommet på rundt 85.000 kroner, dersom delene hadde blitt kjøpt hver for seg i Norge.

Hushovd har følgende råd til mosjonister som skal gå til innkjøp av en landeveissykkel:

- Den bør være god å sitte på. Og jo lettere den er, jo lettere er den å sykle på. Det er som med ski: Føles de gode og lette å gå på, så går det fortere fremover.

Les også: Hushovd skråsikker på Tour-formen

Karbonsykkelen hans veier 6,8 kilo. Lettere sykler er forbudt å bruke i proffsirkuset.

Ingenting er tilfeldig.

Hushovds setehøyde er nøye justert til 78,1 centimeter hver gang han skal ut på tur. Hver millimeter betyr noe.

SYKLET PÅ BLYTUNG SYKKEL: Eddy Merckx vant VM på en sykkel som veide 11,4 kilo. Foto: Jørgen Braastad

- På tross av at Thor er verdensmester og en stor stjerne, så er han ikke så pirkete. Så lenge sykkelen er ren og virker bra, så sier han ikke stort. Men han sjekker alltid setehøyden, avslører mekaniker Geoff Brown.

Eksplosiv utvikling

Det er nye tider i sykkelsporten. Da Thor Hushovd fikk lønnen sin fra franske Crédit Agricole, var ikke fokuset nevneverdig stort på utvikling av utstyr. I Cervélo TestTeam var det derimot en svært sentral del av hverdagen.

VG Blogg: Les Anders' sykkelblogg her

De siste årene har de engelskspråklige lagene drevet frem en rivende utvikling.

- Forskjellen på mentaliteten før og nå er veldig, veldig stor, erkjenner Hushovd selv.

Det kan tidenes mestvinnende sykkelrytter, Eddie Merckx, skrive under på.

- Dagens ryttere har et helt annet utstyr. Vi brukte stålsykler. Sykkelen jeg vant VM på i 1974 veide 11,4 kilo, sier belgieren til VG Nett.

Han understreker likevel følgende:

- Alle idretter fornyer seg, så utviklingen er bare normal. Men Col du Tourmalet er fortsatt Col de Tourmalet. Rytterne må opp de samme fjellene som før.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder