– TRAGISK: Dag Erik Pedersen mener det er på høy tid med færre motorsykler og bedre sjåfører i sykkelsporten. NRK-programlederen mener det er dypt tragisk at en belgisk syklist omkom etter søndagens ritt. Foto: Bjåland Nils VG

Dag Erik Pedersen krever bedre sikkerhet for rytterne

Kristoff innrømmer farlige forhold etter at nok en syklist mistet livet

Etter et nytt tragisk dødsfall mener den tidligere toppsyklisten Dag Erik Pedersen (56) at sikkerheten må skjerpes for Alexander Kristoff og resten av verdenseliten.

  • Morten Stokstad
  • Stine Løvmo Lie
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

NRK-programlederen våknet til den dystre meldingen om at belgiske Antoine Demoitié (25) mistet livet etter å ha blitt påkjørt av en motorsykkel snaut 90 kilometer fra mål i søndagens Gent-Wevelgem.

Les også: Belgisk rytter omkom etter sykkelklassiker

Kristoff: – Setter en støkk i deg

Pedersen mener det er på høy tid at Det internasjonale sykkelforbundet og de ulike arrangørene tar grep.

ALVORLIG SKADE I 1988: Dag Erik Pedersen (t.v) måtte sy 170 sting i kneet etter dette fallet i Giro d'Italia for 28 år siden. FOTO: PRIVAT

– Over tid så har det vært veldig mange groteske ulykker. Du har sett det i Tour de France og du har sett det i klassikerne. Det er snart flere motorsykler og biler enn syklister i feltet, og det er et mirakel at det ikke har gått flere liv. Det bør innføres en helt annen sertifisering av de som beveger seg med motoriserte kjøretøy. Først og fremst handler det om å ivareta syklistenes sikkerhet, sier Pedersen til VG.

– Det setter en støkk i deg. Det er fryktelig mye trafikk – mange biler og motorsykler som skal forbi oss hele tiden. Det øker jo risikoen. Det er ikke sikkert at de rekker å stoppe, det var vel det som skjedde i går. Det hadde vært et velt, og da stoppet det opp litt, og så kom motorsykkelen, sier Alexander Kristoff til VG.

Rittsjef Leif Hoste mener motorsyklisten ikke var skyld i ulykken.

– Sjåføren prøvde å svinge unna, men traff en av rytterne. Sånn som vi bedømmer dette, er det ikke motorsyklistens skyld, sier Host til nos.nl.

– Flere og flere motorsykler og biler

– Det hjelper ikke om det var motorsyklistens feil eller ikke. Det som skjedde i går skal ikke skje, mener Dag Erik Pedersen, som selv fryktet det verste da han var involvert i en massevelt i Giro d'Italia i 1988. Han slapp unna med en alvorlig kneskade, 170 sting og en oppbyggingsperiode på tre måneder.

OMKOM: Sykkelrytteren Antoine Demoitie mistet livet etter å ha blitt påkjørt av en motorsykkel i det belgiske rittet Gent-Wevelgem. FOTO: TEAM WANTY-GOBERT

– Hvor mange motorsykler og følgebiler det i sykkelsporten nå kontra da du var aktiv?

– Dette har jeg ikke statistikk på, men mitt inntrykk er at flere og flere motorsykler og biler utgjør en trussel. Og man må se på nivået på de som kjører disse motoriserte kjøretøyene. Vi har sett helt groteske scener også i Tour de France. Nå er det på tide at Det internasjonale sykkelforbundet og arrangørene skjerper sikkerheten, svarer Pedersen.

– Noen er der for vår egen sikkerhet, men det er også kameramotorsykler og så videre. Det er farlig, erkjenner Kristoff.

Søndagens dødsfall er dessverre ikke det første i sykkelsporten. I 2012 døde belgiske Wouter Weylandt under Giro d’Italia.

Weylandt krasjet stygt under en utforkjøring og døde i løpet av kort tid – mens hans høygravide kone befant seg i hjemlandet.

Tidligere har ryttere som Fabio Casartelli og Andreij Kivilev omkommet under ritt som Paris-Nice og Tour de France.

– Det er dypt tragisk. Du blir helt sjakk matt, og tenker på unger og rekruttering og alt. Vi vet det er en risiko forbundet med sporten, men funksjonærer skal ikke kjøre i hjel utøvere.

– Bør det bli færre motorsykler og biler som får lov til å følge rytterne underveis?

– I hvert fall må nivået på de som skal kjøre opp. Hvis du skal kjøre forbi en rytter, så må du kunne lese det som skjer. Det kommer til å bli en sabla oppvask nå, tror programlederen for NRK-serien «Mesternes Mester».

Fått med deg denne? Refser Høgmo og landslaget for å ta mediefri

Sykkelpresidenten vil ha færre kjøretøy

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen, som også er styremedlem i det internasjonale forbundet UCI, sier til VG at han vil ta til orde for å få ned antallet motorsykler i rittene.

– Det har blitt en eksplosjon av antallet motorsykler. Det antallet må ned. Det er mange flere motorsykler enn tidligere og det medfører en økt risiko for rytterne. Dette er noe vi allerede har snakket om i UCI. Det kommer helt sikkert på agendaen i styremøtet i juni. Om ikke noen andre gjør det, så vil jeg foreslå det, sier Tiedemann Hansen.

Ulykken skjedde på fransk side av grensen, like før rytterne kjørte inn i Belgia. Peter Sagan vant rittet da han spurtslo konkurrentene.

– De som er ansvarlig og står for arrangementene må sette seg ned for å se på dette. Det har vært nok av advarsler. Jeg skjønner at det er viktig med fine bilder hjem, men ikke på bekostning av rytternes sikkerhet. De blir skadelidende hver gang, sier landslagssjef Stig Kristiansen, som selv fulgte rittet i U23-klassen i Belgia.

– Det er ikke noe annet enn trist. Som vanlig går de første tankene til de som er nærmest. Men dette er et varsku til oss alle, tillegger Kristiansen.

– Det blir bare flere og flere påkjørsler. Det har skjedd mange ganger nå. Det er skummelt, sier Alexander Kristoff.

– Dette er fryktelig tragisk. Det er ikke en rytter vi kjenner personlig, men det blir likevel veldig nært, sier nordmannens trener og stefar, Stein Ørn.

– Det er en situasjon som ikke skal skje. Nå må rutiner og prosedyrer gjennomgås. Rytterne er nødt til å forvente at ritt arrangeres med så lav risiko som mulig. Rytterne er nødt til å kunne forutsette at det er trygt. Sykkel går som regel bra så lenge du ikke blir truffet av noe, eller treffer noe selv. Man kan velte i 70 kilometer i timen uten at det går galt, så lenge man ikke blir truffet av noe, tillegger han.

Les også: De døde på sykkelen (krever innlogging)

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder