ENDELIG: Velodromen i Sola koster drøyt 200 millioner kroner og vil stå ferdig i 2020. I tillegg til sykkel, vil det bli mulig å drive idretter som turn og turn på indre bane.
ENDELIG: Velodromen i Sola koster drøyt 200 millioner kroner og vil stå ferdig i 2020. I tillegg til sykkel, vil det bli mulig å drive idretter som turn og turn på indre bane. Foto: ILLUSTRASJON: Trollvegg Arkitektstudio AS

Team Sky-topp tror velodrom vil gi norsk sykkel-opptur

SYKKEL

MUR DE BRETAGNE (VG) Det har regnet OL-medaljer over britisk sykkelsport etter satsningen på banesykling. Nå tror Team Sky-topp Rod Ellingsworth (45) at også norsk sykkelsport kan merke effekten.

Publisert:

I Sola er nemlig byggingen av Norges aller første permanente velodrom godt i gang. Anlegget har en prislapp på drøyt to hundre millioner kroner og skal stå ferdig om halvannet år.

– Norsk sykkelsport kan få en massiv effekt dersom dere gjør de rette valgene og knytter til dere rett folk, sier Rod Ellingsworth til VG utenfor lagbussen til Team Sky i Brest.

Han har vært treneren til Mark Cavendish og er i dag en av de aller mest sentrale personene i Team Sky. Arbeidstittelen «performance manager» gjør ham til sjef over storlagets sportsdirektører.

Det var på slutten av 90-tallet at den olympiske komiteen i Storbritannia bestemte seg for å satse tungt på banesykling. Årsaken var det høye antallet medaljer som deles ut i idretten i OL-sammenheng.

Effekten kom allerede under OL i Sydney. Siden den gang har Storbritannia plukket 45 OL-medaljer i sykkel. I tillegg kommer en drøss med VM-medaljer.

– Når jeg tenker på hva banesykling har betydd for sykkelsporten i England, så er det helt utrolig. Du kan gjøre alt på en bane: Trene på hurtighet, taktikk, lagarbeid og posisjonering. Trenerne har mulighet til å filme hele treningsøkten og debriefe rytterne. Og så kan du overføre dette til landeveissykling, sier Ellingsworth.

Det er et vesentlig poeng. For en lang rekke av verdens beste landeveis-spurtere har bakgrunn fra banesykling.

Mark Cavendish, Elia Viviani og Fernando Gaviria er bare noen av dem. I tillegg kommer tidligere sammenlagtrytter Bradley Wiggins, som vant Tour de France i 2012.

Alexander Kristoff vil være 33 år når velodromen står ferdig på hjemstedet hans. Trener Stein Ørn er klar på at de kommer til å tilbringe mye tid på banen. Ørn har selv bakgrunn som banesyklist, med NM-titler på CV-en sin.I dag er han en svært sentral skikkelse i sykkelmiljøet i Rogaland.

– Skolering av landeveisryttere vil stå sentralt når vi bruker banen. Både de som skal være opptrekkere og andre. Man får helt andre muligheter til å overvåke utviklingen til utøvere, sier Ørn.

– Hvor lang tid vil det ta før man kan forvente en effekt også for landeveissykling i Norge?

– Det vil nok gå fire-fem år før man får en gevinst. Man må starte et prosjekt, utvikle det, finne talentene og så skal de skoleres, sier Kristoffs trener.

Noen få meter fra området til Team Sky i gårsdagens startby, hadde belgiske Quick Step rigget sin provisoriske base. Den tidligere sykkelrytteren Tom Steels er nå sportsdirektør i det mange mener er verdens beste lag.

Banesykling er svært sentralt for landeveisrytterne til Quick Step. I vintersesongen samles rytterne med base i Belgia til trening i velodromen i Gent to ganger hver uke.

Å trene opp hurtighet, samt å holde den ved like, er noe av effekten de jakter.

– Det er veldig spesifikk trening. Derfor er det så viktig at ungdommen lærer seg å sykle på bane. Taktisk er det en av de beste skolene du kan få, og vi ser talentet deres tidlig i karrieren, sier Steels til VG.

Belgieren mener ryttere med bakgrunn fra bane har en egen måte å sykle på.

– Det er rart at dere i Norge ikke har hatt en bane før nå. Banesykling er så viktig trening også for landeveisryttere, mener Steels.

Her kan du lese mer om