SLITER PÅ SPONSORSIDEN: De to største skiskytterprofilene på det norske landslaget, Johannes Thingnes Bø (t.v.) og Tarjei Bø, blir fotografert under et pressetreff i Trysil.
SLITER PÅ SPONSORSIDEN: De to største skiskytterprofilene på det norske landslaget, Johannes Thingnes Bø (t.v.) og Tarjei Bø, blir fotografert under et pressetreff i Trysil. Foto: Jostein Magnussen

Skiskytterforbundet går trolig glipp av millioninntekter

SKISKYTING

Norges Skiskytterforbund kan gå glipp av millioninntekter de neste årene etter at forbundet fikk en dårligere økonomisk avtale da det byttet klessponsor.

Publisert:

De siste fire årene har Swix levert klær til skiskytterforbundet. Da det skulle forhandles om en ny fireårsavtale tidligere i år var ikke utstyrsleverandøren villig til å betale like mye som før i rene sponsorpenger.

Prosessen endte med at forbundet inngikk en klesavtale med Odlo, men til langt dårligere betingelser.

- Vi er stolte av å komme på lag med Odlo igjen. Odlos norske arv kombinert med deres internasjonale ambisjoner er en perfekt match for NSSF, uttalte daværende generalsekretær i skiskytterforbundet Rakel Rauntun da avtalen ble kjent.

Det er mulig det er en «perfekt match», men etter det VG kjenner til går forbundet trolig glipp av flere millioner kroner de neste fire årene fordi den nye avtalen er langt dårligere i kroner og øre enn hva Swix var villig til å betale for å forlenge med skiskytterforbundet.

– Den er dårligere, men ikke mye dårligere, sier konstituert generalsekretær Stig Flatebø om avtalen.

– Det kommer mye an på bonusordningene som ligger inne i den nye avtalen. Får vi «trykk» på salg, kan det bli en bra avtale. I tillegg øker verdien på avtalen utover, den har ingen flat struktur.

For lavt tilbud

Etter det VG kjenner til innebar den «gamle» avtalen at Swix betalte fire millioner kroner i sponsorstøtte til NSSF. Den ble forsøkt forhandlet ned til rundt tre millioner kroner i rene penger. De forhandlingene strandet.

Den nye avtalen med Odlo er langt lavere og innebærer at skiskytterforbundet får reduserte inntekter fra klessponsoratet de neste fire årene.

Stig Flatebø vil ikke kommentere tall, men sier forbundet fikk et tilbud fra Swix som man syntes «var lavt».

– Vi hadde gode samtaler og kunne sikkert blitt enige, men Swix trakk etter hvert tilbudet sitt. Da måtte vi se på alternativer.

Administrerende direktør i Swix Sport, Tomas Holmestad, ønsker ikke å kommentere detaljer fra forhandlingene, men er klar på at selskapet ikke trakk sitt tilbud.

– NSSF bekreftet skriftlig til oss i forhandlingene at de hadde fremforhandlet et tilbud med en annen aktør som var på høyere nivå enn det vi var villige til å legge på bordet. Det er helt «fair». Vi ønsker de lykke til videre - og vi bruker våre sponsormidler på andre lag/sponsorater der vi mener vi får bedre avkastning på vår investering, sier Holmestad til VG.

Selskapet har inngått et samarbeid med det norske kombinertlandslaget og har avtaler med flere langrennslandslag og langløpslag.

– Vi er bevisst på hvem vi samarbeider med og hvor vi bruker våre markedsmidler mest effektivt, sier Tomas Holmestad.

– Krevende marked

Timingen er uansett dårlig for skiskytterforbundet. Den mangeårige hovedsamarbeidspartneren Dnb har redusert sitt sponsorat i NSSF kraftig, Statkraft er ute, og AF Gruppen valgte under forhandlingene i sommer å redusere sin sponsorstøtte.

– Sponsormarkedet har vært krevende - uten tvil. Vi har hatt store partnere som har vært med i mange år. Da blir det merkbart når de gir seg. Vi har heller ikke jobbet godt nok med å få til nye avtaler, men nå ser det lysere ut. Vi nærmer oss en del som er interessant og som kan hjelpe på, sier konstituert generalsekretær Stig Flatebø.

PS! Skiskytterforbundet må også ha inn ny generalsekretær etter at Rakel Rauntun sluttet, samt ny president for Erlend Slokvik som tok overgang til Norges Friidrettsforbund.

Her kan du lese mer om