Hovedinnhold

Petter Solberg ut med kenguru i grillen

- Vi kunne vært ferdige

SKUFFET: Petter Solberg var skuffet etter at han måtte bryte Rally Australia. Foto: AP
SKUFFET: Petter Solberg var skuffet etter at han måtte bryte Rally Australia. Foto: AP
Petter Solberg ledet soleklart i Rally Australia, men fikk en 76 kilos tung kenguru i grillen.



-Vi hadde helikopteret på venstre side av oss. Jeg kom kjørende i 190 km/t, og plutselig hoppet kenguruen ut i veien. Det var en storing på 76 kg, men den komprimerte ned, heldigvis. Dersom den hadde løftet opp, kunne vi fått den midt i frontruta, og da kunne vi vært ferdige, sa Petter Solberg til NTB på telefonen fra Perth lørdag.

Han er ikke i tvil om at det var helikopteret som skremte opp det store dyret. Radiatoren og grillen på bilen ble knust i sammenstøtet. Solberg og kartleser Phil Mills kom seg til mål, men motoren var gåen. Derfor kommer han ikke til å kunne kjøre i rallyet på avslutningsdagen søndag.

-Bilen er det ikke noe i veien med bortsett fra grillen og radiatoren, men det er ikke lov å bytte motor. Derfor kommer jeg ikke til å kjøre søndag. Det er synd, for det var mange nordmenn til stede her. Det ville vært moro å ha vist seg fram for dem, men slik er det nå bare, sa Solberg videre.

-Jeg har hatt mye uflaks i det siste. Forrige gang var det en stein som satte meg utenfor, nå var det en kenguru. Det ser ut som om det må være noe hele tiden; det er visst ikke til å unngå. Det må vel snart være slutt på all uflaksen nå, sa Solberg.

-Det som skjedde her er helt utrolig, og jeg har aldri vært med på noe tilsvarende tidligere, la han til.

Ledet

Petter Solberg ledet Rally Australia da ulykken skjedde. Han startet lørdagen med en fartsprøveseier og økte ledelsen til 50,8 sekunder tilbake til belgiske François Duval.

Kenguru-kollisjonen fant sted på fartsprøven etter, og han tapte over halvminuttet. Det var sjette gang denne sesongen at Solberg måtte bryte en VM-runde, fem ganger på grunn av ulykker. På de fire siste løpene har 30-åringen brutt tre ganger. Uansett er det klart at VM-sølvet er sikret for nordmannen.

Sølvrival Marcus Grönholm ødela bilen og brøt fredag. Han benyttet seg ikke av de såkalte superrallyreglene og stilte ikke til omstart med tidsstraff lørdag. Dermed går Petter Solberg foran i VM-sammendraget med tre mot to seirer i år. Begge står med 71 poeng.

-Jeg har fått sølv i VM, det kan ingen ta fra meg. Egentlig er jeg mega-mega-mega fornøyd. Det er stort. Vi har bevist at vi er i teten, og det er viktig med tanke på neste år, sa Solberg til NTB.

Verst på grus

-Vi har vært verst på grus de to siste gangene vi har kjørt. Derfor ser jeg veldig positivt på neste år, men jeg skal ikke underslå at det er litt kjedelig med en gang slike ting som dette skjer. Nå lå vi an til å vinne Rally Australia, og en seier her hadde vært viktig for hele laget, sa Petter Solberg.

Citroen-fører François Duval overtok ledelsen i rallyet da Solberg måtte bryte etter det knallharde og ublide møtet med den store kenguruen. Veteranen Colin McRae rykket opp på annenplass, men det gjenstår mange fartsprøver før vinneren kan kåret.

For Petter Solberg er VM-sesongen over, men fortsatt har han mye å gjøre i tiden som kommer.

-Jeg skal på PR-tur til Japan. Det kommer til å bli en del testing før Rally Monte Carlo neste år, og så er det premieutdelingen etter VM. Det blir full gass også i tiden som kommer, men først skal jeg ha 14 dager fri, og de dagene skal jeg tilbringe med familien. Nå har jeg vært borte fra dem i tre måneder i strekk. Det har tatt på. Jeg er rett og slett sliten, sa Petter Solberg til NTB lørdag.

Rally Australia avsluttes søndag.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Motorsport

Se neste 5 fra Motorsport