Hovedinnhold

Protesterer mot sikkerheten på Rudskogen

Caroline Olsen nekter å kjøre NM på «Schumacher-banen»

- FOR DÅRLIG SIKKERHET: Det mener Caroline Olsen og Thomas Sigvartsen (foran), Tor Erik Plassen (bak fra venstre), Thorvald Sæby, Geir Hestmann, Terje Ødegård, Terje Granheim, Tage Solberg, Chris Sæther og Anita Sæther. Foto: Ole Kristian Strøm, VG
- FOR DÅRLIG SIKKERHET: Det mener Caroline Olsen og Thomas Sigvartsen (foran), Tor Erik Plassen (bak fra venstre), Thorvald Sæby, Geir Hestmann, Terje Ødegård, Terje Granheim, Tage Solberg, Chris Sæther og Anita Sæther. Foto: Ole Kristian Strøm, VG
KOLBOTN (VG) Dronningen av to hjul, Caroline Olsen (22), er blant dem som nekter å kjøre helgens NM-runde på flunkende nye Rudskogen før det blir gjort noe med sikkerheten.

- Vi har fulgt de sikkerhetsmessige rådene vi har fått fra eksperten i det internasjonale motorsykkelforbundet, sier Harald Huysman, hovedeier av banen, der også Michael Schumacher er en av eierne.

- Her vil det gå liv. Det er livsfarlig, mener Caroline Olsen, regjerende norsk mester, som sammen med blant andre nordisk mester Thomas Sigvartsen (19) har stått i spissen for en underskriftsaksjon mot å kjøre roadracing på Rudskogen.

De mener blant annet at autovernet er for nær kjørebanen og at det mangler sandfeller for å senke farten.

- Denne aksjonen viser at mange setter spørsmålstegn ved sikkerheten. Men det finnes også dem som mener sikkerheten er godt ivaretatt. Jeg registrerer at miljøet er delt, sier Roy Wetterstad, generalsekretær i Norges Motorsportforbund.

Må godkjennes

OMSTRIDT BANE: Nybygde Rudskogen, for både bil- og motorsykkelkjøring, tar ikke godt nok vare på sikkerheten, mener flere av de aktive. Foto: Ole Kristian Strøm, VG
OMSTRIDT BANE: Nybygde Rudskogen, for både bil- og motorsykkelkjøring, tar ikke godt nok vare på sikkerheten, mener flere av de aktive. Foto: Ole Kristian Strøm, VG

Det hersker forvirring om det blir NM-løp på Rudskogen i helgen. Det er uklart hvor mange førere som gjør som Caroline Olsen og Thomas Sigvartsen og trekker seg. Samtidig skal også Norges Motorsportforbund bestemme seg om de vil godkjenne banen for konkurranser. Det skjer trolig i dag. Til nå har banen bare vært godkjent for trening.

Les også: Caroline kjører fletta av gutta

Kulturdepartementet ga 17 millioner kroner fra tippemidlene for å bygge ut nye Rudskogen, som er blitt et praktanlegg i Østfold. Senere har departementet også bidratt med mer penger til å bedre sikkerheten. Selve innvielsesløpet for den nye banen går i august, da det blant annet skal kjøres med formel 1-bilen til Red Bull.

- Her vil det bli alvorlige hendelser. Kanskje ikke i år, kanskje ikke neste år, men førerne må ikke kjøre med livet som innsats, sier tidligere toppfører Thorvald Sæby, ti ganger norgesmester.

Artikkelen fortsetter under bildet.

NORGES BESTE: Caroline Olsen (22) slo alle gutta og ble norgesmester sist sesong. Foto: Ole Kristian Strøm, VG
NORGES BESTE: Caroline Olsen (22) slo alle gutta og ble norgesmester sist sesong. Foto: Ole Kristian Strøm, VG

Får støtte

En annen som støtter Caroline Olsen og de andre «opprørerne», er mangeårig norgesmester Terje Ødegård, far til supertalentet Stinius Viking Ødegård.

- Det er så farlig på Rudskogen nå at det er utenkelig å sende guttungen ut på banen, sier han.

Roy Wetterstad i motorsportsforbundet synes det er bra at de aktive er opptatt av sikkerheten.

- Det er brukt store summer på byggingen av nye Rudskogen, og Norge trenger sårt baner. Men samtidig skal vi ikke gå på akkord med sikkerheten.

Nye Rudskogen er en bane for både bil- og motorsykkelkjøring. Harald Huysman og de andre eierne leide inn den kjente arkitekten bak mange formel 1-baner, Hermann Tilke, til å tegne banen i Rakkestad.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Motorsport

Se neste 5 fra Motorsport