Hovedinnhold

Solberg: - Trond Schea var en av de største i norsk motorsport

CORTINAEN: Den hvite Forden til Trond Schea ble legendarisk. Her er Schea fotografert i 1966 eller 1967.
CORTINAEN: Den hvite Forden til Trond Schea ble legendarisk. Her er Schea fotografert i 1966 eller 1967. Foto: Holm Jacob Matheson
Trond Schea (83) sovnet stille inn natt til i går. Han var en stor helt i norsk motorsport på 1960- og 70-tallet.

Denne saken handler om:

Det er hans gode venn Holm Jacob Matheson som bekrefter dødsfallet overfor VG.

- Trond Schea var en av de aller største, sier Henning Solberg i en kommentar.

- Før Martin Schanche var Trond Schea den aller største. Han kjørte like bra både på bane og i rally, sier Solberg.

SOLGTE SPYLERVÆSKE: Trond Schea ble 83 år. Her er han fotografert i 1999, i forbindelse med en VG-reportasje om spylervæske.
SOLGTE SPYLERVÆSKE: Trond Schea ble 83 år. Her er han fotografert i 1999, i forbindelse med en VG-reportasje om spylervæske. Foto: Alf Øystein Støtvig, VG

Trond Schea kjørte løp til han var 67 år og oppvisninger til han var godt over 70.

- Han fulgte veldig godt med på hva Petter og jeg gjorde. Det synes vi var veldig hyggelig, sier Henning Solberg.

Arild Antonsen, tidligere generalsekretær i Norges Bilsportsforbund, forteller at Trond Schea var en av de fire store profilene i norsk motorsport fra rundt 1960 og i mange år.

- De tre andre var John Unnerud, Kjell Gudim og Arne Ingier.

- Hvilke biler forbinder du med Schea?

- Forder! Først Cortina, så Escort, da den kom. Og også Mustang.

Holm Jacob Matheson besøkte Trond Schea så sent som tirsdag, sammen med Scheas jevnaldrende motorsportshelt Ingar Engan.

- For meg var Trond Schea først et forbilde og stort idol. Så ble han etter hvert en bekjent og så en god venn. Jeg har blant annet hatt ham som co-driver, og det var en berikelse, for Trond var en snakkesalig fyr, sier Holm Jacob Matheson, som i dag styrer talentutviklingen i norsk bilsport.

- Trond var en stor mann bak rattet i sin tid, sier hans gode venn.

Da Norge for første gang skulle arrangere VM-runde i rally, i 2007, skrev VGs kommentator Truls Dæhli om sine Trond Schea-minner hjemme fra Hamar.

«Og der, langt ute på den vinterfrosne Akersvika et sted, først ut av svingen, foran alle Volvoer og Saaber og et og annet bilmerke jeg ikke helt visste hva var, kom han som jeg satt i snøkanten og ventet på. Trond Schea. I en hvit Ford Cortina GT. Verdens beste sjåfør i verdens raskeste bil. Jeg var urokkelig og hellig overbevist, og jeg begynte å grine hvis noen sa meg imot», skrev Dæhli.

«... tøffeste av alle var Trond Schea. Det var noe mytisk over mannen, han var uslåelig, jeg trodde i alle fall det, og som regel vant han som han ville. Og han kjørte Ford Cortina GT, som fremsto som et fartsvidunder da den kom, med en krummet v-formet lynvinge langs siden som endte opp i to hysterisk kule og runde lykter bak. Jeg drømte om Ford Cortina GT. Jeg drømte at fatter'n, en veldig vakker dag, skulle svinge en Ford Cortina GT inn på gårdsplassen hjemme. Men det skjedde aldri, han holdt fast på Peugeot med rattgir, og Trond Schea hadde ikke rattgir. Det var feil», fortsatte Truls Dæhli.

Trond Schea var til sjøs etter krigen, men kom tilbake og ble lastebilsjåfør. Han spilte fotball og bandy for Sagene og drev også med skihopp og vektløfting, før bilsporten tok ham.

Hans berømte Ford Cortina dominerte både israce på vinteren og grusløpene på Bjerke travbane på sommeren.

Schea var norgesmester både i bakkeløp, isbane og rally og vant mange av de mest kjente rallyene – før rallyforbudet ble innført i Norge.

Da Olsen-banden og Dynamitt-Harry ble spilt inn i 1970, var det Trond Schea som kjørte politibilen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Motorsport

Se neste 5 fra Motorsport