Comeback-klar Røkke bygger ny båt

Vil ta opp kampen med Gjelsten og Ugland

ARENDAL (VG) Neste sesong blir knivingen enda tøffere i offshoretoppen. Både Kjell Inge Røkke og Andreas Ove Ugland får nye båter bygd i USA for å ta opp kampen med Bjørn Rune Gjelsten.

ARTIKKELEN ER OVER 18 ÅR GAMMEL

Røkkes båt er ikke ferdigstilt, og heller ikke betalt ennå. Men den skal være klar til neste vår, og forretningskompis Bjørn Rune Gjelsten sa i går til VG at han håper og tror at Røkke er tilbake på offshorescenen til den tid.

Røkke-prosjektet har imidlertid ingen forbindelser til Gjelsten og «Spirit of Norway». Det er to separate prosjekter.

For gammel båt

Røkke valgte å stå over denne sesongen fordi båten «Jolly Motor» begynte å bli gammel. Røkke var ikke interessert i å satse på en båt han ikke hadde tro på.

Faktisk slet den pengesterke moldenseren med å få fulltegnet sponsorpakken på den seks år gamle båten sin. Nå er det Kongsvinger-mannen Erik Kirkedelen som kjører Røkke-båten.

Grimstad-fødte Andreas Ove Ugland har ikke tenkt å se Molde-duoen dra ifra uten kamp, og har allerede en ferdigbygd båt liggende i Louisiana i USA.

- Den nye båten vår er lettere, og spesielt laget for de nye reglene som innføres i 2003. Fra da skal alle Class 1-båtene ha bensinmotorer, forteller redermilliardæren til VG.

Satser for fullt

Han har som sesongmål å gjøre det bedre enn den sammenlagte 5.-plassen han oppnådde i fjor. I går sanket han enda noen poeng, ved å kjøre inn til årsbeste på hjemmekjente trakter i grand prix-stevnet i Arendal.

- Ugland-båten skal rigges ferdig i september, forteller Uglands throttlemann (2. pilot) Jann Hillestad. Han utdyper båtkjøpet:

- Som Bjørn Rune Gjelsten er Team Ugland med i dette for å vinne. Da må vi også satse for fullt. Det er ikke umulig å slå Victory-båtene, vet du! sier Hillestad, og sikter til Dubai-sjeikenes to vinnerbåter som kan synes utilnærmelige ved siden av «Spirit of Norway».

- Nå blir konkurranseaspektet mye større. Det blir ikke bare et par båter som hevder seg helt i toppen. Til nå har det vært litt for mye fokusert på highlightsene - underholdningen, mener han.

Testes i Florida

Når båten er ferdig i september, og utover vinteren, drar Ugland og Hillestad til USA for å teste båten i Florida-området.

- Vi kjører fullt testopplegg i vinter. Parallelt med den nye båten tester vi båten vi allerede kjører med, i Genova i Italia.

- Hvorfor bygges båten i USA?

- De er jo store på båtsport, da. Det er mange flere som driver der borte, og mye mer kapital. Men vi har bedre forutsetninger på elektronikkbiten her i Europa. Og båtene her er vesentlig raskere enn de amerikanske. Såpass at de endret regelverket i vår disfavør da de så at vi var påmeldt i den amerikanske serien, gliser Hillestad.

- Derfor blir vår båt en amerikansk båt med europeisk elektronikk, forklarer han.

Hillestad mener det er til det bedre at reglene forandres slik at alle kjører med bensinmotorer.

- Sånn som det er nå, skaper det bare forvirring. Noen båter går på diesel, noen på bensin. Folk skjønner ikke hvorfor. Vi ønsker jo å utvikle sporten, gjøre konkurransen jevnere og mer spennende. Det blir den når alle får like forutsetninger, sier Hillestad.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder