Her suser Tor mot autovernet på Rudskogen

MOTORSPORT

(VG Nett) Hobbyracer Tor Johansen fikk et ublidt møte med autovernet på den nyutbygde racingbanen på Rudskogen.

Publisert: Oppdatert: 01.06.12 13:34

Flere, sentrale aktører i roadracing, deriblant «dronningen av to hjul» Caroline Olsen, uttalte i torsdagens VG at de nekter å kjøre helgens NM-runde på Rudskogen.

- Her vil det gå liv. Det er livsfarlig, sa Olsen til VG.

Olsen har sammen med blant andre nordisk mester Thomas Sigvartsen stått i spissen for en underskriftsaksjon mot å kjøre på Rudskogen, på grunn av sikkerheten.

Nært autovern

To av ankepunktene mot banen er at autovernet er for nær kjørebanen og at det mangler sandfeller for å senke farten.

VGTV: Her smeller det i autovernet på Rudskogen

Det fikk Tor Johansen teste, da han under en treningsrunde mandag mistet grepet på bakhjulet. Hobbyraceren suste i stor fart ut av kjørebanen, via gressletta og inn i autovernet.

Venstre skulder tok størstedelen av smellen, og i tillegg ble Johansen påført en punktert lunge, samt ribbeins- og kragebeinsbrudd.

- Men nå går det fint. Alle bruddene er på rett plass, og jeg blir nok frisk i løpet av 4-8 uker. Jeg har vært heldig sånn sett, sier Johansen, som akkurat har blitt skrevet ut fra sykehuset, til VG Nett.

- Kunne ulykken vært unngått dersom det hadde vært lenger mellom kjørebanen og autovernet, slik underskriftskampanjen ønsker?

- Selve ulykken vil skje, men skadeomfanget ville vært annerledes hvis man hadde sandfeller for å bremse opp. Hadde det vært lengre avstand til autovernet, ville jeg mistet fart, og da blir det ikke de samme skadene, sier Johansen.

- Jeg har reagert og synes at det er mye autovern som er for nært. Det er litt skremmende. Jeg synes det er flott at folk tenker over konsekvensene når ting ikke er riktige, fortsetter Johansen.

7-8 meter ekstra

Tidligere roadracer Tor Erik Plassens bror Ole Bjørn, ifølge dem selv en av de største favorittene i NM, er blant dem som har valgt å trekke seg på grunn av sikkerheten.

- Det er rett og slett livsfarlig. På en vanlig bane er det veldig sjelden at man har sjanse til å komme borti autovernet. Bare 7-8 meter ekstra ville vært greit. Autovernet er ganske lavt også, så det er stor sannsynlighet for at man kan fly over, sier Tor Erik Plassen til VG Nett.

Hovedeier av banen, Harald Huysman, sa følgende om sikkerheten til VG:

- Vi har fulgt de sikkerhetsmessige rådene vi har fått fra eksperten i det internasjonale motorsykkelforbundet.

Johansen regner med å være tilbake på sykkelen i løpet av to måneders tid.

PS! Det har vært forvirring om NM gjennomføres på Rudskogen, men ifølge Sarpsborg Arbeiderblad blir det løp som planlagt.

PS2! Mangeårig shortcarfører Tomm Skorge påpeker overfor VG Nett at det er frivillig å kjøre på banen, og at selve ulykken kunne skjedd på hvilken som helst bane. Banen, som ikke er ferdigstilt, er også godkjent for trening.