I TRØBBEL: Verken Andreas Mikkelsen (t.v.) eller Mads Østberg har seter hos fabrikkteam i 2017. Dermed blir det trolig for første gang på mange et rally-VM uten nordmenn i toppen. Foto: VW Motorsport og M-sport

Bråstopp for norsk rally – ingen har fabrikksete i 2017

Rally Monte Carlo innleder rally-VM denne uken. Plutselig står rally-stormakten Norge nesten på bar bakke.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Mads Østberg (29) står inne engang ikke på startstreken, og Andreas Mikkelsen (27) stiller i «B-klassen» WRC2 med en Skoda.

Ingen av de to norske rally-stjernene har fått noen av de 12 fabrikkssetene i 2017-VM, der følgende fire bilfabrikker er med: Toytoa, Citroën, Ford og Hyundai. Det er normalt sett en stor fordel å kjøre for fabrikkteamene.

Bakgrunn: Slik ble Norge en stormakt i motorsport

* Spesielt er skuffelsen stor for Mikkelsen, som hadde et klart mål om å ta VM-gull i 2017 - etter å ha tatt bronse de siste årene. VW bestemte seg plutselig i høst for å kutte all rally-satsing. Manager Erik Veiby jobber intenst for at Mikkelsen kan kjøre en 2017-modell VW Polo resten av sesongen, men ingenting er klart.

– Jeg innser at 2017 blir et mellomår, sier Mikkelsen.

* Etter å ha kjørt først for Citroën og så i 2016 for Ford, står Mads Østberg nå uten fabrikkskontakt. Ryktene sier at han kommer til å danne et privatteam sammen med tsjekkeren Martin Prokop. De skal kjøre Ford Fiesta og drifte alt på egen hånd. Det er foreløpig uklart hvor mange VM-løp de kommer til å kjøre i 2017. Østberg måtte nøye seg med 7. plass i siste VM, etter 4. plass året før.

* Heller ingen andre norske førere er med i Rally Monte Carlo. Til Rally Sweden (i Sverige og Norge) i VM-runde nummer to kommer det – som vanlig – en rekke nordmenn, men det er uklart hvor mange av disse som kommer til å kjøre regelmessig i årets VM.

Les også: Andreas Mikkelsen vant dramatisk VM-rally.

Om grunnen til at Norge plutselig står uten førere på øverste hylle i VM, sier Simen Næss Hagen, mannen bak motorsportsnettsiden parcferme.no:

– Den er todelt. Andreas Mikkelsen er ønsket av mange team, men kontraktene og setene var fylt opp da VW plutselig trakk seg – med unntak av M-sport. Og naturlig nok var Sebastien Ogier førstevalget for dem. Dermed sto Mikkelsen noe hjelpesløs igjen, da verken Hyundai eller Citroën hadde noe ledig sete.

– Samtidig går Toyota for et helfinsk team, så der var han i praksis også uaktuell. Østberg legger ikke skjul på stor misnøye med Ford, både team og bil, og har også uttalt selv at han ikke ønsket å fortsette. Og såvidt jeg vet har ikke de andre fabrikkteamene vært på ham, så da må Østberg også ta konsekvensen og finne alternative løsninger.

Fikk du med deg? Petter Solberg får med VW på laget - satsing til 80 mill.

– Hadde Mikkelsen fått plassen i M-sport om Ogier hadde sagt nei?

– Garantert!

– Ford var faktisk også Ogiers eneste sjanse, til tross for at han har vunnet tre VM på rad. Det sier litt om hvor surrealistisk hele WRC-opplegget ble etter at VW trakk seg og etterlot tre av verdens førere på «free transfer», sier Simen Næss Hagen.

Les også: Historisk VM-seier til Mikkelsen

Disse 12 førerne har fått fabrikksseter for VM i 2017:

* Ford: Sébastien Ogier, Frankrike, Ott Tänak, Estland og Elfyn Evans, Storbritannia.

* Toyota: Jari-Matti Latvala, Finland, Juho Hänninen, Finland, Esapekka Lappi, Finland.

* Citroën: Kris Meeke, Storbritannia, Craig Breen, -Irland, Stephane Lefebvre, Frankrie.

* Hyundai: Thierry Neuville, Belgia, Hayden Paddon, New Zealand, Dani Sordo, Spania.

PS: De nye reglene i rally-VM gjør at bilene nå har 380 hestekrefter - mot 315 hestekrefter sist sesong. Bilene er også noe bredere enn tidligere.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder