Gjelsten i siste liten

Klokka tre natt til lørdag la teamet til Bjørn Rune Gjelsten ned lakkeringssprøytene. Først da var «Spirit of Norway» klar for VM-løpet i Arendal.

NTB
ARTIKKELEN ER OVER 18 ÅR GAMMEL

20 mann har jobbet døgnet rundt i ni dager for at «Spirit of Norway» skulle bli klar for løpet på hjemmebane. Først klokka sju lørdag morgen var teamet på plass i Arendal. Men hvor mye «moroa» har kostet, vil ikke Gjelsten ut med.

- Vi må ha satt verdensrekord i båtbygging. Ni dager brukte vi på en jobb som normalt ville tatt ni uker, sier Bjørn Rune Gjelsten til NTB.

Lørdag kjørte han fartsetappen i havnebassenget i Arendal.

Halve fronten på båten er ny. Det samme er alt elektronisk utstyr og hele drivverket. Fire glassfibereksperter ble «lånt» inn fra hovedkonkurrenten «Victory» for å bygge skroget. I tillegg ble tre mann fra Lamborghini-fabrikken i Italia og to eksperter på elektronikk hentet inn til depotet i Asker.

- Jeg er svært fornøyd med teamet mitt, og vi er glade for hjelpen vi fikk av Victory-teamet, sier finansmannen.

Slått i biter

«Spirit of Norway» ble slått i biter av en bølge under VM-runden i Travemünde i Tyskland for to uker siden.

- Vi ble sannsynligvis truffet av en bølge etter noe ferjetrafikk da uhellet inntraff. Sånt kan man aldri garantere seg mot, forteller Gjelsten.

Båten blir neppe den samme igjen, men han er usikker på når den skal byttes ut.

- Det blir tidligst neste år. Å få det til denne sesongen, er umulig. Båten blir aldri den samme igjen etter et slikt uhell, men jeg håper vi ikke kommer så mye dårligere ut av det, sier Gjelsten.

Hvor lenge han selv skal drive båtsport, er også usikkert.

- Planen er å holde på i noen år til, men det er lett å skifte mening når en ligger på hodet i Østersjøen.

Ikke 100 prosent

Over 100 000 mennesker så fartsetappen lørdag ettermiddag. Gjelsten og throttlemann Steve Curtis greide tredje beste tid.

De to Victory-båtene presset seg inn foran den norske båten. På plassen bak endte Jotun-båten med Andreas Ugland og Jann Hillestad.

«Jolly Motor» med den norske føreren Eric Kirkedelen, endte på en litt skuffende sjetteplass.

- Vi kjørte ikke 100 prosent. Ulykken i Tyskland var for røff for det. Ender vi blant de tre beste i VM-løpet søndag, tar vi det som en seier, sier en ikke altfor optimistisk Bjørn Rune Gjelsten.

Resultater fra tidskjøring Norsk Grand Prix offshore UIM-klasse 1, lørdag:
1) Victory 7, Forente Arabiske Emirater (Saeed Al Tayer/Mohammed Al Marri) 1.24,80, 2) Victory 1, Forente Arabiske Emirater (Ali Nasser/Ali Al Qama) 1.26,08, 3) Spirit Of Norway, Norge (Bjørn Runde Gjelsten/Steve Curtis) 1.27,94, 4) Jotun, Norge (Andreas Ugland/Jann Hillestad) 1.34,65, 5) Damas, Italia (Kristian Tzonov/Vincenzo Polli) 1.34,87, 6) Jolly Motor, Norge (Eric Kirkedelen/Massimo Lippi) 1.36,04.
Sammenlagt tidskjøring: 1) Victory 7 64 poeng, 2) Spirit Of Norway 59, 3) Victory 1 48, 4) Highlander 44, 5) Jotun 28, 6) Jolly Motor 21.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder