NORSKE HELTER: Andreas Mikkelsen (t.h.) tok sin andre VM-seier i karrieren da han vant i Polen i helgen - og den første sammen med Anders Jæger (t.v.). Mikkelsen sikter på VM-tittel i løpet av få år.
NORSKE HELTER: Andreas Mikkelsen (t.h.) tok sin andre VM-seier i karrieren da han vant i Polen i helgen - og den første sammen med Anders Jæger (t.v.). Mikkelsen sikter på VM-tittel i løpet av få år. Foto: Bildagentur Kräling

Slik ble Norge en stormakt i motorsport

MOTORSPORT

Norsk motorsport skrev historie i helgen med VM-seirer både til Andreas Mikkelsen i rally og til Andreas Bakkerud i rallycross.

kommentar
Publisert:

Med tanke på at motorsport er stort over nesten hele verden, er det oppsiktsvekkende at to nordmenn kan vinne VM-runde på samme dag. Spesielt når vi vet det er bare fem offisielle VM for biler (pluss gokart).

Petter Solberg brøt barrierer da han kom inn som VM-fører for drøyt 15 år siden og tok VM-gull første gang i 2003. Han har vært et forbilde for de aller fleste av dagens helter.

I motsetning til nabolandene, i særdeleshet Sverige og Finland, hadde Norge ingen store tradisjoner før Solberg slo igjennom (joda, Martin Schanche var viktig, men rallycross-EM på den tiden var nok som et kretsmesterskap sammenlignet med dagens VM).

Les også: Norsk bilsport sjette best i verden.

Dessverre er det sånn at du aller helst bør være fra en rik familie for å gjøre det bra i motorsport – om ikke din mor eller far har ekstremt gode kontakter i næringslivet. Om Andreas Mikkelsen og Mads Østberg hadde kommet så langt som de har uten god pappa-hjelp, får vi selvfølgelig aldri svar på, men det har i hvert fall hjulpet godt.

Nettopp derfor er det ekstra morsomt at flere av de norske heltene kommer fra helt vanlige familier. Andreas Bakkerud har gjennom mange år klart å få lokal støtte i Bergen til sin satsing, og det samme gjelder Dennis Olsen, som kanskje hadde vært enda lengre enn han er i dag om han hadde kommet fra en rik bakgrunn.

Les også: Andreas Mikkelsen vant dramatisk VM-rally.

19-åringen kjører det tyske Porsche Carrera-mesterskapet. Det høres kanskje ikke så imponerende ut for dem som ikke kjenner motorsporten, men Olsen kan fortsatt komme veldig langt – selv om nok aldri når målet om å kjøre formel1.

Eks-støvsugerselger Fredric Aasbø i drifting er en annen kar som har klart å klatre til verdenstoppen uten å ha familie-millioner i ryggen.

Les også: – Det kunne ha gått skikkelig ille.

Selv om motor er en veldig individuell sport, har bilsportforbundet sin del av æren for suksessen ved å kjøre sitt «Team Norway». De har også en årlig konkurranse for å kåre det største talentet i norsk bilsport, uansett gren. Holm J. Matheson og hans folk har et opplegg som er minst like proft som Olympiatoppen, og det virker som førerne har hatt god nytte av det.

Lille Norge ble i 2015 kåret til det sjette beste bilsportlandet i verden. For å være helt ærlig, så er nok det litt overdrevet, fordi det bare er basert på verdensmesterskapene i regi av det internasjonale bilsportforbundet. Prestisjefylte serier som Indycar og det tyske standardbilmesterskapet er ikke med i beregningen. Likevel forteller det at Norge er blitt en stormakt i motorsport – nær sagt mot alle odds.

Les også: Petter Solberg fikk aksjeråd av milliardær.

Fremtiden? Mikkelsen, Østberg og Bakkerud har fortsatt mange gode år foran seg. Petter Solberg har heller ingen planer om å gi seg. Ole Christian Veiby er et navn å merke seg. Vi har Aasbø i drifting. Og norsk motorsport hevder også å ha sin «Ødegaard»: Dennis Hauger fra Aurskog, 13 år gammel. Vi får se hvor langt han kommer…

Her kan du lese mer om