HAR IKKE FUNGERT: Petter Solberg og Alexander Hvaal hadde store planer før sesongens første runde i Portugal. Men for unge Hvaal har samarbeidet blitt en fiasko. Solberg leder VM sammenlagt etter syv av 12 runder. Foto:Ole Kristian Strøm,VG

Rallycrosstalent etter bruddet med Solberg: - Kjøregleden min er borte

Alexander Hvaal (22) skulle kjempe i toppen av rallycross-VM
sammen med Petter Solberg (39), men nå vil talentet bare komme seg ut av samarbeidet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

- Jeg hadde håpet å komme et steg lenger i karrieren og få mer erfaring. Petter er utvilsomt en av verdens beste sjåfører, men vi to har veldig forskjellige filosofier og nå vil jeg bare få en slutt på dette, sier Hvaal til VG om samarbeidet med Solberg som etter planen skulle vare hele 2014.

Før sesongen ble Hvaal og Solberg enige om at unggutten skulle få kjøre Solbergs andre bil, og at de sammen skulle utgjøre «Team PSRX» i rallycross-VM. Nå har Hvaal bestemt seg for at han ikke vil kjøre Solbergs Citroën.

- Kjøregleden min er helt borte, og jeg må finne gnisten igjen, sier 22-åringen som vant de to siste EM-rundene i 2013.

Vant i helgen

Mens Solberg gikk til topps i forrige helgs VM-runde i Canada, har Hvaal vært hjemme i Norge og trent for seg selv.

- Det er ikke noe poeng for meg å kjøre en bil som jeg føler ikke yter nok, og etter å ha forsøkt å si ifra om det i tre-fire VM-runder fikk jeg vite at den yter minst 50 hestekrefter mindre enn bilen til Petter. Da blir det vanskelig å konkurrere, sier Hvaal.

- Men du syntes bilen var bra da du testkjørte den på høsten i fjor?

- Ja, da virket den veldig bra og den hadde «power» til å kjøre slik jeg ville. Den gikk også veldig bra i åpningsrunden i Portugal til jeg fikk to turbohavarier, og siden da synes jeg den ikke har gått bra – uten at jeg har fått noen forklaring på hvorfor.

I Canada fikk Solberg hentet inn Stein Oja fra Estland til å kjøre bilen Hvaal tidligere har benyttet, men han havnet også langt nede på resultatlisten.

- Dette er ikke bra, jeg har mistet viktige VM-poeng for fabrikk-teamet og er forpliktet til å stille med to førere. Jeg opplever ikke dette som noen konflikt, men Alexander ville ikke kjøre mer fordi han ikke følte at bilen gikk bra nok. Det er veldig leit, sier Solberg til VG.

- Annen motor

- Stemmer det at bilen Hvaal har benyttet yter 50 hestekrefter mindre enn din bil?

- Det er jo en annen motor, men hver gang jeg har testet begge bilene, så har jeg kjørt like fort med dem. Før sesongen sa jeg at jeg hadde andre dempere og ny motor, men er du fornøyd så får du kjøre den. Han hoppet jo i været etter alle testkjøringene.

- Har Alexander blitt en dårligere sjåfør?

- Nei, han er kjempegod til å kjøre bil, men det er 40 biler i rallycross-VM og kanskje ikke denne bilen passet så godt til ham likevel. Han må bare jobbe på, sier Solberg.

- Jeg har flere muligheter til å fortsette karrieren. Jeg kan for eksempel oppgradere bilen jeg kjørte med i 2013, men uansett må Petter gi skriftlig beskjed til FIA (det internasjonale bilsportforbundet) om at jeg er fri fra kontrakten, sier Hvaal.

- Det er ingen som har stoppet ham fra å kjøre – ikke som jeg vet om i alle fall. Vi skal se på dette og finne en løsning når jeg kommer hjem fra Canada, sier Solberg.

Stort talent

Rallycross-kollega Sverre Isachsen synes det er trist at samarbeidet mellom Hvaal og Solberg ikke har fungert.

- Jeg har sett bilen og oppsettet passer ikke Alexanders kjørestil, men hva som har vært avtalen mellom partene vet jeg ikke, sier Isachsen til VG.

Han debuterte selv i rallycross-VM i Canada, og er klar på at det er viktig at Hvaal får kjørt så fort som mulig.

- Vi trenger sårt unge talenter som Alexander. Uten tvil, og denne floka må løses. Han er en mann for framtida.

- Har han blitt en dårligere sjåfør det siste året?

- Han har ikke blitt dårligere, men heller ikke noe bedre. Jo lenger han sitter i Larvik og sturer jo verre blir det, mener Isachsen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder