TV-ekspert: – Mye kan fortsatt ende på NRK

TV-eksperten Lasse Gimnes sier at ski-rettighetene kan bli solgt videre og fortsatt ende på NRK-kanaler.

Torsdag morgen kom sjokkmeldingen: NENT Group, som står bak Viasat, har sikret seg rettighetene til verdenscupen i alpint, langrenn, skihopp, kombinert, snowboard, freestyle og freeski, fra 2021/2022-vinteren.

– Men det er for tidlig å si at alt dette ender på Viasat-kanalene, sier Gimnes til VG.

Han er en av landets fremste eksperter på området og står bak selskapet GimCom.

les også

NENT Group overtar NRKs vinter-rettigheter: - Vi er selvfølgelig skuffet

– Det har skjedd tidligere at rettigheter har blitt kjøpt - og så solgt videre. Det har vi sett så sent som i vinter med at TV 2 har kjøpt Champions League-kamper fra NENT-gruppen.

– Derfor skal vi ikke se bort i fra at en del av disse skisendingene fortsatt kan ende på NRK, TV 2 - eller for den saks skyld VGTV. At rettighetene blir videresolgt, sier Gimnes, som også har en rådgiverrolle overfor langrennskongen Johannes Høsflot Klæbo.

les også

Jann Post om rettighetstapet: – Selvfølgelig kjedelig og trist for NRK-sporten

Gimnes understreker at NRK har nytt svært godt av vintersendingene sine:

– De har omtrent 40 prosent av totale tradisjonelle TV-seingen i Norge, og seertallene i vinterhelgene er med på å bidra til det.

Lasse Gimnes mener også at dette kan få store konsekvenser for ski-Norge:

– I dag har bare langrenn sponsorinntekter på rundt 80 millioner kroner. Både markedsfolkene i Norges Skiforbund og sponsorene vil ha høyest mulig eksponering. Det har vært perfekt med at sendingene har gått på NRK.

– Nå som sendingene kan ende på mindre, reklamefinansierte kanaler, vil det med stor sannsynlighet ende med færre seere. I verste fall kan det også ende på Premium-kanaler, på samme måte som fotballkanalene til TV 2 og Discovery. Dermed mister de markedsverdi som sponsorobjekter.

Men det betyr ikke nødvendigvis mindre penger i kassa hos Norges Skiforbund:

– Det avhenger av om økningen i TV-inntektene oppveier en mulig nedgang i sponsorinntekter. Kanskje kan det kompensere. Spørsmålet er om hva totalen ender på.

les også

TV 2: Klæbo bytter fra sprintlaget til allroundlandslaget

I pressemeldingene fra TV-kanalene torsdag morgen kommer det fram at FIS-pakken som nå er solgt, inneholder cirka 200 renn fordelt på VM og verdenscup, og står for om lag 40 prosent av det totale vintertilbudet NRK har i løpet av en vinter. Rettighetene gjelder ikke verdenscuprenn i Norge, Østerrike og Sveits.

– Avtalen gjelder heller ikke skiskyting og skøyter, skriver NRK i pressemeldingen.

En annen TV-ekspert, Morten Wiberg, tror Nent Group har bladd opp stort.

– Det er snakk om mange hundre millioner selvfølgelig. Det begynner å bli store beløp. De (NENT Group) har jo betalt en større sum enn det NRK ville betalt, for NRK skulle jo bare ha rettighetene for Norge, sier Wiberg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder