TILDEKT: Therese Johaug med teipet oppvarmingsnummer på trening i dag.

TILDEKT: Therese Johaug med teipet oppvarmingsnummer på trening i dag. Foto: Meek, Tore / NTB scanpix

Skiforbundet i konflikt med FIS: Reagerte på norsk protestaksjon

LILLEHAMMER (VG) Det norske laget teipet over Coop-reklamen på oppvarmingsnummeret på grunn av en konflikt mellom Norges Skiforbund og FIS. Noen timer senere måtte skiforbundet føye seg.

Markedssjefen i Det internasjonale skiforbundet (FIS) varslet tidligere torsdag at Norge kunne bli straffet med bøter for opptrinnet.
Torsdag kveld bekreftet derimot FIS overfor NRK at Norges Skiforbund fjerner teipen før konkurransene fredag. Og at de ikke kommer til å straffes.

Det var på torsdagens trening på Lillehammer at norske løpere og støtteapparatet hadde teipet over Coop-reklamen på oppvarmingstrøyen, som de er nødt til å gå med på trening. Markedssjef Jürg Capol i FIS reagerte og mente det var et regelbrudd. Dette fordi vesten er å regne som en akkreditering og at man ikke kan teipe over vesten slik man selv vil. Svenskene og tyskerne gjorde det samme som det norske laget.

SPONSORLOGO: Slovenske løpere på vei fra trening i dag med oppvarmingstrøyene slik de egentlig ser ut med Coop-logoen. Foto: Nils Christian Mangelrød

– Latterlig

– Det har vært på samme måte de siste 15 årene og da har det blitt godkjent. Så egentlig er det latterlig når man kommer på det sekstende året og ikke godkjenner det. Da kan man ikke ta det så alvorlig, sier Jürg Capol, markedsdirektør i FIS, på spørsmålet til VG.

les også

Emil Iversen «tok en Northug»: – Sverige er helt middels

Arrangementssjef Terje Lund i skiforbundet sier aksjonen, kom etter en langvarig uenighet med Det internasjonale Skiforbundet siden våren. Han mener FIS ikke har rettighet til å profilere sponsorer på oppvarmingstrøyer utøverne er pålagt å gå med på trening.

– Oppvarmingsnumrene er ikke nedfelt i regelverket som en kommersiell rettighet som FIS har. Og da mener vi at de heller ikke kan ta seg til rette med å eksponere sine sponsorer på den, sier Lund til VG.

Lund sier det ville blitt samme reaksjon uansett hvilken sponsor det er. I langrenn er dette nå Petter Northugs tidligere sponsor Coop, som sponser langrennsverdenscupen. I kombinert er sponsoren Viessmann, og Lund peker på samme problem der.

– Det er en internasjonal prinsippsak og har ikke noe å gjøre med hvilke sponsorer det er. Prinsippet dreier seg om at arrangørene og forbundene må få profilere sine sponsorer. Det er det som er hovedsaken nå. Dersom vi skal gjøre det bærekraftig for våre arrangører å arrangere verdenscup, så må vi også ha eksponeringsmuligheter. Og når det ikke er forankret i regelverket, som en rettighet FIS har, så kan vi i alle fall ikke gi dem det uten videre, sier Lund.

les også

Junior-løytnant Bolsjunov er den nye russiske bjørn

Reagerer på Skiforbundet

Coop, som nå sponser verdenscupen i langrenn, sier gjennom kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis til VG:

– Vi forholder oss til den dialogen FIS har med skiforbundet og er egentlig ikke noen part i saken. Men det er spesielt at de kommer nå etter så mange år og når verdenscupen er tilbake i Norge, sier Takle Friis.

Han påpeker at de har tidligere konflikter med skiforbundet friskt i minnet og sikter til da de ikke ble ny sponsor for skiforbundet sist vår.

Det gjelder også blant annet den årelange konflikten mellom Northugs privatsatsing sponset av Coop og skiforbundet.

– Vi lukter at dette handler om Coop og ikke noe annet. Det harmonerer ikke. De får ikke mer eksponeringsmulighet ved å teipe over. Det faller på egen urimelighet, sier Takle Friis.

– Dette er nok et eksempel ekstremt dårlig dømmekraft skiforbundets side. Det blir mer og mer tydelig at dette handler om Norgesgruppens avtale med skiforbundet. Og at det er Coop-logoen som smerter her, sier Friis.

les også

Spår tøffere tider for skiforbundet etter Northug-exit

Norgesgruppen har sponsoravtale med skiforbundet og forlenget sitt sponsorat i våres, da bransjekonkurrenten Coop også ønsket det sponsoratet. Per Roskifte, konserndirektør, kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen sier at han ikke kjenner saken.

– Vi har ikke vært involvert i saken. Så det er ingenting å kommentere fra vår side, sier Roskifte til VG.

Kommunikasjonssjef i Norges Skiforbund, Espen Graff, avviser at FIS-konflikten har noe å gjøre med dårlig dømmekraft og press fra sponsorer. Han viser til det arrangementssjef Lund har sagt, men svarer:

– Utgangspunktet for dette er uenighet om noen markedsprinsipper og beslutninger i FIS. Det har ikke noe med Norge å gjøre overhodet. Det er derfor nasjoner som Sverige, Sveits og Tyskland har akkurat samme innstilling som Norge, sier Graff.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder