«Svart boks» kan gi svar på Northug-krasjen

Audi: Det blir lagret masse data i en moderne bil

LANGRENN

Når det ble gasset, bremset, om fartsgrensen ble holdt eller hvordan rattutslagene var: En «svart boks» i Petter Northugs Audi A7 kan gi svar på det aller meste som skjedde i sekundene før den voldsomme krasjen.

Publisert: Oppdatert: 05.05.14 16:37

- Har du elektronisk varsling av fartssoner kan dette lagres og trekkes ut senere. Det samme er selvsagt tilfelle med setebelter, seteinnstillinger, klimaanleggbruk og selvsagt rattutslag, bremsing, giring og gassing. Alt som er elektronisk styrt, som etter hvert er det meste i en toppmoderne bil, lagres det informasjon om bruken av som kan tas ut av bilen, sier Simen Huse til VG.

Han driver selskapet Simco, og er en av Norges fremste eksperter på å hente ut elektronisk lagret data fra moderne biler og jobber til daglig for både forsikringsselskaper, politi og havarikommisjoner med dette.

VG DIREKTE: Få siste nytt om Northug-saken

De kan ifølge ham hente ut en rekke data fra de tjue siste sekundene før bilen krasjer.

Styreenheten på bildet er en enhet som er hentet fra en annen Audi-modell som Simco har analysert. Ifølge Simen Huse i selskapet blir mye av bilens krasjdata lagret i denne.

Audi: Det er som den svarte boksen i et fly

Audis informasjonssjef Marius Tegneby bekrefter at mye informasjon om kjøremønster og øvrig bruk av bilen blir lagret i bilen og kan hentes ut i etterkant.

- Det blir lagret en rekke data i en moderne bil som Audi A7. Men dette er parametere som må hentes ut av eksperter og det må analyseres. Det er som med en svart boks i et fly - den alene gir ikke svar på hva som har skjedd. Det som hentes ut av informasjon om hva som har skjedd i bilen må sees i sammenheng med etterforskningen for øvrig. Først da kan en si noe om det totale hendelsesforløpet. Om dette skal hentes ut så er det politiet som avgjør om det er behov for det, sier Tegneby.

Kan ha krasjet i høy hastighet

VG fortalte mandag at en av Norges fremste trafikkulykkeanalytikere, Henrik Nesmark i Rekon, anslår at farten Northug holdt med den tyske millionbilen «minst var 80 km/t inn i rundkjøringen.

Det var like før klokken 05.30 søndag morgen Northug satt bak rattet på sin Audi A7 med promille. Eksperter VG har snakket med mener at skistjernen kan ha hatt så høy hastighet som 80 km/t da han kom inn i rundkjøringen i Odd Husbys vei i Trondheim.

Bilen rev med seg skiltet i rundkjøringen, før den smalt inn i autovernet på vei inn i General Bangs vei. Der rev den opp seks av stolpene i autovernet. Det er 40-sone i området.

Ikke en boks men mange lagringsbokser

- Det er ikke en «svart boks», men en styringsenhet og en rekke lagringsenheter rundt i bilen som i prinsippet registrerer alt som foretas i en bil. Denne type lagring er stort sett på alle biler som er nyere enn år 2000. Med moderne navigasjonssystemer kan alle bilens bevegelser gjenskapes ved å ta ut denne dataen, sier Simen Huse i Simco.

Det er hvor avansert bilen er som avgjør hvor mye som blir lagret. Audi A7 er blant de mer høyteknologiske bilene på markedet i dag.

Dette blir lagret:

Dette er blant informasjonen som kan bli lagret i styringsenheten:

* Dashbord: Systemet kan registrere sjåførens betjening av instrumentpanelet.

* Posisjon: Navigasjonssystemet kan gjenskape bilens posisjon og kjørerute.

* Setebelter: Hvilke setebelter har vært i bruk på hvilke tidspunkt.

* Fartsgrenser: Med et skiltgjenkjenningssystem kan det finnes ut om bilen brøt fartsgrensen.

* Rattbruk: Kraftige rattutslag registreres

* Brems: Hvor hardt og hvor lenge ble det bremset. Hva var bilens bremselengde?

Her kan du lese mer om