Mer sannsynlig å havne i ulykke

Mer sannsynlig at ulykken er dødelig

Foto: MICROSTOCK,

500 ganger større risiko for å dø med «Northug-promille»

Setter du deg bak rattet med en promille på 1,5, har du 500
ganger større risiko for å dø enn hvis du er edru.

  • Øyvind Engan
  • Frank Ertesvåg
  • Tom Byermoen

Artikkelen er over fem år gammel

Langrennsløper Petter Northug hadde en promille på 1,65 da han krasjet bilen sin i autovernet på morgenkvisten søndag 4. mai i år, ifølge den nye boken «Northug – en familiehistorie».

Med et slikt alkoholinnhold i blodet er risikoen for å dø i en trafikkulykke mer enn 500 ganger så stor som hvis man er edru. Det viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt.

– De som er alkoholpåvirket, gjør gjerne flere andre feil også: De kjører uten bilbelte og de kjører for fort. Dermed blir det mange risikofaktorer samtidig, forklarer kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk.

Her ser du hvordan risikoen skyter i været når sjåføren har drukket alkohol:

FARLIG: Her ser du hvordan risikoen øker for å dø eller bli innblandet i en trafikkulykke ved økende promille. (Kilde: A. Glad og K. Vaas: "Ruspåvirket kjøring og ruspåvirkete førere. Et informasjonshefte om situasjonen i Norge." Transportøkonomisk institutt/Rusmiddeldirektoratet, Oslo 1993.) Foto: ,

Risikoen øker enda mer hvis føreren er ung. Sjåfører under 24 år kan gange dødsrisikoen med 900 hvis de har mer enn 0,5 promille alkohol i blodet, ifølge Transportøkonomisk institutt.

Tallet blir så høyt fordi risikoen øker i to ledd når du kjører bil i alkoholpåvirket tilstand: Først øker risikoen for å havne i en ulykke. Og når du først havner i en ulykke, øker også risikoen for at ulykken er dødelig.

Ruspåvirkede sjåfører er dramatisk overrepresentert i dødsstatistikkene. I trafikken har omtrent 3 prosent av bilførerne alkohol, andre rusmidler eller sløvende legemidler i kroppen, ifølge en stor nordisk undersøkelse fra 2008–2009. Samtidig viser en annen undersøkelse at hele 42 prosent av drepte bilførere har slike stoffer i blodet.

Risikoen øker fra 0,4

De fleste trafikkulykker ender uten dødsfall. Også risikoen for å bli innblandet i en ikke-dødelig trafikkulykke øker dramatisk når man har drukket alkohol. En amerikansk forskergruppe har beregnet at risikoen stiger merkbart allerede fra 0,4 i promille.

Å kjøre ut av veien er en typisk fylle-ulykke. Nesten to av tre sjåfører hadde promille i ulykker som bare involverte én bil, viser en nordisk undersøkelse fra 2011.

Dette skjer med kroppen

Kjennetegn på en promille høyere enn 1,5 kan være følelsesutbrudd, ustø gange, overdreven selvtillit og hukommelsesproblemer. Denne figuren viser hva som skjer med kroppen din ved ulike promille-nivåer:

Grafikk: TOM BYERMOEN. Foto: MICROSTOCK Foto: ,

For at en mann på 83 kilo skal få en promille på 1,65, kan han for eksempel ha drukket ti halvlitere med øl fordelt over ni timer.

Sjåfører med over 1,5 i promille eller blandingsrus, utgjør hovedproblemet i forhold til antallet promilleulykker i Norge, ifølge statistikk fra Trygg Trafikk. Ca 45 prosent av de promilledømte har over 1,5 i promille. Menn i aldersgruppen 20–35 år er spesielt utsatt, viser tallene.

Større risiko med trøtt sjåfør

Forskning viser også at risikoen for ulykker øker når føreren er trøtt og når kjøringen skjer sent på natten eller tidlig på morgenen.

På generelt grunnlag sier seniorforsker Fridulv Sagberg ved TØI at også en kombinasjon av alkohol og trøtthet forårsaker ulykker.

– Trøtthet øker definitivt faren for bilulykker. Og sen natt eller tidlig morgen er tider på døgnet da ulykkesfrekvensen øker, sier Sagberg til VG.

Han har forsket på hvordan sjåførers trøtthet påvirker ulykkesrisiko både innen yrkestransport og i privatbiltrafikken.

Sagberg er tydelig på at han uttaler seg generelt, og ikke koblet til Northug-ulykken spesielt.

Moderne biler oftere i ulykker

– Det er også en interaksjon mellom alkoholpåvirkning og trøtthet som påvirker ulykkesrisikoen, legger han til.

Sagberg viser også til at TØI jobber med en ennå ikke publisert studie om bilens egenskaper og ulykkesrisiko.

– Det finnes imidlertid allerede studier som tyder på at nyere og moderne biler oftere er innblandet i uhell og ulykker enn eldre biler. En del av årsaken er nok at førere av disse bilene kjører på en annen måte enn sjåfører i eldre biler, sier Sagberg.

PS: Folkehelseinstituttets nettsider er kilde til flere av opplysningene i denne saken, men instituttet vil ikke svare på VGs spørsmål så lenge spørsmålene kan knyttes til Petter Northugs fyllekjøring.

Les også

  1. Trafikkadvokat: Dette kan bli Northug-straffen

    Trafikkadvokat Jon Swensen tror Petter Northug kan vente seg  en ubetinget dom på halvannen til to måneder etter at…
  2. Northugs foreldre: Bebreidet seg selv etter sønnens promillekjøring

    Mamma May og pappa John Northug flyktet til Sverige etter sønnens promillekjøring for å få ro sammen.
  3. Northug om tiden etter fyllekjøringen: - Måtte stenge verden ute

    Petter Northug (28) sier at han fikk hjelp av sine nærmeste til å holde seg vekk fra aviser og TV etter fyllekjøringen.
  4. Ny bok om Northug: Northugs promille avslørt

    Petter Northugs promille, som var på 1,65, blir avslørt i den nye boken om skistjernen.

Mer om

  1. Petter Northug
  2. Langrenn

Flere artikler

  1. Northug: - Beklager igjen at jeg rotet med forklaringene

  2. Petter Northug skyldte på kameraten - tiltalt for falske anklager

  3. I dag kommer Northug-tiltalen

  4. Sjekk VGs promillekalkulator: Derfor bør du ikke kjøre dagen etter julebordet

  5. Flere tas for ruskjøring

  6. Pluss content

    Frykter dødssommer på veiene: Thor Erik (42) mistet benet

Fra andre aviser

  1. Leder: Dårlige nytt om promillekjøring

    Fædrelandsvennen
  2. - Noen ser på seg selv som udødelige

    Fædrelandsvennen
  3. Sjåfører påvirket av cannabis har økt risiko for å bli innblandet i en trafikkulykke

    Aftenposten
  4. Flere krappe svinger = sikrere vei

    Aftenposten
  5. Hver fjerde i Vest-Agder tror de har promillekjørt: – De er potensielle mordere

    Fædrelandsvennen
  6. Rapport: 25 prosent av dødsulykkene i trafikken relatert til rus

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder