Omdømme-ekspert: – Sponsorene vil holde seg unna skandaler

HVA MANGLER? Ingen sponsorer var profilert under pressekonferansen onsdag, der det ble fortalt at Martin Johnsrud Sundby har brutt dopingreglene. Foto: Odin Jæger VG

Droppet sponsor-merker da de skulle fortelle om skandalen

Omdømme-ekspert Trond Blindheim skjønner godt at ingen sponsorer «vil være med på å subsidiere dopingmidler».

  • Silje Kristine Lindsveen

Artikkelen er over tre år gammel

– Jeg skjønner veldig godt at de ikke vil være med på subsidiere dopingmidler. De vil holde seg unna skandaler, sier han til VG.

Trond Blindheim er omdømme-ekspert og til daglig rektor ved Høyskolen Kristiania. Han har forståelse for at sponsorene ikke ønsket å være synlige under onsdagens pressekonferanse. For på bordet foran Martin Johnsrud Sundby var det ikke et eneste sponsornavn eller -produkt å se.

Vanligvis kryr det av sponsorlogoer og drikkeflasker når langrennsfolket har pressekonferanser.

Bakgrunn: Sundby utestenges etter brudd på dopingregler

Unngår skandaler

Blindheim mener sponsorene er redde for at logoen deres skal dukke opp i forbindelse med skandaler.

SPONSORER: Under pressemøtet dagen før femmila i Holmenkollen i februar var sponsorene godt profilert. Det var ikke tilfellet under onsdagens pressekonferanse på Ullevål stadion. Foto: Torstein Bøe NTB scanpix

– Det ligger nok også i avtalen deres at dersom en utøver blir tatt i doping, skal ikke deres logo eksponeres ved siden av den personen, forklarer Blindheim.

Lest denne? Sundby ønsket hemmelighold

Hva tenker du om en slik strategi?

– Jeg tenker det er riktig ovenfor sponsorene, for de har ingen kontroll på hva leger, utøvere og forbundet driver med. De vil ikke være med på det som har skjedd, det samme så vi jo også når Northug ble tatt for fyllekjøring. Tilgivelse er en viktig egenskap i et kristent Norge, sier omdømme-eksperten og tror sponsorene vil utnytte situasjonen og stå bak utøveren når han har sonet sin dom.

– Da tenker de nok «ok, nå kan vi være med å løfte han opp. Vi skal ikke ta pengene

fra han, vi skal bygge han opp igjen», sier han.

EKSPERT. Trond Blindheim tror sponsorene vil sto bak Martin Johnsrud Sundby etter skandalen. Foto: Frode Hansen VG

– Hjelpe en som ligger nede

Blindheim tror ikke skandalen rundt Martin Johnsrud Sundby vil skade omdømmet til sponsorene, men at det kan være fordelaktig for dem å stå bak langrennsstjernen i denne tiden, fordi det ofte viser seg å ha en positiv ringeffekt å hjelpe «en som ligger nede».

– Det er nok mange som tenker at det vil bidra til et godt image, et godt renommé å hjelpe ham opp igjen og å gi han mer sponsormidler så han kan vise verden hvor god han er, forklarer han.

– Nå er det mulig midlene sitter løsere vis-à-vis Sundby, enn vis-à-vis andre, sier omdømme-eksperten til VG.

Les også: Northug tjener på Sundby-disk

– Skader ikke omdømmet

Espen Bjervig, markedssjef i Norges Skiforbund Langrenn, sier det ikke ligger noen spesiell strategi bak fraværet av sponsorprofilering under pressekonferansen onsdag.

– Pressekonferansen var i regi av Norges Skiforbund, og var ikke en grenkonferanse. Da var forbundet profilert der, med presidenten og jurist, selvom det er en langrennspesifikk sak. Det var Norges Skiforbunds pressekonferanse, og da pleier vi ikke å profilere grensponsorene. Om man så på de som representerte grenen, så gikk de i offisiell langrennsbekledning fra Bjørn Dæhlie med samarbeidspartnerene synlig, forklarer markedssjefen.

Han peker på at flere av sponsorene deres har gått ut i media og støttet Sundby og forbundet, og tror ikke de føler at dette skader omdømmet deres.

Stolte sponsorer

Styreleder i SpareBank 1, Arne Austreid, sier banken ikke var med på å ta vurderingen om deres logo skulle profileres under den hastede pressekonferansen.

Også markedssjef i Spar, Martin Munthe-Kaas, bekrefter at det er Norges Skiforbund som tok avgjørelsen.

– Ba dere i Spar, som sponsor av skilandslaget, om IKKE å bli profilert under pressekonferansen i går?

– Vi i Spar har hatt god dialog med NSF i forkant av pressekonferansen. Men vi diskuterte ikke bruk av logo.

– Hvorfor ikke?

– Det må dere nesten ta opp med NSF, da de holdt pressekonferansen.

– Støtter dere ikke landslaget og forbundet i slike situasjoner?

– Vi i Spar har i en årrekke vært, og er fortsatt, stolt sponsor av skilandslanget, deres flotte uttøvere og støtteapparat.

– Hva syns dere om saken?

– Saken er uheldig for alle involverte, men vi i Spar har full tillit til at NSF og utøveren håndterer dette riktig, avslutter Munthe-Kaas.

Sett denne? Slik fungerer salbutamol

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder