Johaug på vei mot millionsmell

Den pågående dopingsaken kommer trolig til å koste Therese Johaug (28) store beløp i form av tapt inntekt og høye advokatutgifter.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Norges Skiforbund har sagt seg villig til å dekke langrennsløperens advokatutgifter inntil det foreligger en dom i første instans.

Skandalen kan likevel komme til å svi økonomisk for 28-åringen, som sto oppført med en formue på 37 millioner kroner i fjor.

– Vi har ikke diskutert de økonomiske konsekvensene ennå. Nå avventer vi først hva som skjer videre i saken, sier manager Jørn Ernst til VG.

Det er ikke ventet noen dom i Norge før tidlig i januar 2017. Deretter ventes det at saken klages inn for idrettens voldgiftsrett (CAS) i Sveits, med mindre den skal innom appellutvalget i Norge først.

Så du denne? Stjerneadvokater uenige om Johaug-sjanse

Johaug har selv erkjent at hele sesongen kan komme til å gå tapt – uavhengig av domfellelse eller ikke. I så fall mister hun både Lahti-VM og en lang rekke verdenscuprenn.

I fjor håvet hun inn 3,71 millioner kroner i premiepenger bare i verdenscupen. Da hun vant tre VM-gull i 2015, ga det i tillegg mellom én og to millioner kroner i rene bonusutbetalinger fra sponsorene hennes. En reprise om noen få måneder virker i øyeblikket som en fjern drøm.

Sponsorer som Huawei, Eger og Tag Heuer har foreløpig stått ved Johaug side mens det har stormet de siste tre ukene. Men VG vet at enkelte sponsorer mener det vil være problematisk å bruke 28-åringen som en reklameplakat om hun får en fellende dopingdom på CV-en sin.

Det betyr i så fall nye penger tapt.

Så du denne? Forbundet betaler Johaugs advokat

Hvor mye avtalene er verdt, er ikke kjent. Men i februar uttalte manager Jørn Ernst at han forventet en total Johaug-inntekt på rundt 10 millioner kroner i 2016. Det er i så fall en dobling fra hva hun tjente året før.

Innbakt i summen er også Johaugs inntekter fra eget klesmerke.

I 2013 lanserte hun en hanskekolleksjon. To år senere ekspanderte man kraftig, og nå tilbyr rettighetseier Active Brands «alt en jente trenger av fritids- og treningstøy» under merkevaren Johaug, ifølge direktør Øystein Bråta.

Les også: Dette er Johaugs nye støtteapparat

– Vi er ikke bekymret for salget fremover. Dette er en sterkt beklagelig sak, men det handler om en personlig feil som har fått store konsekvenser. Vår satsning på denne merkevaren fortsetter, sier Bråta til VG.

– Johaug-klærne forsvinner ikke fra butikken selv om dette ender med en straff?

– Det stemmer, sier han.

Therese Johaug er fortsatt klar på at hun er uten skyld i saken som ligger til behandling i påtalenemda i Antidoping Norge. Hun brukte bare en krem, inneholdende clostebol, som hun fikk av tidligere landslagslege Fredrik Bendiksen, påstår hun.

Samtidig har FIS allerede gått langt i å si at de vil anke en «mild, norsk dom» til CAS. Det er i seg selv en kostbar affære.

Bare det å få saken inn for CAS, og få på plass et dommerpanel, kan koste opp mot 300.000 kroner. Det hevder den anerkjente CAS-advokaten Mike Morgan overfor VG. I tillegg kommer utgiftene til advokat.

– I kostbare, kompliserte saker kan vi snakke om utgifter på rundt tre millioner kroner til advokatene. Men jeg anser ikke saken til Johaug for å ligge på det nivået, understreker han.

Kappgjenger Erik Tysse brukte i sin tid mellom halvannen og to millioner private kroner på sin dopingsak, som endte i CAS.

Se også: Slik blir Johaugs nye treningshverdag

Saken hans var imidlertid langt mer kompleks – og dermed dyrere – enn hva Therese Johaugs sak tilsynelatende virker å være.

Hun har oppnevnt advokat Christian B. Hjort som sin forsvarer. Det er ikke kjent om laget styrkes med norsk eller utenlandske eksperter på CAS og idrettsjus i løpet av vinteren.

På spørsmål fra VG om man har satt en øvre prisgrense på den jobben Hjort skal utføre, svarer Johaug-manager Jørn Ernst et bestemt «nei».

Selskapet Sponsor Insight måler ukentlig populariteten til norske idrettsutøvere, og publiserer resultatet hvert kvartal.

Therese Johaug er Norges mest populære utøver, sammen med Marit Bjørgen. Nå venter daglig leder Vegard Arntsen spent på om ferske tall viser en holdningsendring til den populære kvinnen fra Dalsbygda.

– Skal man dømme ut fra medieomtalen, så tror jeg Johaug har en viss sympati i folket. Det blir nok en liten korreksjon på tallene i oktober, men jeg tror ikke det blir dramatisk, sier Arntsen.

Han mener Johaug scorer ekstremt høyt fordi hun har utstråling – og fordi hun leverer gode resultater i sporet. Popularitetslisten preges nemlig av utøvere som gjør det bra, og får mye medieomtale.

– Hvor dramatisk er den pågående saken for Johaug i en sponsorsammenheng?

– Det avhenger av hva slags dom hun får. En lang utestengelse vil gjøre det vanskelig for mange sponsorer å stå i avtalene sine. Jo lenger utestengelse, desto verre. Samtidig: Om hun går fri, så kan hun komme styrket ut av hele situasjonen. Folk har en veldig sympati, og den vil bare øke om hun blir frifunnet, mener Arntsen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder