SAMMEN I MONACO: Her er Petter Northug sammen med Vi Menn-journalist og forfatter Thorkild Gundersen i Monaco i forbindelse med European Poker Tour 26. april 2010. Innfeldt er bildet som blant annet ble brukt av Se og Hør der Northug ble omtalt som «Playboy-Petter».
SAMMEN I MONACO: Her er Petter Northug sammen med Vi Menn-journalist og forfatter Thorkild Gundersen i Monaco i forbindelse med European Poker Tour 26. april 2010. Innfeldt er bildet som blant annet ble brukt av Se og Hør der Northug ble omtalt som «Playboy-Petter». Foto: Jørgen Braastad , VG

Ny bok hevder Northug følte seg lurt etter «Playboy-posering» i Monaco

Forfatteren: «Han ringte meg og skummet av raseri på telefon»

LANGRENN

Petter Northug (29) poserte som «playboy» på en luksusbåt ved
Den franske rivieraen sommeren 2010. Nå hevdes det i en ny bok at stuntet irriterte skikongen kraftig.

Publisert: Oppdatert: 31.10.15 11:51

Tidligere Vi Menn-journalist Thorkild Gundersen – som fulgte langrennskongen tett både før, under og etter at karrieren til Northug skjøt fart – har i sin nye bok «Hva jeg snakker om når jeg snakker om langrenn» viet et helt kapittel til en hendelse i Monaco i 2010.

NORTHUG-MANAGER: Reagerer på nye Skifrobundet-krav

I kapittelet «Rundlurt i Monte Carlo» forteller Gundersen en historie der både Petter Northug og Vi Menn – bladet som hadde og fortsatt har et sponsorat med 29-åringen – følte seg grundig lurt. Gundersen var selv med på den Vi Menn-arrangerte turen til byen ved Middelhavet.

LES OGSÅ: - Northug er lur som opptrer ydmykt

Northug, som var «brennhet» etter to OL-gull i Vancouver denne vinteren, skulle i utgangspunktet bare spille en pokerturnering i regi av Vi Menn og tilbringe late dager i Monacos eksklusive bydel Monte Carlo, da Red Bull ønsket å ha med Northug på et PR-oppdrag. Bak stuntet sto frilansjournalist, tidligere redaktør for det nedlagte mannebladet Alfa og partyfikser Magnus Rønningen.

«Lifestyle-sak»

«Han hadde et fikst opplegg på gang, et opplegg med dobbelt bunn; Han skulle lage en lifestyle-sak for Petter Stordalens hotellmagasin Choice. I saken skulle Northug og freestyle-kjøreren Jon Olsson sole seg på dekk i en luksusyacht i farvannet utenfor Monaco, mens de pattet på hver sin boks Red Bull. Bra for Rønningen, Choice og Stordalen. Og bra for Red Bull», står det å lese i boken.

LES OGSÅ: Northug drømmer om å intervjue Justin Bieber

Skiløperen, som på den tiden var sammen med friidrettsutøveren Rachel Nordtømme, hadde imidlertid også begynt å kjenne på kjendislivets bakside. Ifølge forfatteren hadde ikke Northug spesielt lyst til å stille opp på PR-oppdraget med Red Bull. Han skal ikke ha likt å bli fremstilt som et «luksusdyr og jetset’er fra Bærum», men ifølge boken ønsket Northug heller ikke å skuffe sin nye sponsor. Oppdraget hadde tatt hele dagen, og da Northug kom tilbake til hotellet skal han ha vært forbannet.

LES OGSÅ: Northug jobber for å gå i Johaugs fotspor

«Magnus Rønningen hadde hentet inn en masse lettkledde damer, og fotografene hadde holdt på i evigheter med å ta bilder. Han hadde blitt drittlei. Og han nevnte nok dette med lettkledde damer for å forberede kjæresten Rachel på hva som kunne komme på trykk i Choice-magasinet. Men det var ingen måte Petter kunne være forberedt på det som skulle komme. For Magnus Rønningen (...) hadde mer enn dobbelt bunn i opplegget sitt. Han hadde trippel. Uken etterpå sto det nemlig å lese på hele førstesiden til Se og Hør, og ti sider inne i bladet, at Petter Northug «koste seg med lettkledde damer på luksusyacht i Monaco».

I juni 2010, etter at bildene ble publisert i Se og Hør og Choice Magazine, omtalte flere norske medier «playboy-stuntet» i Monaco.

– Jeg har aldri hørt ham så sint som da. Han gir stort sett blaffen i hva som står om ham i media, men dette ble fremstilt som om han var en playboy på tur med damer i Monaco. Han fremsto nærmest som en overklassejypling. Det var han forbannet for. Det var ikke det han hadde stilt opp på i det hele tatt, sier Gundersen til VG.

«Skummet av raseri»

I Se og Hør-utgave 2. juni 2010 prydes forsiden og hovedsaken med tittelen «Slik har du aldri sett Petter Northug – playboy i Monaco», hvorpå bildet viser Petter Northug med en svært lettkledd dame på dekk av en større båt.

Gundersen – som ikke har vært i kontakt med Northug eller informert skistjernen om det som kommer frem i boken – skriver at Northug ble fremstilt som en «dandy med toppløse damer på alle kanter». Forfatteren mener Northug må ha blitt oppfattet som «tidenes snørrvalp» og høy på seg selv. Han mener Rønningen plantet hele historien i Se og Hør uten Northugs samtykke, og siden Gundersen selv var med på å arrangere turen, var han blant de første som fikk en telefon fra Northug. I boken beskriver han hvordan skistjernen nærmest «frådet» på telefonen.

Northug til VG i 2011: – Jeg er vant til å bli kalt drittunge

«Han ringte meg og skummet av raseri på telefon – sånn hadde jeg aldri hørt ham før. Hva han sa om Rønningen, skal jeg ikke gå inn på her. Men også Petter Stordalen fikk gjennomgå», står det mot kapitlets slutt.

Magnus Rønningen stiller seg uforstående til Northugs reaksjon på hendelsen noen år tilbake i tid.

– Jeg var daglig leder i Magnum Media som gjennom Red Bull fikk lov til å lage en stor sak på Petter Northug for kundemagasinet vi lagde for Nordic Choice Hotel. Hvert eneste ord og hvert eneste bilde i artikkel var godkjent av Team Northug. Vi fikk godkjent av Red Bull å kjøre bredest mulig pressepakke på selve artikkelen, men tok som utgangspunkt at de hadde tatt det videre med Petter Northug, skriver den nåværende PR-mannen i en SMS til VG, og fortsetter:

– Jeg har aldri tjent en krone på videresalg av hverken tekst eller bilder av Petter Northug. For øvrig synes jeg Petter Northug er det beste som har skjedd norsk idrett de siste 20 årene, skriver han videre.

«Nøye regissert»

I Se og Hør skriver redaktør Trond Stensåsen at bladet fikk kjennskap til fotoshooten hvor de videre tok kontakt med utgiveren.

– Vi fikk tillatelse til å trykke bildene og gjengi deler av det eksklusive intervjuet på helt vanlig måte. I vår reportasje gjør vi helt i starten oppmerksom på at «Petters elleville Playboy-liv er nøye regissert». Og at rollen Petter spiller «var iscenesatt i forbindelse med et intervju og fotoshoot for Choice Magazine», skriver Stensåsen i en e-post til VG.

– Det var helt åpenbart for leserne at Petter spilte en rolle i oppslaget, som var humoristisk vinklet. Vi gjorde også rede for premissene. Derfor kjenner vi oss ikke igjen i forfatterens beskrivelse. Aller har et godt forhold til Petter Northug. Han har i de fem årene som er gått ikke sagt til oss at han var misfornøyd med oppslaget, skriver redaktøren.

VG forsøkte i går å komme i kontakt med både Terje Julusmoen, John Northug og Petter Stordalen via Choice Hotels-kjedens fungerende kommunikasjonsdirektør.

Førstnevnte var skistjernens manager i denne perioden, mens det i april 2010 ble kjent at pappa John skulle overta ansvaret fra 1. juni. Ingen av de to svarte på VGs henvendelser, mens kommunikasjonsdirektør Bettina Flatland i Choice ga beskjed om at «Petter Stordalen er på reise og det var lite sannsynlig at han kan svare på forespørselen fra VG».

VG har ikke lyktes med å få kontakt med Petter Northug om saken. Hans manager Are Sørum Langås, som har fått oversendt utdrag fra boken, svarer følgende i en e-post:

– Dette var før min tid i Team Northug, og det du refererer til har ikke vært noe tema i perioden jeg har jobbet med Petter.

Her kan du lese mer om