VIF-kaptein til VG: – Tror folk synes bildene er flotte

«Iskrigerne» blir undertøysmodeller

Forbered deg på en lettkledd adventstid: Halvnakne ishockeyspillere skal sørge for høy kølle i sosiale medier.

Det har gått 23 år siden reklameplakater av Cindy Crawford fikk norske bilister til å kjøre av veien. Nå er det spillerne til Vålerenga som skal få oss til å sperre opp øynene – og kjøpe undertøy i førjulstida.

Bildene ble tatt i fjor vinter, da den første sesongen av fjernsynsserien «Iskrigerne» ble en formidabel seersuksess på TV 2 Zebra.

PÅKLEDD: Kaptein Brede Frettem Csiszar og VIF møter Stavanger Oilers i kveld. Foto: Scanpix ,

– Rasmus (Juell) ser ut som en gresk gud. Men det det var Tallak (Lyngset) som var mest komfortabel med dette, smiler Vålerenga-kaptein Brede Frettem Csiszar til VG.

Han poserer selv liggende på magen, og stående inntil en vegg.

Bildespesial: Se alle bildene her

At noen skal reagere på bildene, som er tatt for kleskjeden Dressmann, har han ingen tro på:

– Jeg tror bare folk synes bildene er flotte å se på. De kommer nok ikke til å tenke mer over det enn som så.

Vålerenga-direktør Jan Tore Kjær ønsker ikke å kommentere hva kampanjen betyr i kroner og øre for klubben, men etter det VG kjenner til er det en middels stor avtale i VIF-sammenheng.

Bildene skal pumpes ut i sosiale medier gjennom Dressmanns kanaler.

– Vi gjør jo ikke slikt gratis, men først og fremst er det spennende for oss å samarbeide med en så stor aktør. De har aldri brukt noe annet enn profesjonelle mannekenger tidligere, men nå ville de ha Iskrigerne i en undertøyskampanje, sier klubbdirektør Jan Tore Kjær.

Han er på vei ut av Vålerenga, men håper osloklubben nå for alvor vil merke en økonomisk effekt av «Iskrigerne». Sesong to sendes i disse dager på TV 2 Zebra.

– I desember var vi i lykkerus, men ting tar tid. Nå vet folk hva Iskrigerne er. En seriøs, stor sponsor bruker 12-24 måneder før de bestemmer seg. Så mye positivt fokus som dette TV-programmet har gitt oss, vil gi effekt over tid, sier Kjær.

PR-EKSPERT: Elizabeth Hartmann. Foto: Geir Olsen , VG

Elizabeth Hartmann i kommunikasjonsselskapet Siste Skrik mener Vålerenga-spillerne er valgt ut fordi de anses for å være «tøffe, ekte gutter».

De står i grell kontrast til de mer glansede modellene Dressmann har hatt for vane å bruke tidligere, poengterer hun.

– Kleskjeden bruker populariteten deres til å nå nye målgrupper. Man kjøper seg legitimitet og attraktivitet. Man skal ikke lenger bare nå gamlegutta som vil ha «XXXXL», men også de tøffe, mener Hartmann.

– Hadde det blitt bråk dersom en kvinnelig idrettsutøver hadde kastet klærne i en slik kampanje?

– Ikke nødvendigvis. Det handler om hva slags image de har i utgangspunktet. Disse spillerne er rå, tøffe og gærne. Kari Traa var det samme, og hun kledde av seg. En fristilkjører har et annet spillerom enn Therese Johaug. Det handler om forventning, og jeg vil ikke gjøre dette til en kjønnsgreie, sier PR-eksperten.

PS! Niklas Bröms og Brian Ihnacak er med i kampanjen, men har forlatt Vålerenga til fordel for henholdsvis Stjernen og tsjekkiske HK Hradec Kralove.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder