TV-suksess gir tidenes sponsorbudsjett

Publisert:
ISHOCKEY

«Iskrigerne»-effekten: 26,2 prosent publikumsøkning

Oslo-klubben har knyttet til seg nye, store sponsorer

For første gang på sine 18 år i Vålerenga opplever direktør Jan Tore Kjær (46) at bedrifter selv tar kontakt med spørsmål om de kan få sponse Oslo-klubben.

Til tross for at Vålerenga har levert sin svakeste serieåpning siden 1989 (!) smiler livet for guttene som styrer med budsjett og kroner på Jordal.

Direktør Jan Tore Kjær takker TV-konseptet «Iskrigerne» for at VIF mens serien har vært på lufta har opplevd en publikumsøkning på 26,2 prosent sammenliknet med tilsvarende oppgjør mot samme lag forrige sesong. I det samme tidsrommet har Oslo-klubben 33,5 prosent økning i antall solgte billetter.

– Det er flere tilskuere på kampene våre og flere som betaler for å komme inn. Tallene for VIP-avdelingen har vi ikke helt oversikt over, men vedvarer dette er det store summer vi snakker om bare i billettinntekter. I tillegg kommer også kiosksalget, sier Kjær til VG.

Over 4.000 mot Storhamar

Siden første episode av «Iskrigerne» ble sendt på TV 2 Zebra, har VIF trukket 3.071 tilskuere mot Stavanger Oilers, 4.019 mot Storhamar, 2.941 mot Frisk Asker og 2.117 mot Manglerud Star (MS-tallene sammenliknet med sesongens første oppgjør mellom lagene).

Kjær kan melde at oppturene utenfor isen fortsetter da Vålerenga har solgt rekordmange billetter til en hjemmekamp mot Stjernen foran ettermiddagens duell.

– Vi får mange mailer hver eneste dag fra folk som lurer på når neste hjemmekamp er, hvor de får tak i billetter og slike ting. I dag var det en guttegjeng fra Sogndal som aldri hadde sett en hockeykamp live som ville leie en VIP-losje, forteller Kjær.

Vålerenga, som har gjort store endringer i spillertroppen med mål om å sikre seg «Bøtta», har også knyttet til seg flere nye, store sponsorer de siste ukene. Før helgen ble det også klart at TV 2 kommer til å sende nok en sesong med «Iskrigerne».

– Det er helt fantastisk og gir oss nye muligheter på markedssiden. Vi hadde ikke drømt om at det skulle bli sånn. Og det er snakk om sponsorer som normalt sett ikke går inn i ishockeyklubber. Vi merker stor pågang. At sponsorer selv ringer med ønske om å få bidra har ikke skjedd i mine 18 år i Vålerenga, sier Kjær og smiler.

Rekordbudsjett

Denne sesongen har VIF et sponsorbudsjett på 12 millioner. Kjær sier dette vil være «vesentlig høyere» neste sesong og helt sikkert tidenes største på Jordal.

Oslo-klubben har likevel langt igjen til Stavanger Oilers som takket være sportslig suksess og nye DnB Arena har et sponsorbudsjett på voldsomme 47,5 millioner.

– Det er gledelig om denne serien kan være med på å gjøre hockeysporten mer synlig for nordmenn. Vi gleder oss også over at seertallene fortsetter å øke. Det er tydelig at stadig flere har fått øynene opp for de herlige hockeyguttene fra Vålerenga, sier programsjef for TV 2 Zebra, Nina Lorgen Flemmen.

– Vi i TV-produksjonen får daglig meldinger fra folk som sier at de for første gang i sitt liv skal på hockeymatch. Serien viser jo hvor mye hockeyspillere ofrer for sporten og laget, og det tror jeg gir mange TV-seere lyst til å se dem i aksjon på isen, sier ansvarlig TV 2-produsent Vegard Normann.

Her kan du lese mer om