OILERS-JUBEL: Mathias Trettenes (8) har akkurat satt inn det avgjørende målet i den femte NM-finalen. Lørdag er det klart for finale nummer syv mot Storhamar. De andre Oilers-spillerne er fra venstre: Josh Soares, Daniel Rokseth og Dan Kissel. Foto:Bjørn S. Delebekk,VG

Viking-direktør Arne Larsen Økland:  Oilers er hockeyens Molde

Davy Wathne: – Oilers har knekt koden - men har ikke overtatt hegemoniet fra Viking

HAMAR (VG) Mens Stavangers fotballstolthet Viking sliter med å innfri år etter år, har Stavanger Oilers lørdag muligheten til å ta sin fjerde kongepokal på rad.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Da går den syvende og avgjørende NM-finalen mot Storhamar hjemme i DNB Arena.

Viking-direktør Arne Larsen Økland er imponert over det bynaboen har fått til og mener det minner om Molde i fotball: mye penger og dyktige folk.

– Oilers er i en særstilling i norsk hockey når det gjelder ressurser – og ressurser er viktig for å få til suksess. Men så må du også gjøre en god jobb. Det har Oilers gjort.

– Det samme gjelder Molde i fotball: de har ressursene, men gjør også en god jobb.

– Hva med Viking?

– Vi jobber hardt for å komme tilbake der vi mener vi hører hjemme. Nå har vi ikke de ressursene som mange andre har, men vi jobber hardt for å komme opp på toppnivå i Norge. Og det tror jeg vi skal klare.

VG har tippet Viking på 8. plass i 2015-sesongen.

Konkurrent til Viking

Når VG spør om Oilers’ suksess er et problem for Viking, svarer Arne Larsen Økland:

VIKING-DIREKTØR: Arne Larsen Økland. Foto:Alf Ove Hansen,VG

– Det er ingen tvil om at Oilers er en konkurrent på sponsormarkedet. På den annen side er det ikke sikkert at konkurranse er så dumt. Vi skal også huske på at Oilers driver sin virksomhet på vinteren – med litt overlapping høst og vår. Oilers bekrefter også Stavangers ry som idrettsby. Det er bra.

– Er det plass til både Oilers og Viking i Stavanger?

– Ja!

Det samme mener Oilers-direktøren Pål Higson:

– Vi håper at også Viking skal gjøre det bra. Stavanger er stor nok til å ha både Oilers og Viking i toppen. Det er viktig for byen at begge gjør det godt.

STOR STEMNING: Oilers-spillerne på vei inn på isen før kampen i finale nummer fem. Lørdag går finale nummer syv - i DNB Arena i Stavanger. Billettene ble revet bort i løpet av få minutter. Foto:Bjørn S. Delebekk,VG

Sportssjef i Stavanger Aftenblad, Stig Nilssen, mener det er umulig å sammenligne fotball og ishockey:

– Hvis du har ressurser i hockey, så er det nesten fri bane. Da Oilers bestemte seg for å bruke mange hundre millioner for å få landets beste ishockeylag, så var det egentlig bare et tidsspørsmål før de skulle klare det, sier Nilssen.

– Litt bekymret

– Hvis du skulle gjøre det samme i fotball, så ville det kreve så enorme summer at… det blir litt som å sammenligne appelsiner og bananer.

Stig Nilssen svarer slik når VG spør om Oilers’ suksess er et problem for Viking:

– Utad gleder Viking seg over Oilers’ prestasjoner, men det virker som om de også er litt bekymret for egen posisjon. Det er ingen tvil om at en del folk har byttet sesongkort fra Viking stadion til DNB Arena. Oilers er den eneste idrettsklubb i Norge som må si nei til folk som vil ha sesongkort.

– Har Viking grunn til bekymring?

– Oilers kommer nok aldri til å bli en reell utfordrer til Viking på interesse. I DNB Arena er det drøyt 4000 tilskuere, mens Viking hadde litt over 10 000 i tilskuersnitt i fjor. Hos oss på aftenbladet.no er det fortsatt ingenting som kan slå en god Viking-sak i lesertrafikk. Men samtidig er det en markant økning i interessen for Oilers. Det kan være 25 000 mennesker som følger vår direktedekning fra Sparta-Oilers.

Oilers er blitt snakkis

Davy Wathne følger både hockey og fotball for TV2. Han sier:

– Oilers har vært dyktige til å utvikle et konsept som tilfredsstiller moderne menneskers krav til bekvemmeligheter. Og hvis de – som de sier selv – nå også kan gjøre butikk av dette, så har de jo knekt koden.

– Folk går på hockey med kolleger, og Oilers blir en snakkis.

TV2-profilen understreker at Oilers har langt færre tilskuere enn Viking, og det er en enorm latent fotballinteresse i Stavanger.

– Det er ingen grunn til å avskrive Viking og si at Oilers har overtatt hegemoniet. Viking har alle forutsetninger for å blåse liv i tradisjonene fra 1970- og 80-tallet, mener Davy Wathne.

Pål Higson opplyser at Stavanger Oilers har en omsetning på rundt 95 mill. kroner. Ifølge Arne Larsen Økland ligger Viking på cirka 110 mill. kroner.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder