TV-STJERNER: Vålerenga ligger fortsatt bare på 6. plass i Get-ligaen, men opplever en stor opptur med TV-serien «Iskrigerne». Serien sendes i reprise på TV 2 Zebra fra mandag.
TV-STJERNER: Vålerenga ligger fortsatt bare på 6. plass i Get-ligaen, men opplever en stor opptur med TV-serien «Iskrigerne». Serien sendes i reprise på TV 2 Zebra fra mandag. Foto: Espen Solli, TV 2,

Sportsreality er en hit: - Pirrende for folk

Vålerenga har økt publikumstallet med 40 prosent

ISHOCKEY

En snau million så premieren av «Verdens beste skijenter»

«Iskrigerne» i Vålerenga har slitt i motgang, men trakk to fulle hus i jula. NRK-premieren på realityserien om Marit Bjørgen & co. hadde 921.000 seere i snitt torsdag kveld.

Publisert: Oppdatert: 05.01.15 22:04

Dermed hadde «Verdens beste skijenter» en markedsandel på 50 prosent, opplyser NRK.

- Det er pirrende for folk å komme backstage. En ting er å se selve idretten bli utøvd, men det gir stor innsikt å se hva som foregår på baksiden av prestasjonene. Det er meget interessant og beriker seerne, sier PR-ekspert Jacob Lund.

I en årrekke var han som sponsorsjef i DNB tett på både norsk skiskyting, langrenn, friidrett og fotball. I tillegg jobbet han også med det svenske ishockeylandslaget da DNB sponset «Tre Kronor» fra 2006 til 2010.

Han er svært begeistret for TV 2 «Iskrigerne». Reality-serien i 20 deler om Vålerenga har gitt store utslag kommersielt for Oslo-klubben. Vålerenga ligger fortsatt ikke høyere enn på 6. plass i Get-ligaen, men har økt sitt totale publikumsnitt fra 2165 til 3072 tilskuere siden premieren 10. november. Det er 40 prosent.

Les også:Sov dårlig før premieren

To fulle hus i julen

På Jordal Amfi trakk Vålerenga fullt hus (4753 tilskuere) i jula. Publikumstallet har økt med 50 prosent på hjemmekampene. Men også på bortebane merkes «iskriger-effekten» godt: 7109 tilskuere så Storhamar-Vålerenga 30.desember.

-Sinnsyke tall, mener Vålerenga-trener Espen Knutsen.

- Storhamar har ikke hatt over 7000 tilskuere siden den syvende og avgjørende NM-finalen i 2004. Folk står nå igjen og skal ha autografer og bilder av spillerne våre etter kampene også på bortebane. På Jordal Amfi har mellom 200 og 400 vært igjen til spillerne kommer på det vi har kalt «Møt dine helter», opplyser Vålerenga-direktør Jan Tore Kjær.

Han klarer ikke å anslå hva TV-serien har betydd for klubben i kroner og øre, men «Iskrigerne» skal allerede ha gitt tidenes sponsorbudsjett i klubben. Kjær så den første delen av «Verdens beste skijenter».

- Jeg synes det var fantastisk bra, men handlet jo generelt mest om det idrettslige. Vi har jo lenge vært i gang med innspillingen av sesong 2 av «Iskrigerne». Der slipper vi filmskaperne helt innpå oss også privat. Vi er ikke bekymret for at det skal bli feil, sier han.

- Jeg kommer ikke til å bremse på noe i sesong 2 heller. Denne serien blir klipt og det er klart det bli mange scener hvor jeg kjefter. Men det er sånn det er. Jeg ser ikke noe problem i det, selv om jeg selvsagt også roser spillerne, sier trener Shampo.

Vil ha lagfokus

Langrennssjef Åge Skinstad opplyser at det var diskusjoner med skijentene før TV-opptakene startet sist vår.

- De sa klart fra om at de ønsket å bli fremstilt som et lag, forklarer han. Etter alt fokuset på landslagets gedigne smøretrailer osv. ønsket skiforbundet å slippe en mediekanal helt inn på det svært populære laget.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Vi har en klar filosofi om å være en del av den norske folkesjela - og har derfor i flere år arrangert kunnskapsturneer, delt vår utviklingtrapp og jentene har 120.000 følgere på Facebook. Vin er i underholdningsbransjen og har ingen ting imot å slippe folk innpå oss så lenge det blir gitt en seriøs fremstilling. Først og fremst handler jo livet som topp langrennsløper om veldig mye og hard trening, sier Skinstad.

Fjorårets Tour de Ski-vinner Therese Johaug og resten av kvinnelandslaget er i gang med årets Tour de Ski.

- Det er helt topp at så mange så den første episoden. Vi er ydmyke i forhold til det og håper at folk følger med videre, sier Skinstad.

- Enormt potensiale

PR-ekspert Jacob Lund synes ikke skijentene ser ut til å slippe TV-serien like langt inn på livet som Vålerenga.

- Men de er allerede svært populære, får mediedekning over alt og har ikke så mye å tjene på det. Det er annerledes med Vålerenga. De utøver en verdensidrett som tidligere bare har foregått ved E6 mellom Halden og Trondheim - med en avstikker til Stavanger - her i Norge. Ishockey har et enormt potensiale som ikke er tatt ut, mener han.

Her kan du lese mer om