KJØPER NFF-TJENESTE: Ullevaal Media Center, eid av NFF og norsk toppfotball (NTF), produserer landskampene for det kommersiell tv-selskapet SBS Discovery som også tjener penger på bettingreklame. Her er Håvard Nordtveit sammen med TVNorge-programleder Carsten Skjelbreid i studioet i 2014.

KJØPER NFF-TJENESTE: Ullevaal Media Center, eid av NFF og norsk toppfotball (NTF), produserer landskampene for det kommersiell tv-selskapet SBS Discovery som også tjener penger på bettingreklame. Her er Håvard Nordtveit sammen med TVNorge-programleder Carsten Skjelbreid i studioet i 2014. Foto: Bjørn S. Delebekk VG

Kommentar

KOMMENTAR: Bettingbransjens balletak

Skal fellesskapsløsningen kunne vinne tippekampen på sikt, trengs en langt mer strategisk plan enn bare sporadisk muskelfleksing i et uryddig landskap.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

I altfor lang tid har det vært noe foruroligende passivt over monopolforkjemperne, både innen idretten og blant andre aktører.

I en stadig mer digitalisert verden, der vaner endres i en annen fart enn da Lillebjørn leverte tippelappen hver onsdag, spiser kalkulerende bettingselskaper seg systematisk inn på markedet.

Les også: Kulturministeren støtter spillmonopolet

Og selv om idrettsbevegelsen vil bevare enerettsmodellen, og alt tyder på at det er politisk flertall for det samme, bør varsellampene blinke:

• Seerne bryr seg katten om hvor TV-kanaler sender budskapet sitt fra, og bettingselskapene har få problemer med å teppebombe nordmenn med et budskap de ikke er ment å få kringkaste.

• Forsøket på betalingsbrems har vel ikke vært noen pangsuksess, og i en verden der snart alt foregår på nett, er det ikke akkurat vanskelig å spille andre steder enn hos Norsk Tipping.

• Ved å knytte til seg kjente mennesker, mot klekkelig betaling, samt en rekke kreative utspill for å skape blest om eget brand, biter de utenlandske selskapene seg fast i økende grad.

Så du denne? Saksøker staten - vil konkurrere med Norsk Tipping

Men hvor er mottrekkene fra dem som vil bevare ordningen, som blant annet er en bærebjelke i utviklingen av idrettsanlegg norske barn har glede av hver eneste dag?

VG-KOMMENTATOR: Leif Welhaven. Foto: Frode Hansen VG

Skyter de brystkassen frem i kampen for å tydeliggjøre at vi alle vil nyte godt av at spillpenger også fremover går til noe fellesskapet har glede av, fremfor selskaper som er mer opptatt av bunnlinje enn ballbinge?

Eller sitter de mest passive, og nøyer seg med en og annen symbolmarkering, mens spillselskapene stadig klekker ut nye metoder for å omgå reglene?

At Rune Bratseth er utestengt fra etisk komité i Norges Fotballforbund, blant annet fordi han jobber for en kanal som viser bettingreklame, er absolutt interessant. Delvis fordi dobbeltrollene i idretten er en etisk utfordring, og fordi det viser hvor krevende grensegangen er.

For hvorfor skal Bratseth ut, mens Viasat-kollega Jan Åge Fjørtoft kan få være internasjonal rådgiver for NFF?

Og hvor konsekvent er linjen når en kanal som sender bettingreklame utenom ballspilling, også er leietager hos et forbundseid selskap?

Men selv om det er god grunn til å diskutere dobbeltroller, og forsøk på betting-uthuling må slås ned på, bør norske idrettsledere være vel så opptatt av å komme på banen langs de store linjene.

Så du denne i fjor? Spillselskap vil ha lisens

Hva med et kommunikasjonskrafttak for å få med seg folket?

KASTET UT: Rune Bratseth ble fjernet fra etisk komité i NFF på grunn av sin jobb i Viasat. Foto: Viasat VIASAT

Det må da være mulig å tydeliggjøre bedre at en krone til Norsk Tipping ikke er det samme som til selskaper som ikke gir noe tilbake til allmennheten?

Jada, Brede Hangeland og Ole Gunnar Solskjær har kommet på banen. Men skal det nytte, trengs en helt annet systematikk og formidlingsglød.

For å vise frem at spillmonopolet ikke handler om å være kjipe overfor utlendinger. Men om å bevare og videreutvikle en ordning som er av avgjørende betydning for idrettsglede. Fra Hammerfest til Lindesnes. Hver eneste dag.

Allerede spiller nordmenn for et milliardbeløp årlig hos bettingselskapene.

Og dersom enerettsforkjemperne ikke kommer seg opp av den retoriske godstolen faderlig fort, og innser at det kan være kommunikativt salgbart at «vi» er større enn «jeg», kommer reklamene med John Arne Riise til å føre til stadig bredere glis hos morselskapet på Malta.

Det er en viktigere kamp enn om Rune Bratseth skal få sitte i en etisk komité eller ei.

LES OGSÅ: Jonas er bettingselskapenes mareritt

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder