Reklame-gøy på Norway Cup

Norway Cup handler om reklamefinansiert fotball, lek og konkurranser. Ungene har det gøy, mens foreldre og barne- og familieminister Karita Bekkemellem Orheim er bekymret over reklamepresset.

  • NTB

Artikkelen er over 19 år gammel

- Det gjør ikke meg noe. Det er bare bra at vi får masse godterier, sier Katrine Watz Thorsen fra Langhus i Akershus.

- Det er helt all right med reklamen. Det er bare positivt, det krydrer dagen, og vi har noe å gjøre mens vi venter mellom kampene, sier hun. Venninnen Hilde Ellevold er enig. Men jentene ser ikke bort fra at de blir påvirket av reklamen.

Statsråd Bekkemellem Orheim ønsker ikke en økende kommersialisering av oppvekstmiljøet og barnekulturen.
- Det handler om forbruk, økonomi, holdninger og verdisyn, sier hun.

Nyborg-utvalget som ser på det kommersielle presset mot barn og ungdom, skal vurdere hvordan barn og ungdom kan stimuleres til kritiske holdninger i forhold til kjøpepress, reklame og forbruk.

Personlig synes Bekkemellom Orheim at viktige grenser overskrides når reklamemakerne aktivt retter seg inn mot barn som målgruppe.

- Vi politikere har plikt til å reagere, sier hun. Statsråden har to barn på fire og seks år - og har som andre foreldre opplevd hvordan Pokemon-feberen har slått inn.

- Helt vanvittig, sier Bekkemellom Orheim som ikke vil la seg presse av markedskreftene.
- Er det nødt til å være fri flyt av alle typer reklame på alle arrangementer, undrer hun.

Ikke noe valg

- Norway Cup har ikke noe valg. Svaret kommer fra arrangementets sponsorsjef Trond Eriksen.

- Et arrangement som Norway Cup lar seg ikke gjennomføre uten sponsorer, sier Eriksen som mener fotballturneringen ikke skiller seg ut, men gir et bilde av dagens samfunn.

- Våre 43 sponsorer har konsentrert seg som å lage aktiviteter og konkurranser som skaper mye moro for barna, sier han.

Han understreker at sponsorene ikke gir barna gaver, men premier for aktiviteter som barna utfører. Og han synes at Norway Cup har klart å løse problemene rundt reklamen. En delegasjon fra det europeiske fotballforbundet UEFA som besøkte Norway Cup forleden, var imponert over livet på Ekebergsletta og alle aktivitetene som foregikk rundt sponsorbodene, forteller Eriksen.

Mer om

  1. Norway Cup

Flere artikler

  1. Reklame-flom på Norway Cup

  2. Barnehage-bråket kan gi full krise

  3. Omstridt adopsjonssak stoppet

  4. Sinna etter Kadra-kritikk

  5. Forenklet skilsmisse

Fra andre aviser

  1. Ber minister stanse undertøysalg

    Bergens Tidende
  2. Ønsker "Hotel Cæsar" flyttet

    Bergens Tidende
  3. Fritt vilt på sletta

    Aftenposten
  4. Stopper adopsjon til hjerneskadet

    Fædrelandsvennen
  5. Flere mot sex-fiksert reklame

    Bergens Tidende
  6. - Greit at politikere vil flytte "drittsekk-tv"

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder