Få fikk med seg dementiet

Publisert: Oppdatert: 25.02.03 13:28

Del saken på:

Lenken er kopiert
SPORT

I internasjonale medier har dementiet av TV2s doping-«avsløring» i liten grad nådd frem.

Svenske, finske, tyske, italienske og amerikanske medier er blant de utenlandske mediene som har viderebragt og kommentert dopingryktene som oppsto etter «Rikets Tilstand» på TV2 onsdag.

Men det oppsiktsvekkende dementiet fra Norges største kommersielle TV-kanal har ikke nådd like høyt opp i spaltene.

En av årsakene er at de internasjonale nyhetsbyråene i mindre grad har rapportert om pressekonferansen der TV-ledelsen sa unnskyld og erklærte at programmet aldri skulle ha blitt sendt.

Norges skiforbund skal allerede mandag forsøke å kartlegge hvor stor skade omtalen av den norske «dopingskandalen» er i utlandet.

Den store amerikanske TV-stasjonen FOX viderebragte for eksempel en av nyhetsbyrået Assosiated Press (AP) sine første meldinger om saken under tittelen «Nordmenn opprørt over påstander om at utøverne var dopet under Lillehammer-OL», og saken ligger fortsatt ute på kanalens hjemmeside, selv om TV2 har trukket programmet.

Likevel har flere tyske medier fått med seg TV2s tilbaketog, og også svenske aviser forteller om dementiet.

Denne artikkelen handler om