OL PÅ TVNORGE: Neste gang du får TV-bilder fra vinter-OL inn i stua di hjemme, vil det være via TVNorge eller Eurosport. Her fra OL i Sotsji i 2014. Foto:Bjørn S. Delebekk,VG

TVNorge-eier får rettighetene til OL fra 2018 til 2024

Medieekspert: – TV 2 og NRK blir bare smågutter i forhold

TV 2: - Sammen med NRK har vi jobbet for disse rettighetene, men vi har ikke nådd frem

Neste gang du setter deg ned for å se på vinter-OL, må du skru på TVNorge - ikke NRK eller TV 2 som tidligere.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

IOC annonserte i dag at TV-rettighetene for OL fra 2018 til 2024 er solgt for 1,3 milliarder euro - 11,4 milliarder norske kroner til Discovery Communications. De eier blant annet TVNorge og Eurosport.

– Dette er fantastiske nyheter for oss. De olympiske leker er og blir verdens største idrettsbegivenhet, og i Norge er jo vinter-OL større enn alt annet. Å forvalte disse rettighetene frem til 2024 er en drøm som går i oppfyllelse, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks, til VG.

Når OL-flammen tennes i Pyeongchang om tre år, er det TVNorge eller Eurosport du må skru på for å få med deg lekene. Det vil si at NRK og TV 2 tapte dragkampen om OL.

– Først må vi gratulere Discovery med fantastiske rettigheter. Sammen med NRK har vi jobbet for disse rettighetene, men vi har ikke nådd frem. Det ser vi i dag. Vi ønsket å jobbe med vår allmennkringkastingspartner i Norge. Mot den amerikanske storkapitalen var det ikke mulig, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2 til VG.

Les også: Norsk OL-håp: - Håper det ikke blir for mye betalingsstyr

– Smågutter

Under Sotsji-OL i 2014 var det TV 2 som hadde sikret seg rettighetene, mens NRK har hatt norsk OL-kontroll i tidligere år. Nå kommer altså en ny aktør på banen.

– TV 2 og NRK blir bare smågutter i forhold til Discovery Communications, mener medieekspert Lasse Gimnes i GimCom og viser til at den amerikanske mediegiganten driver virksomhet i 220 land verden over.

– TVNorge har hatt store fremgang i Norge også de siste årene med sin satsing på underholdning. Oppkjøpet av OL-rettighetene går inn i et bilde hvor TVNorges kanal Max har skaffet seg rettighetene til alle Norges landskamper i fotball og meldt at de er interesserte i den nesten tildelingen av Premier League. Det er tydelig at Discovery satser på sport også i Norge, sier Gimnes.

IKKE OVERRASKET: Davy Wathne. Foto:Hallgeir Vågenes,VG

TV 2s Dahl er enig med medieeksperten.

– Ja, det er vanskelig å konkurrere når de kjøper dette for hele Europa med amerikanske eiere i ryggen. Det viser hvor tøft det er å sikre store rettigheter, sier han.

Wathne ikke overrasket

NRK omsatte for 5,5 milliarder kroner i Norge i fjor, TV 2 for 3,7, mens Discovery tok 1,4 milliarder av markedet her til lands, ifølge medieekspert Gimnes.

TV 2-programleder Davy Wathne var en av de største profilene i kanalens sendinger fra Sotsji-OL i fjor. Han er ikke lei seg for at rettighetene til de neste mesterskapene går til konkurrentene i TVNorge og Discovery Networks.

– Jeg har vært så lenge i denne bransjen at jeg har lært meg at rettigheter kommer og går. Sånn vil det alltid være. Det er et spill og det er ikke overraskende at Discovery, som har de økonomiske musklene, melder seg på noe så vesentlig som OL-rettighetene, sier Wathne til VG.

Les også: Mener 2022 OL-valget står mellom pest eller kolera

Koster skjorta

Discovery Communications måtte ut med 1,3 milliarder euro for rettighetene, noe som tilsvarer 11,4 milliarder norske kroner, for å få rettighetene i hus. Det gir dem kontrollen på alle plattformer, inkludert betalt- og ikke-betalt TV, internett og mobil, og gjelder for 50 land og territorier på det europeiske markedet.

I avtalen har eierne forpliktet seg til å sende minst 200 timer gratis fra sommer-OL, og 100 timer gratis fra vinter-OL.

– Dette er en betydelig avtale for Discovery og IOC, og vi er glade for å ha Eurosport med som partner. Denne avtalen sikrer bred dekning av de olympiske lekene over hele Europa, ikke minst på grunn av garantien om et omfattende gratistilbud i alle territorier, sier IOC-president Thomas Bach.

– Vi sitter på alle rettigheter på alle plattformer, og dette blir viktig også for vår digitalstrategi fremover. Sport vil utvilsomt bli en av bærebjelkene for Dplay, sier Harald Strømme.

Oppkjøpet dreier seg om vinter-OL i Pyeongchang om tre år og Tokyo-OL i 2020. Arrangør av vinter OL i 2022 avgjøres av IOC 31. juli. Avstemningen i Malaysia står mellom Almaty i Kasakhstan og Beijing i Kina. Sommer-OL i 2024 bestemmes først om to år. Paris og Budapest er blant de foreløpige kandidatene.

Les også: Åpningshelgen i OL ga TV 2 rekordtall

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder