NY SPONSOR: For Petter Northug, som var i godt humør da langrennslandslagene ble presentert på Holmenkollen i Oslo for snaue to uker siden.
NY SPONSOR: For Petter Northug, som var i godt humør da langrennslandslagene ble presentert på Holmenkollen i Oslo for snaue to uker siden. Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Se, nå smiler sponsorlivet for Northug igjen

SPORT

Petter Northug (32) har måttet svelge noen kommersielle kameler i forbindelse med sin landslagsretur. Men nå har han skrevet under sin første private avtale etter landslagsuttaket – og skal man tro manageren står flere i kø.

Publisert:

Manager Are Sørum Langås vil ikke uttale seg om summer eller innhold i den nye avtalen, men kan fortelle at skistjernen har forlenget og utvidet samarbeidet sitt med bilglasskjeden Riis Bilglass.

– Men jeg kan vel si såpass at dette er den nest største sponsoravtalen Petter har signert, og det sier vel sitt, sier han til VG - og levner med det liten tvil om at sponsoratet betyr millioner inn på konto for Northug.

– Petter har hatt to svake sesonger, hvordan er det å jobbe inn private avtaler for ham nå?

– Interessen rundt Petter er alltid stor. Nå er veldig mange som ønsker å se han tilbake på topp, og som ønsker å bidra, sier manageren.

Les også: Northug tvinges til å droppe Red Bull

Nektes to viktige sponsorer

For Northug er dette en solid kommersiell opptur.

32-åringen ofret en hel del penger for å bli en del av landslaget igjen. Han har blant annet måtte gi opp samarbeidet med sin mangeårige sponsor Coop fordi handelskjeden er i direkte konkurranse med skiforbundets NorgesGruppen og deres Kiwi- og Spar-kjeder.

I tillegg er det tre andre merkenavn som har såkalt bransjeeksklusivitet under kategorien «drikkesponsor» i Norges Skiforbund. Dermed kan han heller ikke fortsette med Red Bull, en sponsor han signerte med for første gang i 2009.

Lest denne? Dokumenter bekrefter: Forbundet kjempet for Johaug – Northug får blankt nei

– En profil av dimensjoner

Kommunikasjonsrådgiver og sponsorekspert, Lasse Gimnes, svarer følgende på spørsmål om hvordan Northug - selv etter to år uten noen internasjonale resultater å vise til - likevel klarer å signere gode og store sponsoravtaler.

– Du må i utgangspunktet levere som profil og som utøver. Det vil si toppresultater. Petter er en profil av dimensjoner, men har levert relativt svakt. Det er ikke mange som kunne gjort som Petter Northug, med det mener jeg attraktiviteten, til tross for svake resultater. Det sier en del om profilstørrelsen, når han kan tillate seg å gå så dårlig på ski over en såpass lang periode, sier Gimnes.

– Verdens beste langrennsløper

Han sier et sponsorat i tre korte trekk handler om hvilke verdier som eksponeres, så skal eksponeringskraften vurderes og til slutt hva utøveren skal stille opp på.

Gimnes mener Northug scorer skyhøyt på eksponeringskraften.

– Det er fortsatt enorm interesse rundt ham og det er ikke mange utøvere som er i Northugs klasse når det gjelder det området. Dette vil sponsorene være en del av, sier Gimnes.

Konsernsjefen i Riis Bilglass er fornøyd med den nye avtalen:

– For oss er Petter fortsatt verdens beste langrennsløper, og vi ønsker å følge ham tett på veien tilbake til langrennstoppen og mot en ny VM-suksess til vinteren, sier Frithjof Riis.

Her kan du lese mer om