Skøyteforbundet: Bare én sponsor igjen etter OL-nedturen

HALTENDE: Håvard Bøkko og resten av skøytelandslaget gjentok nedturen fra 2006-OL i Sotsji for et halvt år siden med null medaljer. Foran VM-sesongen 2014/15 jakter forbundet på syv millioner kroner for å oppfylle sponsorbudsjettet på ni til 9,5 millioner. Foto:Foto Leo Vogelzang Vof,Foto Leo Vogelzang VOF

- Må vise seg frem som positive og kule: Bøkko & co: Minus syv millioner

Håvard Bøkko & co mangler nær syv millioner sponsorkroner
og risikerer konkurransekutt når verdenscupen starter i Japan om snaut tre måneder.

Artikkelen er over fem år gammel

- Vi har et ønske om en total sponsorinntekt på ni til 9,5 millioner kommende sesong. Vi mangler 6,5 til syv millioner, forteller skøyteforbundets nye generalsekretær Halvor Lauvstad til VG.

En grafisk fremstilling av en skøytetrikot på forbundets hjemmesider understreker sponsorkrisen. Kun tre av til sammen åtte sponsorplasser er dekket. To av sponsoren Lerøy, den tredje er avsatt til løpernes eventuelle personlige draktsponsor.

Snart kritisk

Det betyr at forbundet for øyeblikket – etter at Statnett og Fosenhallen sa takk for seg etter OL - kun har en sponsor: Lerøy gir cirka 2,5 millioner i inntekt.

BEST FORRIGE SESONG: Sverre Lunde Pedersen (22) har mistet sponsoren på høyre lår og bryst etter forrige sesong, da han var Norges beste skøyteløper. Foto:Peter Dejong,Ap

- Foreløpig får vi det til. Vi har spart veldig mye siden mai, ved kutt i administrasjonen som ikke går utover aktivitet, sier generalsekretær Halvor Lauvstad.

Skøyteforbundet har kuttet ett årsverk siden han begynte i jobben for tre måneder siden. Nå teller administrasjonen 3,5 årsverk.

- Vi flyter to måneder til sportslig. Da begynner det å bli kritisk. Vi må få flere sponsorer innen den tid, ellers begynner det å bli krise, svarer Halvor Lauvstad på spørsmål om hvor lenge Håvard Bøkko og resten av landslaget med 13 løpere (fart og distanse) kan slippe kutt .

Verdenscupsesongen starter i Japan og Sør-Korea i midten av november.

- Vi har foreløpig nok frem til det og håper vi slipper kutt og egenandeler for løperne, sier Lauvstad.

Bedre tider på isen

Han vedgår at hver enkelt løper kan bli vurdert ut fra resultater med hensyn til økonomisk støtte, hvor mye de selv eventuelt må dekke, hvis flere sponsorer ikke kommer på plass - snart.

Håvard Bøkko (27) pådro seg en kneskade før jul i fjor og har slitt med den frem til i sommer. Han er «foran skjema» med hensyn til rehabilitering, men er ennå ikke kommet i gang på samme vis som Sverre Lunde Pedersen (22) og resten av landslagsløperne.

Lunde Pedersen gikk 3000 meter på 3.45 på «sommerisen» under et testløp i Vikingskipet forrige uke. Det er 27 hundredeler bak Håvard Bøkkos banerekord og to sekunder raskere enn Lunde Pedersens tid for ett år siden. Ida Njåtun (23) forbedret samtidig sin 3000-tid fra samme tid i fjor med 3,26 sekunder.

Hege Bøkko (22) og Espen Aarnes Hvammen (25) skal også ha vist stor fremgang sammenlignet med tidligere tider.

Ikke bedre med OL-medalje

Generalsekretær Halvor Lauvstad er imidlertid ikke så opptatt av tider og resultater i møte med «markedet».

JUMPERS KNEE: Håvard Bøkko (27) er nær restituert etter kneskaden han pådro seg i forbindelse med verdenscupen i Berlin før jul i fjor. Her VGs nyhet fra tidligere i sommer om skaden Bøkko måtte ta smertestillende mot under OL. Foto:,

Han mener at OL-nedturen i Sotsji ikke kan ta skylden for sponsortørken. Med forbeholdet «det er spekulasjoner», tror han ikke sølv eller bronsemedalje i OL for et halvt år siden «ville endret noe» når det gjelder interessen hos potensielle sponsorer – eller publikum.

- Sponsorene ønsker å forbindes med noe som gir energi. Vi har profilene, men må vise det. Ikke fremstå som gammel og treg. Det må vi ta selvkritikk på, sier han.

- Løperne må vise seg frem som positive og kule. Vi ønsker å fremstå med positivitet og entusiasme. Der har ikke skøytesporten overlevert de siste årene. Det er synd, for de er kule folk, sier han.

Vil kutte mer

Vi har hatt flere runder med løperne på det, for å skape forståelse for at de er en vare. Nå er de mer seg selv i positiv forstand, mener skøyteforbundets administrative sjef.

- Det er mye mer åpenhet nå enn før, tilføyer han.

Han har satt interne frister for når nye kostnadskutt vil bli iverksatt, hvis sponsorjakten han og en person til er på ikke skulle lyktes. Skøyteforbundet har ifølge Lauvstad lagt en plan for «hvor det skal skrus til».

- Vi kutter så mye vi kan (nå), og så kutter vi mer hvis vi må, sier generalsekretær Halvor Lauvstad til VG.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder