NYE TIDER: Marit Bjørgen (36), her med sønnen Marius (snart ett år) på Beitostølen i november, må lære seg tilpassing til en veldig lang flyreise og åtte timer tidsforskjell foran OL om ett år.

NYE TIDER: Marit Bjørgen (36), her med sønnen Marius (snart ett år) på Beitostølen i november, må lære seg tilpassing til en veldig lang flyreise og åtte timer tidsforskjell foran OL om ett år. Foto: Terje Pedersen NTB scanpix

Mamma Bjørgen og Norges OL-håp må «lære seg å sove»

TOPPIDRETTSSENTERET (VG) Marit Bjørgen (36), Aksel Lund Svindal (33) og resten av Norges OL-aktuelle utøvere blir anbefalt å pugge «søvnvettregler» og bruke ørepropper foran vinterlekene i Sør-Korea.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

– Åtte tidssoner er ganske mye og det er greiere å reise vestover enn østover. Derfor har vi sagt at utøverne bør være på plass i Sør-Korea, eller samme tidssone, 10 til 12 dager før de skal konkurrere i OL, sier Espen Tønnessen, Olympiatoppens fagsjef for utholdenhet, til VG.

Leste du denne? Norges skøytehåp undervurderte jetlag foran v-cupen i Kina

Espen Tønnessen har siste halvannet år ledet to akklimatiseringsprosjekter i regi av Norges idrettsforbunds toppidrettsorgan. Det ene for akklimatisering til varme, det andre for akklimatisering til forskjellige tidssoner.

Bakgrunn: Edvald Boasson Hagen syklet med kjølevest i brennende ørkenhete

Mobil i senga - fy, fy

Her tre av 10 allmenne søvnvettregler og et knippe spesielle råd angående søvn og tidssonetilpassing for Norges OL-tropp 2018, utarbeidet at ekspertgruppen for tidssoneforflytninger:

Søvnvett:

Punkt 2: Ikke ha elektroniske medier på soverommet (mobiltelefon, PC, TV, elektroniske spill).

Punkt 6: Sov gjerne med sokker/ikke frys på beina.

Punkt 10: Pass på at du har pute, dyne og madrass som du liker.

Spesielle anbefalinger når det gjelder OL i Pyeongchang (se flere under punkt to og tre - av åtte - faktaboks 2):

* BRUKE EGET CHARTERFLY istedenfor rutefly. Charterfly gir utøverne mulighet til å få mer komfortable sitteplasser på flyet. Charterfly gir også muligheten til at reisen kan gjennomføres på det mest optimale tidspunktet på døgnet (det vil si at flyet lander i Sør-Korea ca. kl.13, sør-koreansk tid).

* LYSTETTE GARDINER: På rommene i OL/PL leir anbefales det at det installeres lystette gardiner. Det er viktig å bruke tykke, ikke-gjennomskinnelige gardiner som går godt utenpå karmen, framfor rullegardiner.

Leste du? Aksel Lund Svindal måtte reise hjem fra Sotsji-OL

Samme tid viktig

Ifølge Espen Tønnessen var varmeakklimatiseringsprosjektet til god hjelp for Alexander Kristoff, Edvald Boasson Hagen og Norges sykkellag under VM i Qatar i oktober.

Husker du denne tidssonesaken? Fotballandslaget dro til California - for å trene i helsestudio

I Pyeongchang i februar 2018 er det kunnskapen til ekspertene i prosjektet for tidssoneakklimatisering som vil gjelde.

Ståle Pallesen, som er tilknyttet nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer og medlem av Olympiatoppens prosjektgruppe for tidssoneakklimatisering, har utarbeidet «10 søvnvettregler» (se faktaboks i bånn av saken på smarttelefon).

– Dette er generelle regler for å få god søvn. Det er viktig å stå opp til lik tid, og mange har for kort nedroingsfase, sier professor Ståle Pallesen.

Bakgrunn (VG+): Slik unngår du jetlag

Lettere mot vest

Han har forsket på søvn siden 1997.

– Vi har utarbeidet egne råd for hvordan utøverne skal tilpasse seg OL (i Sør-Korea). Å reise østover er mye vanskeligere enn å reise mot vest. Det er viktig å eksponere seg for lys til visse tider, og unngå det når personens biologiske klokke viser kveld, forklarer han med tanke på å fremskynde døgnrytmen åtte timer mot Sør-Korea i øst.

Bakgrunn: Bjørgen får ammerom på stadion

Disse vil også gjelde for de tre neste OL: Vinterlekene i Pyeongchang 2018, sommer-OL i Tokyo 2020 og vinter-OL i Beijing om drøyt fem år.

For Tokyo vil også varmeakklimatisering i høyeste grad være viktig.

Olympiatoppens utholdenhetsekspert, Espen Tønnessen, forteller at en toppidrettsutøver har cirka én prosent «prestasjonsfremgang» i løpet av ett år.

Tester i varmekammer før Qatar-VM viste at Edvald Boasson Hagen opplevde en prestasjonsreduksjon på 12 prosent fra opphold i normal temperatur til aktivitetsopphold i 35 varmegrader.

Forskyve døgnrytmen

Olympiatoppen skal lage et eget rom for varmeakklimatisering i toppidrettssenteret i Oslo. Det skal kunne tas i bruk fra 1. oktober neste år, i god tid før Tokyo-OL to år senere. Da vil det være viktig å få testet og optimalisert mat og drikke, i forhold til individuell svetterate og utøvernes endringer i kjernetemperatur.

– For tidssoneakklimatisering har for eksempel ernæring marginal betydning. Her gjelder lys, melatonin og søvnhygiene, sier Espen Tønnessen.

Leste du? Olympiatoppens sjefslege: Vil lære av Sverige

Søvnekspert Ståle Pallesen forklarer at melatonin er et hormon som hjernen produserer når det er mørkt. Det kan brukes for å forskyve døgnrytmen. Pallesen får i disse dager tilbake et spørreskjema fra Norges OL-aktuelle utøvere. Det dreier seg om deres erfaringer med tidssoneforflytninger.

Funnene skal presenteres for Olympiatoppen ledelse i januar.

PS! Espen Tønnessen opplyser at tidssone og varmeakklimatiseringsteamene har bestått av totalt 12 personer, inkludert blant andre Alexander Kristoffs trener og stefar, Stein Ørn, og tidligere Olympiatoppen-lege Ola Rønsen. Totalt har prosjektene kostet rundt 50.000 kroner, ifølge Tønnessen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder