MANGE SÅ GULLET: 1.107.000 så Ole Einar Bjørndalen gå til topps på åpningsdistansen i Sotsji. Foto: Bjørn S. Delebkk, VG

Åpningshelgen i OL ga TV 2 rekordtall

Sotsji-OL var ventet å gi TV 2 et løft. Nesten 1,3 millioner seere i snitt fulgte søndagens skiathlon. Det ga kanalen en andel på 87,2 prosent.

Artikkelen er over seks år gammel

På det meste var 1,5 millioner seere innom da Martin Johnsrud Sundby gikk inn til sin omdiskuterte bronsemedalje. Lørdag og søndag ble ikke uventet de mest sette enkeltdagene på TV 2 noensinne.

- Dette er en forrykende start for OL på TV 2, sier kommunikasjonssjef Jan Petter Dahl.

Fredagens åpningsseremoni ble sett av drøyt én million seere (65,5 prosent andel). Det bidro til at TV 2 hadde en større markedsandel enn NRK fredag samlet sett.

Utvalgte TV 2-tall, lørdag: Slopestylefinale snowboard menn (489.000), skiathlon kvinner (973.000), 5000 meter skøyter menn (607.000), skiskyttersprint menn (1.107.000). TV 2 var gjennom lørdagen dobbelt så stor som NRK1.

Bevarer spenningen

Søndag: Utfor menn (526.000), skiathlon menn (1.280.000), 3000 meter skøyter kvinner (662.000), skiskyttersprint kvinner (1.155.000), hopp normal bakke (858.000). TV 2 nesten fem ganger så stor som NRK1.

Åpningshelgen har ikke vært fri for kritikk. TV 2 skiftet kanal midt i medaljestriden i slopestyle og naturlig nok, som reklamefinansiert kanal, sendte reklame midt under øvelsene.

- Mye er blitt sagt om reklame i løpet av helgen, men vi jobber kontinuerlig med å legge reklamepausene slik at seerne ikke går glipp av spenningen underveis i OL. Søndagens skiathlon for menn hadde helgens høyeste seertall, og vi la reklameblokkene inn i den første halvdelen av øvelsen, sier Dahl.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder