MÅ SLUTTE: Davy Wathne må legge fra seg TV 2-mikrofonen ved nyttårskiftet 2016/2017. Her intervjuer han Odd-trener Dag-Eilev Fagermo og Branns Richard Norling. Foto:Trond Reidar Teigen,NTB scanpix

Medieekspert om Davy Wathne: - En av de sterkeste merkevarene

– Det er klart at TV 2 må ha sterke merkevarer i form av programledere både blant de yngre og de litt eldre, sier Lasse Gimnes, daglig leder i kommunikasjonsfirmaet GimCom.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

MEDIEEKSPERT: Lasse Gimnes. Foto: ,

– Nå vil jeg ikke si at Davy er gammel, men han tilhører den eldre generasjonen av programledere. Kommersielle TV-kanaler er veldig ute etter de yngre målgruppene, spesielt seere i alderen 12-49 år. Da må de også holde tritt med å rekruttere stadig nye fjes, sier Gimnes, og fortsetter:

– Men det er ingen tvil om at Davy Wathne er en av de aller sterkeste merkevarene i TV 2 av personer. Han er helt på topp tre-fire-fem i kanalen – siden han har vært med helt fra oppstarten til TV 2. I fri-TV er det annonsørene som betaler, og de er først og fremst ute etter unge seere. Det ikke dermed sagt at de over 67 ikke kan kapre yngre seere, men det er opp til kanalen å finne balansen.

– Betyr det at du har forståelse for at TV 2 ikke forlenger kontrakten med Wathne?

– Da går jeg på person, og det vil jeg være forsiktig med. Men det jeg kan si, er at det er viktig å ha bredden, og det betyr at du også må si adjø til noen. Samtidig må man ha sterke merkevarer. Programledere er særdeles viktig også for å få nye seere. Det er ingen tvil om at Davy er en dyktig programleder, men heller ikke tvil om at han er en som mange har forskjellige meninger om, både sympatier og antipatier. Davy er en fargerik programleder, konkluderer Gimnes.

Trygve Rønningen var med på oppstarten av TV 2, hvor han blant annet jobbet som underholdningssjef. I dag er han sjef for P4.

– Davy har jobbet i TV 2 i alle år og er en institusjon i bedriften. Dette er en vanskelig situasjon for en arbeidsgiver, som både skal ta hensyn til lover og regler og samtidig beskytte sine ansatte. Jeg har forståelse både for den som har lyst til å fortsette, og for den som sier stopp. Vi ser jo flere eksempler på dette innen norsk media nå, sier Rønningen.

– Vi har mange gode, gamle ansikter som TV-seerne har et sterkt forhold til, og så kommer det en dag da det skjer et generasjonsskifte. Det er både emosjonelt og krevende formelt. Men verden går selvfølgelig videre. TV-seerne forholder seg til den frontfiguren som til enhver tid er på skjermen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder