GLADE: Kjetil André Aamodt og Anne Rimmen vant mandag duellen om seerne i OL-studio-programmene. Foto: NRK.

NRK kaprer OL-seerne på kveldstid

Rimmen og Aamodt slo både Skjelbreid, Numme og Rønneberg

TV-ekspert mener gammel vane er vond å vende for dem som ser OL-studio.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Både TV 2 og NRK har hvert sitt OL-studio på kveldstid. Mandag kveld var det statskanalen NRK som hadde flest TV-seere.

NRKs «OL-kveld i Sotsji», som sendes fra klokken 19.45, hadde 654.000 seere med en andel på 42,4 prosent. TV 2s «OL-studio, direkte fra Sotsji» som sendes fra klokken 20.30 hadde i snitt 336.000 seere med en andel på 21 prosent.

- Vi er glade for høye seertall, sier NRK-programlederen Anne Rimmen. Hun legger til at de selv føler de har gode sendinger der hun tror medprogramleder Kjetil André Aamodt trekker mange seere.

Heller ikke «Senkveld»-gutta slo NRKs OL-studio. Programmet som sendes klokken 21.40 hadde 592.000 seere som gir en andel på 33,6 prosent.

Sportssjef i NRK Rune Haug, sier at han har et meget godt team på jobb for å dekke alle begivenhetene fra Sotsji.

- Vi tar det som en utfordring at vi ikke har de rettighetene vi er vant til å ha. Dette gjør at vi jobber ekstra hardt for å gi seeren en god opplevelse, sier han til VG.

LES OGSÅ: Åpningshelgen i OL ga TV 2 rekordtall

- Smiler fra øre til øre

Kommunikasjonssjef i TV 2 Jan Petter Dahl, mener det er naturlig at seertallene for OL-studio svinger.

- Vårt populære OL-studio sender 3-4 timer fra morgen til kveld under hele OL, og seertallene varierer naturlig nok gjennom dagen. Vårt mest sette OL-studio (sendt klokken 17) i går hadde 539.000 seere og en andel på 45,3 prosent. Vi smiler fra øre til øre i TV 2 om dagen med fantastiske seertall.

Kommunikasjonssjefen legger til:

- Gårsdagens skiskytter-jaktstart ble på det meste sett av hele 1.217.000 seere med en utrolig andel på 89,5 prosent.

Kanalen TV 2 Zebra klatret mandag opp på pallen som Norges tredje største TV-kanal. Dette er årsbeste for kanalen. Curling-kampen for menn mellom USA og Norge trakk 289.000 seere til kanalen.

TV 2 har høstet massiv kritikk i sosiale medier for reklamesnuttene i OL-sendingene. De har selv gått ut og kalt kritikken for storm i et vannglass.

Påvirket av flere faktorer

Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen mener det er mange faktorer som påvirker NRKs seertall for OL-sendingen.

- 654.000 på OL-studioet er et relativt høyt tall. Det kan preges også litt av hva som går på de andre kanalene.

Tolonen tror at nordmenns TV-vaner ikke er hele grunnen til at mange trekker mot OL-sendingen.

- Det kan tenkes at vanen har noe å si, sånn sett burde ikke det påvirke så mye, sier han til VG.

- Ikke overrasket

TV-ekspert i Carat Morten Wiberg sier til VG at mange av NRK-seerne sannsynligvis blir dratt med fra «Dagsrevyen».

- Sendingen på NRK kommer i kjølvannet av «Dagsrevyen» som har gode seertall. NRK er generelt gode på studio-sendinger, så det overrasker i og for seg ikke.

Wiberg påpeker at han ikke kjenner målgruppen, men tror av erfaring at NRK har en stor andel av seerne er over 50 år.

- NRK vinner selv når kongen holder nyttårstalen. Det er en gammel vane som er vond å vende. Mandagens tall er ikke unormalt høye. Kulekjøringen som sendes samtidig på TV 2 er ikke den sterkeste konkurransen, sier han til VG.

Wiberg gleder seg også over TV 2s høye seertall.

- Det tyder på at det er mulig å få seerne til å bytte kanal så lenge det som vises er et godt produkt, sier TV-eksperten.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder