Kommentar

Den brutale rettighetskampen: TV 2 har levert til gull

Av Leif Welhaven

Ansettelsen av Ole Gunnar Solskjær i Manchester United har vært en kjempeboost for TV 2. Foto: Cicilie S. Andersen

Strid om sportsrettigheter er et tema med mange lag. Men uansett er det på tide at den norske offentligheten slutter å innbille seg at det er et reelt spillmonopol her i landet.

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Det setter mange følelser i sving at TV 2 mister rettighetene til Premier League. Men dessverre er det få bransjer med så lite rom for emosjoner som kampen om de mest lukrative rettighetene. Her er det én eneste ting som råder – kronasjer – rundt en problemstilling der «alt henger sammen med alt». Skal man først ta for seg dette temaet, er det nemlig nødvendig å favne vidt og bredt:

På en dag som denne er det grunn til å sende en solid dose ros og anerkjennelse til gode kolleger i TV 2. De har levert til gull.

les også

Alsaker etter Premier League-tapet: – Trist dag

Kanalen har over år bygget opp et produkt som har vært et tv-skudd i krysset.

Det er ikke bare fordi fotballen i seg selv er underholdende at sendingene fungerer så godt. TV 2 har et typegalleri og en innpakning som klarer å finne balansen mellom det folkelige og det fotballfaglige. Den koden er ikke enkel å knekke.

Med unntak av at sporadiske innslag med fans i studio kan være kleint, er det egentlig vanskelig å sette fingeren på noe som burde vært endret. Derfor er det litt trist at dette tilbudet forsvinner etter 2022, og det er selvsagt ikke hyggelig for enkeltmenneskene som har lagt sjelen sin i å formidle Premier League.

Samtidig sier galoppen mye om bevegelser i et større bilde, som igjen forteller oss noe om hvordan samfunnet er i forandring.

les også

TV 2 mister Premier League-rettighetene: Viaplay overtar TV-sendingene fra 2022

Makrotrenden er ikke til å ta feil av. Den viser hvordan de tradisjonelle norske TV-aktørene stadig oftere kommer til kort mot konserner med større finansielle muskler. Dette er konserner som, i motsetning til TV 2 og NRK, har mulighet til å melke det økonomisk lukrative bettingmarkedet.

Og det er ikke uttørket biffsnadder, men selve indrefiletene, som flytter seg fra NRK og TV 2 til andre aktører. For å nevne noe: Discovery har kjøpt OL og norsk fotball, NENT vant kampen om håndball, deler av vintersporten – og skal altså ha Premier League i en seksårsperiode. Det er en evighet i tv-sammenheng.

Men på en dag der det på flere plan er grunn til å bli ettertenksom, er det fra et rent seerperspektiv liten grunn til å krisemaksimere. Det er nemlig ikke bare NRK og TV 2 som er flinke til å samle tv-seere. Både Discovery og NENT/TV3 har vist seg mer enn skikket.

Det er bare noen uker siden TV3 viste Sander Sagosen & co. i europamesterskapet i håndball. Og selv om andre har vært flinke før dem, skal det godt gjøres å hevde annet enn at Daniel Høglund, Kristian Kjelling, Ole Erevik og resten av gjengen leverte varene. Det er ingen grunn til å tro annet enn at også Premier League vil fungere her, og en aktør med allerede dyktige fotballfolk vil selvsagt rekruttere ytterligere fra en høy hylle.

les også

Magnus Carlsen inngår sponsoravtale med bettingselskap

Overordnet utløser dette maktskiftet, der kun høyeste bud gjelder, et spørsmål om det egentlig er så mye å mase med. Eller om det bare er en naturlig konsekvens av å leve i en globalisert verden. Svaret på det avhenger litt av politisk ståsted.

Men åkkesom er det en side ved et mangefasettert bilde vi er nødt til å snakke mer om – hvordan norsk offentlighet fortsetter å lulle seg inn i en politisk illusjon. Både myndigheter og idrettsledere kan gjerne snakke på innpust og utpust om at vi har spillmonopol her i landet. Vi kan gjerne fremheve hvordan Norsk Tippings overskudd finansierer frivilligheten, men hva om man tenker litt på alderen til de mest trofaste lottospillerne i en verden som ikke har funnet opp evig liv?

Og mens vi forblir i en modell som – om vi vil det eller ei – nærmer seg holdbarhetsdatoen, er det selskaper som fronter «chilleboxere», betting og utaskjærsbingo som får vise mer og mer av idretten nordmenn ønsker å se.

Slik er virkeligheten i store trekk, selv om det vil svinge og TV 2 vil kunne satse andre steder nå.

Ennå vet vi ikke hvordan ulike forsøk på å verne et allerede uthulet monopol vil fungere, men spørsmålet som må stilles er hvor hensiktsmessig det er å slåss mot vindmøller i det lange løp.

Det er mye det er grunn til å mislike ved pengesirkuset i idretten, som Premier League er den fremste eksponenten for. Mye av grobunnen for det groteske som er avdekket gjennom Football Leaks, handler jo om hvilke uvirkelige summer som sprøytes inn. Uansett hvor mye man måtte ønske seg mer edruelighet, kommer medieavtaler til å forbli en av de heftigste injeksjonene.

Så kan vi fortsette å irritere oss over pengemonsteret, mens vi kjøper overprisede drakter til barna våre og reiser på svindyre fotballturer til England.

Premier League

SVUTMP
1Liverpool34302275264992
2Manchester City34223986345269
3Chelsea341861063461760
4Leicester City34178964323259
5Manchester United341610859332658
  • Champions League
  • Europaliga
  • Nedrykk

Mer om

  1. Premier League
  2. TV3
  3. Betting

Flere artikler

  1. Avviser prissjokk for Premier League-seerne: – Det vil ødelegge markedet

  2. Milliardkampen om Premier League-rettighetene: – Årets store TV-kamp som nå skal avgjøres

  3. Eksperter tror TV 2 vil sikte seg inn på Eliteserien og Champions League

  4. Champions League-evenyret snart over for Roar Stokke: — Vemodig

  5. Alsaker etter Premier League-tapet: – Trist dag

Fra andre aviser

  1. Stor TV-oversikt: Her kan du se sport i årene som kommer

    Bergens Tidende
  2. TV 2 mister Premier League: – En møkkadag

    Aftenposten
  3. TV 2 tapte Premier League. Dette sier de om eliteserie-rettighetene.

    Bergens Tidende
  4. TV-selskap reagerer sterkt på Abid Raja-utspill: – Grenseløst naivt

    Bergens Tidende
  5. Skiforbundet jubler etter avtale mellom NRK og TV 2

    Bergens Tidende
  6. Nå starter kampen om å få vise Premier League etter 2022. Dette sier TV 2, NENT og Discovery.

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder