Kontraster for Molde-kameratene

Kjell Inge Røkke var misfornøyd med egen innsats etter lørdagens tidskjøring. Businessbuddy Bjørn Rune Gjelsten strålte.

  • NTB

Artikkelen er over 20 år gammel

Tidskjøringen i Scandinavian Grand Prix i offshore 1 endte med en overraskende tredjeplass til Gjelsten, mens Røkke måtte nøye seg med femte - etter en sisterunde der han bommet totalt på en sving.

- Jeg var litt for ivrig i sisterunden, hadde en litt for smal inngang i den siste svingen og fikk sleng på båten, sier Røkke.

Ikke fornøyd

Episoden irriterte 41-åringen, fordi de to første omgangene var bedrøvelige på grunn av for liten propell og for lite gir, fordi motoren datt ut av gir og, ikke minst, fordi den siste runden virket svært bra. Likevel var førsterunden raskest.

- Jeg er misfornøyd med egen kjøring. Dette kunne vært bedre, og jeg klarte ikke å tilfredsstille kravene til meg selv, sier Røkke til NTB.

Lørdagskvelden måtte mekanikerne bruke på å skifte girkasse.

Disiplinær

Hans partner i båt, business og ball, Bjørn Rune Gjelsten, strålte etter tredjeplass med sin «Spirit of Norway» - en båt han selv hevder ikke er bygd for tidskjøring.

- Jeg hadde aldri trodd at vi skulle klare en så god plassering, og dette lover godt for søndagens hovedløp. Båten går godt for øyeblikket, sier Gjelsten.

Han kjørte sin besterunde i omgang to, og skiftet til en mindre propell før den tredje. Sannsynligvis burde han valgt en større størrelse.

- Marginene er små, og det er en slik sjanse vi må ta, sier Gjelsten, som understreker at sjansespill blir det ikke mye av søndag. Disiplinær kjøring er viktigst for Wimbledon-sjefen.

- Sesongen er lang, og det er ingen vits i å bli stresset nå. Vi må gjøre de riktige tingene, og kjøre taktisk riktig. Mye avhenger likevel av starten, sier 43-åringen til NTB.

Norsk 3,4,5

Også fjerdeplassen gikk til en norsk båtfører lørdag. For mellom Molde-kameratene snek Eric Kirkedelen seg med sin «Highlander». Nede på sjuendeplass havnet den eneste helnorske båten med Andreas Ove Ugland og Jann Hillestad. For første gang på lenge fungerer det meste for «Jotun».

- Vi manglet litt hestekrefter på den venstre motoren, og dermed fikk vi ikke ut alt, sier Ugland til NTB. Lørdag kveld skifter mekanikerne motor, og Ugland sikter mot pallplass. Problemene med girskifte, som har plaget teamet tidligere i sesongen, var som blåst på sjøen både under testkjøringen fredag og tidskjøringen lørdag.

De forente arabiske emiratene var det derimot ingenting å gjøre noe med lørdag. «Victory 1» og «Victory 7» var uslåelige. 1-eren med Ali Nasser som fører er for øyeblikket den største utfordreren til Bjørn Rune Gjelsten i sammendraget. Røkke er toer.

Flere artikler

  1. OL-håp brakk ankelen

  2. Tredje strake for Venus

  3. Reklame-gøy på Norway Cup

  4. Rekord-sesong gir rekordlønn

  5. Nytt olympisk selvmål

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder