ØNSKER SERVERING PÅ STADION: Flertallet av norske Tippeliga-spiller ønsker at det skal være lov med salg av alkohol i forbindelse med norske Tippeliga-kamper. Her et bilde fra før avspark i en kamp på Sør-Arena mellom Start og Strømsgodset i fjor. Foto: Tor Erik Schrøder NTB scanpix

8 av 10 Tippeliga-spillere sier ja til alkohol-skjenking på stadion

Actis-leder Mina Gerhardsen: – Merkelig

Hele åtte av ti spillere i Tippeligaen svarer ja på spørsmål om det bør være lov med salg av øl og vin i forbindelse med kampene deres.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Bare 5,8 prosent av dem som har svart i VGs undersøkelse svarer nei, mens 13,5 prosent svarer vet ikke.

– Actis mener at alkohol og idrett ikke hører sammen. Det er merkelig at spillerne mener publikum vil trives best på kampene dersom de drikker alkohol. Vi bør jo håpe at spillerne er såpass gode på banen at de kan skape begeistring også hos et edru publikum, sier Mina Gerhardsen, leder i Actis-Rusfeltets samarbeidsorgan. Hun er også tidligere styremedlem i Norges Fotballforbund.

VGs spørreundersøkelsen er foretatt i månedsskiftet februar/mars og ble sendt til alle spillere i Tippeligaen. 104 spillere svarte.

Les også: – Fyllefest skremmer barna fra å ta med barna på idrettsarenaer.

ACTIS-SJEF: Mina Gerhardsen. Foto: Line Møller VG

– I Sverige er det utbredt med alkoholservering på blant annet fotball- og hockeyarenaer. Svenskene har også store problemer med fyll og bråk på kamper, og politiet ser en klar sammenheng mellom berusningsgrad og uroligheter, sier Gerhardsen.

– Slike tilstander vil vi ikke ha i Norge. Idretten skal være åpen for alle.

Les også: Forsker: – Litt alkohol er greit.

Det kom nylig en undersøkelse om tilskuerne på hjemmekampene til stockholmsklubbene AIK, Djurgården og Hammarby. Den konkluderte med at hver tiende tilskuer på disse lagenes kamper var kraftig beruset. Ti prosent hadde over én promille i blodet. Studien, foretatt av STAD, ble gjennomførte på åtte ulike kamper på Tele2 Arena og Friends Arena, der promillenivået ble målt på seks ulike steder på stadion, både blant hjemmefansen, bortefansen og på familietribunen.

Les også: Dette gjør alkohol med kroppen din.

– Alkoholservering på idrettsarrangementer kan gjøre at det som skal være hyggelig for alle, ikke blir det. Derfor er fortsatt alkoholfri idrett viktig, mener Mina Gerhardsen.

VG kunne tirsdag offentliggjøre en undersøkelse fra TNS Gallups helsepolitisk barometer, der et av spørsmålene var knyttet til alkohol på idrettsarenaer, kinoer og kulturarrangementer. Et klart flertall på 75 prosent mener at det er viktig med flere alkoholfrie arenaer for både barn og voksne.

Les også: Hjelmeset om alkoholmisbruk i Holmenkollen.

Direktør Leif Øverland i Norsk Toppfotball kommenterer VGs spørreundersøkelse slik:

– Alkohol servering og tippeligakamper er ikke et tema som står høyt på agendaen i norsk fotball. De fleste kamper går på søndag ettermiddag. Publikum trekkes ikke til stadion for å feste, men for å oppleve mest mulig festfotball, sier Øverland.

Les også: Leserinnlegget i Aftenposten som satte fyll på ski-kartet

– Det som serveres av mat og drikke skjer i lukkede områder (VIP og lignende) eller på vanlige serveringssteder.

Kommunikasjonsdirektør Per Tøien i Norges Idrettsforbund uttalte tirsdag til VG at NIFs holdning til alkohol på idrettsarenaen ligger fast.

– Vi var betydelig skeptiske den gang VIP-arenaene med alkoholservering ble introdusert i Norge, og vi er betydelig skeptiske til at adgangen til alkohol utvides nå. Den prinsipielle grensen for servering av alkohol på idrettsarrangement ble brutt da VIP-arenaene kom, men vår holdning ligger fast. Koblingen mellom idrett og alkohol er uheldig og unødvendig.

– Med åpning for servering også for alle tilskuerne, senker vi terskelen for tilgang på alkohol betydelig og vi sannsynliggjør også en økt kontakt mellom barn og ungdom – og voksne som bruker (eller misbruker) alkohol under arrangementene.

PS: Det er i VGs spørsmål til tippeligaspillerne ikke spesifisert om det gjelder VIP-områder eller åpne områder.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder