MÅ sende hele OL-moroa gratis

Publisert: Oppdatert: 02.11.15 15:17

Del saken på:

Lenken er kopiert
SPORT

- TVNorge kommer til å bli Norges største TV-kanal

Discovery-sjef Harald Strømme har ikke noe valg. OL-sendingene blir gratis for det norske folk - enten han vil eller ikke, ifølge Medietilsynet.

- TVNorge kommer til å bli Norges største TV-kanal – i OL-månedene. Det har de aldri vært før. Det blir virkelig en stor utfordring. De må sette organisasjonen, bygge et lag og skape nerve og temperatur som kan begeistre og engasjere i to uker. Det har de aldri vært i nærheten av, sier Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger til VG.

- Fallhøyden er enorm dersom de mislykkes. Tabbekvoten er ned mot null under et OL, legger han til.

Redaktøren mener at Discovery Communications, som har amerikanske eiere, har gjort en av de råeste sportsrettighetsdealene noensinne når de har sikret seg vinter- og sommer-OL fra 2018 til 2024 i hele 50 land – for rundt elleve milliarder kroner.

Discovery Networks, som eier TVNorge, Max og Eurosport, holder kortene tett til brystet og vil ikke røpe noe om OL-planene. Men VG har en gladmelding til sportsidioter landet rundt: OL blir gratis på TV og nett.

En forskrift, som trådte i kraft 1. juli i fjor sommer, slår fast at begivenheter av vesentlig samfunnsmessig betydning skal gå på gratis TV-kanaler (bortsett fra kringkastingsavgift og grunnpakkeavgift) som mottas av minst 90 prosent av seerne.

OL, både sommer- og vinterlekene i sin helhet, står øverst på den listen.

Forskriften som sikrer gratis OL på TV kan du lese her.

Gjelder rubbel og bit

Medietilsynet, som håndhever lovverket, bekrefter overfor VG at OL blir gratis for TV-seerne.

- Det gjelder alle øvelsene, ikke bare finaler og sånne ting. Og det skal som et utgangspunkt sendes direkte, sier Gudbrand Guthus, direktør for konsesjon og tilsyn i Medietilsynet.

- Det kan godt sendes på internett. Det er også mulig, legger han til.

TVNorge er den eneste Discovery-kanalen med en dekningsgrad på minst 90 prosent. VG får opplyst at FEM har en dekningsgrad på 85, mens MAX har 84.

Mener 2022 OL-valget står mellom pest eller kolera

Knut Kristian Hauger i Kampanje regner med at mesteparten vil gå på TVNorge, mens noe vil gå på Max og Eurosport-kanalene. I tillegg har de mulighet til å sende det meste på nett-TV (Dplay).

- De må legge et stort puslespill. TV 2 viste 700 timer på tradisjonell TV under Sotsji-OL. Det kommer nok til å bli nærmere 700 enn 200 timer nå også, sier Hauger – som tror det er i Discovery og Harald Strømmes interesse å sende OL på sine åpne reklamefinansierte kanaler i Norge.

Anne Rimmen om «OL-tapet»: - Jeg er litt skuffet

- Norden er et utrolig viktig marked hvor Discovery har åpne kanaler med mulighet for å selge reklame, sier Hauger.

Han regner med at de amerikanske eierne ser at TV-markedet i USA ikke er like gunstig som før, og at de derfor vil ha tilstedeværelse i Europa.

- Jeg tror de ser på dette som en mulighet til å bygge Eurosport som den virkelige store internasjonale sportskanalen. Dette er et kjøp som måler krefter med de store sportsrettighetshavnerme, som Sky, British Telecom og de store nasjonale kringkasterne.

Harald Strømme har ikke besvart VGs tekstmelding tirsdag.

- Vi kan ikke kommentere detaljer rundt dette kjøpet ut over det som er blitt sagt til nå, ennå, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks.

Denne artikkelen handler om