Betsson-talsmann: – Like ansvarlige som Norsk Tipping

HARDT UT: Mina Gerhardsen i Actis mener at de utenlandske spillselskapene må stoppes. Foto: Terje Bringedal , VG

2 av 3 vil blokkere nettsider for utenlandske spillselskaper

En ny undersøkelse viser at to av tre nordmenn støtter blokkering av nettsider for utenlandske spillselskaper. En talsmann for Betsson-gruppen svarer at de er like ansvarlige som Norsk Tipping.

Artikkelen er over fire år gammel

Det er Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan - som har bestilt undersøkelsen om folks kjennskap til reklame for utenlandske spillselskaper og syn på blokkering av nettsider.

Den viser at 64 prosent at har sett reklame for de utenlandske spillselskapene, 90 prosent av dem på TV.

– Over halvparten vet ikke at det er ulovlig å reklamere for utenlandske spillselskaper. 62 prosent mener at regjeringen bør gjøre mer for å stoppe slik reklame, heter det i en pressemelding fra Actis.

Og to av tre svarer altså ja på følgende spørsmål: «Er det greit å blokkere sider på internett som tilbyr spill ulovlig for å beskytte norske forbrukere mot mulige spillproblemer?»

Les også: FpU-lederen etter ny rapport: - Forventer at Widvey snur.

– Vi tror ikke at man i 2015 kan stenge internett eller forby utenlandske TV-kanaler å sende inn til Norge. Andre regimer vi ikke vil sammenlikne oss med har prøvd sensur i mange år, og vi tror ikke at den konservative regjeringen i Norge vil tillate at slikt skal skje her i landet, sier Kim Rud Petersen, talsmann for Betsson-gruppen, i en kommentar til Actis-undersøkelsen.

GAMBLING PÅ NETT: Betsson og Unibet er to av de utenlandske selskapene som tilbyr spill. Foto: Skjermdump Foto: ,

Den kommer samtidig som fristen for høringen fra Kulturdepartementet om spillpolitikk går ut. Den skal være grunnlag for en ny stortingsmelding om spill. Både lisensordning og blokkering er temaer her.

Les også: Gambling med spillavhengigheten.

– Det er positivt at regjeringen i den nye handlingsplanen ser den store utfordringen vi har med ulovlig reklame fra utenlandske spillselskaper, sier Actis-generalsekretær Mina Gerhardsen.

– Det er urovekkende at 55 prosent av dem som har sett reklame for utenlandske spillselskaper, ikke vet at det er ulovlig på norsk TV. Det viser at det trengs strengere lovgivning på dette området. Det er også noe folk vil, når hele 62 prosent mener regjeringen bør gjøre mer for å stoppe ulovlig spillreklame, hevder Gerhardsen.

– Regjeringen har folket bak seg i kampen mot ulovlige spillreklame. Når hele to av tre støtter en blokkering av nettsider som tilbyr ulovlige spill, skal de ikke være redde for å ta i bruk sterke virkemidler, mener Actis-sjefen.

Les også: Idrettsforbundet: Vil stoppe de utenlandske spillselskapene.

Minst elleve TV-kanaler i Norge viser reklame for de utenlandske spillselskapene. Fra oktober 2013 til oktober 2014 brukte disse selskapene i alt 423 millioner kroner på TV-reklame som er «ulovlig» i Norge, viste rapporten fra det såkalte Hamarutvalget.

Kim Rud Petersen i Betsson-gruppen sier at de reklamerer på TV fra land der det er lov å reklamere.

– Det ble senest fra Stortingets talerstol tirsdag ettermiddag bekreftet at slik reklame ikke er ulovlig i landene de sendes fra. Det såkalte AMT-direktivet styrer dette, og i følge dette direktivet er våre reklamer f.eks fra England helt lovlige. Så bruken av ordet «ulovlig reklame» er i seg selv feil, og vi mener det setter et feilaktig premis for Actis undersøkelse.

LES OGSÅ: Dennis Olsen sponses av utenlandsk spillselskap.

– Forøvrig er heller ikke spillselskapene «ulovlige», vi er fullt lovlige selskap som er registrert og har lisenser i flere land i EU, og noen av oss er store børsnoterte konsern.

– Vi i Betsson legger mye tid og ressurser i at vi skal tilby et ansvarlig spillprodukt, og mener bestemt at våre tiltak er minst like ansvarlige som de tiltakene Norsk Tipping har, avslutter Kim Rud Petersen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder