Tyskland har slitt i sporet de siste årene. Resultatet er at sporten har lav popularitet og at det nesten ikke lenger skrives om langrenn i media. Flere land har samme tendens. Her faller Tysklands Tim Tscharnke ut av gullkampen på teamsprinten under OL i fjor. Foto:Dmitry Lovetsky,Ap

Langrennssporten etter norsk dominans: Interessen for langrenn stuper i Europa

Tysk TV har sluttet å sende verdenscuprenn direkte

Tidligere landslagssjef Behle: - Interessen er borte

Langrenn har hatt en ekstrem interesse og fått enorm publisitet i Norge de siste årene. Men i flere land som tidligere har preget sporten får den knapt omtale.

VG skrev fredag om hvordan Norge dominerer langrennssporten og hvordan idretten sliter i flere av de konkurrerende landene.

Det Internasjonale Skiforbundet (FIS) ser på Tyskland som deres viktigste kommersielle marked. Der er langrenn i ferd med å bli forbigått i stillhet.

- Interessen i Tyskland er borte. Før pleide de fleste rennene å bli sendt live og ZDF hadde egne team ute på stadion. Nå sendes det kanskje tjue minutter i opptak. Veldig lite går direkte, sier Jochen Behle, tidligere tysk landslagstrener gjennom mange år, til VG.

Bakgrunn:Så mange utlendinger satser langrenn

Seertall og interesse faller

TV-kanalen ZDF sendte kun direkte fra åpningshelgen og avslutningshelgen under Tour de Ski. Men der etappen opp monsterbakken kunne samle opp i fire millioner seere, har nå seertallene stupt til et snitt på 1,65 millioner seere.

Tour de Ski er fortsatt best sett, men verdenscuprenn utenom Tour de Ski samler 1,25 millioner seere, en tredjedel av seerne til skiskyting og hopp.

ETTERLYSER PROFILER: Tobias Angerer og Tyskland vant det første Tour de Ski i 2007. De siste årene har langrenn vært en nedtur sportslig og mediemessig i landet. Foto:Rolf Jarle Ødegaard,VG

- Det skrives nesten aldri om langrenn i de store mediene i Tyskland. Det pleide å være mye større enn det er nå. Sporten trenger resultater og personligheter for å bli interessant. Skiskyting og skihopping har mye større interesse. Også kombinert får mer omtale enn langrenn i media nå, forteller journalisten Melanie Hack i avisen Die Welt.

I Italia har Stefano Arcobelli fulgt italiensk skisport for storavisenLa Gazetta dello Sport. Men der sporten før hadde en sterk posisjon blant vinteridrettene er statusen borte fra tiden da Italia preget langrennstoppen og tok sine siste to gullmedaljer under OL på hjemmebane i 2006.

- Interessen er kanskje en tiendedel av interessen for alpint nå. Nedturen startet etter OL i Torino og har vært på sitt dårligste de siste to årene. Nå er interessen veldig liten i Italia. Det er nå større interesse for skiskyting enn langrenn, sier Arcobelli og gir et lignende bilde som i Tyskland. I riksmedia i Frankrike er heller ikke langrenn tema.

Truls Dæhli kommenterer: Dominansen har et metningspunkt

Artikkelen fortsetter under bildet

ANDRE TIDER I MELLOM-EUROPA: Under OL i Torino tok Italia to langrennsgull blant herrene, i stafetten og femmilen. I Årene i etterkant har interessen hatt en stadig synkende kurve i Italia. Foto:Kai Pfaffenbach,REUTERS

Kaller det mediekrise for langrenn

Russland har vært helt ute av toppen i kvinnelangrenn de siste årene, mens herrene er nest beste nasjon. Likevel sendes ikke langrenn på de store TV-kanalene og bare dager før verdenscuprennene på hjemmebane var det uavklart om de ville bli sendt på noen stor russisk TV-kanal.

- Det er et stort problem for alle unntatt nordmennene. Kvinnelangrenn er blitt uinteressant å se på. I herrelangrenn er det innimellom en eller to løpere fra andre land som kan blande seg inn. Men det endrer ikke det generelle bildet.

- Hvorfor er det interessant å se på skiskyting? Det er den tøffe konkurransen og det store antallet nasjoner som kan kjempe om medaljer. Er det slik i langrenn nå? Nei, sier Andrej Kastsja journalist i det russiske nyhetsbyrået Ves Sport og skileder til VG.

Han karakteriserer det som en «mediekrise» i langrenn for øyeblikket.

Justyna Kowalczyk har en høy stjerne i Polen. Men all interesse dreier seg om en løper. I Polen sendes bare damerenn på riksdekkende TV-kanal.

- Polen har representert 40 prosent av alle seerne i verdenscupen I langrenn. Det pleide å være 5,5 millioner seere på siste etappen i Tour de Ski for eksempel, sier journalist Pawel Wilkowicz i avisen Rzeczpospolita

Men årets sesong har så langt vært en fiasko for Kowalczyk.

Les også:Kowalczyk mener norsk dominans dreper sporten

Nedtur gir direkte påvirkning

BEKYMRET FOR FREMTIDEN: Markedsdirektør i FIS Jürg Capol, ønsker en debatt om blant annet pengetak i langrenn etter den store norske dominansen. Foto:Andrew Medichini,AP

- Det er klart det blir lavere seertall når Justyna ikke presterer godt. Det har en direkte påvirkning hvor godt hun gjør det, sier Markedsdirektør i Det internasjonale skiforbundet Jürg Capol til VG.

Sveitseren sier at de beste rennene der Dario Cologna kjemper i toppen har en markedsandel på opp mot 35 prosent i Sveits. Til sammenligning er det tallet i snitt 14,8 prosent denne sesongen i Tyskland.

Markedsdirektør i FIS Jürg Capol ser den synkende interessen i flere store land og er bekymret for fremtiden.

Selv har han for de nordiske grenene (hopp, kombinert og langrenn) skrevet en fireårsavtale med den tyske bilprodusenten Audi. Hovedsponsor for verdenscupen er sikret frem til og med 2018.

- Vi har blant annet krav om at det sendes tjue timer langrenn på tysk TV i løpet av sesongen. Vi er innenfor det kravet nå, sier Capol.

Mener utviklingen er skremmende

Adresseavisens kommentator Kjetil Kroksæter syns det er skremmende tynt for langrennssporten i Europa. Han har fulgt langrennsporten tett gjennom de siste 25 årene og har sett trenden.

- Det jeg syns er det største problemet er at vi mister de viktigste nasjonene. Vi er i ferd med å miste Tyskland som er motoren økonomisk og er det største TV-markedet. Det er et skremmende signal når tysk TV slutter å sende direkte.

- Vi har mistet Østerrike helt. Det er syltynt i Italia. Vi har mistet mange av østblokknasjonene. Hvis langrennssporten skal overleve med noenlunde troverdighet når det gjelder bredde og kvalitet må man ha med mellomeuropeiske nasjoner som har snø og flere østeuropeiske land. Det er ikke nok at idretten drives i Norge, Sverige, Finland og Russland, sier Kroksæter.

Han har sett utviklingen gjennom flere år ute på arenaer i Europa, i forhold til tidligere år.

- Det jeg har merket det på når jeg har vært ute på renn er at det er veldig glissent blant publikum. Det ser bare ut til å gå nedover. Det var flere tilskuere på kvalifiseringsomgangene under hoppuka enn det var på Tour de Ski, sier Kroksæter.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder