FÅR SE KAMPENE: Her er Ole-Kristian Tollefsen i aksjon for Norge mot Tsjekkia under fjorårets VM. Foto: Bjørn S. Delebekk, VG

Unibet skal sende ishockey-VM

Spillselskapet har kjøpt rettighetene til å strømme Norges kamper i ishockey-VM. De skal også sende semifinaler og finalen med norsk kommentator.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

- Vi ønsker ikke at norske hockeyelskere skal snytes for VM-festen. Det er synd at ingen norske TV-kanaler ønsket å sende mesterskapet, men nå er i det minste all Norges kamper, pluss semifinaler og finaler tilgjengelige for nordmenn, sier pressetalsmann for Unibet i Norge, Kjell Hanssen, til VG.

Da ingen TV-kanaler ville by på rettighetene til å vise VM, kom selskapet på banen.

Seere må registrere seg

- Da vi ble oppmerksomme på at norske hockeyelskere var i ferd med å bli snytt for VM-festen, kastet vi oss rundt og la inn bud på nettrettighetene. Nå er vi stolte av å for første gang kunne vise Norges fremste iskrigere landslag i aksjon, direkte på vårt nettsted, sier Kjell Hanssen.

For å få sett VM må man være registrert hos Unibet.

- Det er ingen forutsetning at man satser penger og spiller når man er innlogget. Men av sikkerhetsmessige hensyn - ikke minst for å sikre at kundene er over 18 år - krever vi innlogging på spillportalen for å få tilgang til alle kampene, forklarer Hanssen.

Det er Kyrre Merg, tidligere redaktør av hockeymagasinet.no, og boksekommentator på Viasat/TV3, som skal kommentere kampene. Han har jobbet med VM ishockey siden 2010, de to siste årene som researcher for redaksjonen i MAX.

I 2013 skapte Unibet stor ståhei i hockeyfamilien da spillselskapet uken før VM startet offentliggjorde Mats Zuccarello som sin nye ambassadør og frontfigur. Avtalen ble senere terminert, da Norges Ishockeyforbund truet med å utestengte "Zucca" fra videre landslagsspill.

-Live-kamper på vårt nettsted, der kundene kan se kampen mens de spiller live-odds, er blitt et stort konkurransefortrinn. Derfor har vi også lagt ned store ressurser i å sikre attraktive streamingrettigheter. Denne konkurransen om rettigheter, med aktører som oss, vil bare bli tøffere i årene som kommer, sier Kjell Hanssen

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder