POPULÆR: Ole Gunnar Solskjær er en populær mann i norske medier. Foto: Fredrik Solstad

Kun Erna og Trump er mer omtalt enn Solskjær i norske medier

Ole Gunnar Solskjær (46) Manchester United-opphold gjør ham til den mest omtalte idrettspersonen i Norge.

Det er bransjenettstedet Medier24 har laget oversikten over de 20 mest omtalte personene i norske medier hittil i 2019.

Idrettssosiolog og professor Gerd von der Lippe lar seg ikke overraske av at Ole Gunnar Solskjær er den mest omtalte idretts-personen, og at han er helt oppe på 3. plass.

– Herrefotball har alltid fått mest mediedekning. Han er en som hele Norge ble kjent med da han avgjorde Champions League i 1999. I tillegg fremstår han som hel ved, da overrasker det meg heller ikke, forklarer hun.

Av andre idrettsnavn på lista finner vi Rosenborg-trener Eirik Horneland som nummer 12. Langrennsløperne Johannes Høsflot Klæbo (8), Therese Johaug (13) og Emil Iversen (18) er også på lista.

– Det er typisk norsk med mange idrettsutøvere på en slik liste. Vi er et land ved Nordpolen som ikke har så mye mer å skryte av enn idrettsutøvere og olje, forklarer von der Lippe.

Lotto: Ikke glem å levere Lotto før klokken 18!

les også

Solskjærs «nye» spiss imponerte i Uniteds fjerde strake seier

– At våre langrennsløpere er interessante for det norske folk synes vi er veldig artig. Therese, Johannes og Emil er dyktige både i skisporet og til å «bjuda» på i veldig mange andre sammenhenger, som er en del av det å være toppidrettsutøver i nasjonalidretten vår, sier medieansvarlig for langrennslandslaget, Gro Eide, til VG, om at tre langrennsløpere er å finne på lista.

OMTALTE: Erna Solberg og Donald Trump i Det hvite hus. De er de to mest omtalte navnene i norsk media i 2019. Foto: Manuel Balce Ceneta / TT NYHETSBYRÅN

Kommersielt samarbeid

VG har et kommersielt samarbeid med Norsk Tipping, som innebærer at VG får en andel av inntektene fra spill i regi av tippeselskapet på våre plattformer. Norsk Tipping har ingen innflytelse på temavalg eller innhold, som utelukkende er basert på redaksjonelle vurderinger.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder