Norsk Tipping om fotballavtalen: – Særdeles betenkelig

KOSTER PENGER: Vålerenga-spillerne løper mot supporterne på Ullevaal etter en scoring i Tippeliga-kampen mot Strømsgodset i april. Å sikre seg TV-bildene fra norsk toppfotball er dyrt. Veldig dyrt. Foto: Vegard Wivestad Grøtt , NTB Scanpix

Slik kunne rekordavtalen blitt enda dyrere

ULLEVAAL STADION (VG) Prisen på 2,4 milliarder for norsk fotball hadde blitt enda høyere om Discovery hadde fått lov til å vise bettingreklame rundt Tippeliga- og Obosliga-kampene, hevder fotballpresident Yngve Hallén.

  • Øyvind Knoph Askeland

Artikkelen er over fire år gammel

2,4 milliarder tilsvarer 400 millioner kroner i året for retten til å vise norsk toppfotball. Nå har Discovery rettighetene fra 2017 til 2022. Men da Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball (NTF) solgte fotballrettighetene, var det med et krav om at ingen utenlandske bettingselskaper skal bli profilert før, under eller etter norske fotballkamper.

Kritiske: Norsk Tipping misliker fotballavtalen

Kun Norsk Tipping, som siden 1990-tallet har hatt navnerettighetene på eliteserien i fotball, får reklamere i forbindelse med kampene.

– Det blir ingen bettingreklame rundt sendingene, noe som selvfølgelig var viktig for oss. Men det er klart at slik profilering har en kommersiell verdi. Hadde vi tillatt bettingreklame, kunne vi fått bedre betalt for avtalen enn vi gjorde. Likevel mener vi løsningen vi nå har kommet frem til er den rette for norsk idrett, sier fotballpresident Yngve Hallén til VG.

Rune Hauge: Rik på salg av fotballrettigheter

Mener fotballen verner om spillmonopolet

Under torsdagens pressekonferanse på Ullevaal stadion ble problematikken tatt opp. Norsk Tipping har også i etterkant gitt uttrykk for at de misliker at NFF og NTF har solgt rettighetene til Discovery.

På TV-selskapets kanaler vil det fortsatt bli vist reklame for utenlandske bettingselskaper, men altså ikke i tilknytning til Tippeliga- og Obosliga-kamper fra 2017.

– Det vil være en fornærmelse å si at Discovery er finansiert av bettingreklame, selv om de kanskje er delfinansiert av dem. Det som er viktig for oss er å verne om Norsk Tipping på flatene norsk fotball blir sendt. De kan ikke bli eksponert før, under eller etter kamp, eller under magasinsendinger. Vi vil være med å støtte opp om det norske myndigheter har bestemt, sier generalsekretær Kjetil Siem i NFF, på spørsmål om hva han tenker om å selge rettighetene til et selskap som er finansiert av bettingreklame.

TV 2 mistet rettighetene: – Kunne ikke matche budet

– Åpenbart bettingfinansiert

Administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid, er helt uenig:

– Jeg mener det er helt åpenbart at en stor del av finansieringsgrunnlaget til Discovery er inntekter fra bettingindustrien. Det er en klar sammenheng mellom reklamekroner, finansieringsgrunnlag og eksponeringen dette medfører. Og det er uønsket av norske myndigheter.

– Er du enig i at NFF er med og verner Norsk Tipping når bettingselskaper ikke blir eksponert i forbindelse med kampene?

– Det er én ting, men det løser ikke hele problemet. Fotballen går her i et sterkt langsiktig kommersielt samarbeid med medier som over lang tid bryter norsk lov. Det mener vi er særdeles betenkelig.

– Hvor involvert har Norsk Tipping vært i denne prosessen?

– Vi har kontinuerlig gjort vårt syn til kjenne. Det bør ikke være noen overraskelser her for fotballen, sier Almlid.

– Hvordan er forholdet mellom Norsk Tipping og fotballen i dag?

– Vi har hatt et godt og langt samarbeid. Vi diskuterer slike saker når det er grunnlag for det.

NFF og NTF ble i 2014 enige med Norsk Tipping om en toårig generalsponsoravtale. Denne reforhandles i disse dager.

– Kan dette få konsekvenser for det videre samarbeidet?

– Dette skjedde i går. Nå må vi gå i tenkeboksen, snakke med fotballen og sette oss inn i detaljene i avtalen mellom dem og Discovery. Vi har ikke gått i detaljer om hvilke konsekvenser dette eventuelt kan få. Det tar vi direkte med fotballen, sier Torbjørn Almlid.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder