VENTER PÅ SNØEN: Johannes Thingnes Bø og de norske skiskytterne har denne uken trent på VM-arenaen i Holmenkollen før de drar på høydesamling.
VENTER PÅ SNØEN: Johannes Thingnes Bø og de norske skiskytterne har denne uken trent på VM-arenaen i Holmenkollen før de drar på høydesamling. Foto: Jostein Magnussen , VG

Sponsorbom for Thingnes Bø

Gullvinner for tøffere marked i næringslivet

SPORT

Ekspert: – Må opp på Northug/Johaug-nivå

før man ringes ned

Johannes Thingnes Bø (22) trodde han satt med gode kort på hånden da han skulle forhandle nye sponsoravtaler etter at han vant VM-gull i vinter. Der bommet han grovt.

Publisert:

Skiskytteren som dro fra Kontiolahti med individuelt gull samt sølv og bronse fra stafettene, skulle forhandle eller reforhandle fire personlige sponsoravtaler etter VM. Men VM-gullet i Finland ble ikke så lukrativt som han kanskje trodde.

– Det har ikke vært noen flom av forespørsler slik jeg håpet på. Jeg tror sponsormarkedet er blitt litt tøffere nå på grunn av de økonomiske realitetene rundt oss. I tillegg må du gjøre en god jobb selv for å lande slike avtaler, og det har jeg ikke hatt anledning til, sier Thingnes Bø til VG.

Les også: Svendsen vet hvor han vil slå til i VM-løypa

22-åringen har god dialog med sponsorene han har hatt og regner med at de fleste blir med videre. Flere har sponset skiskytterkometen siden han var 18 år og ukjent utenfor skiskyttermiljøet.

– Er det skuffende at ikke et VM-gull er mer verdt i sponsorsammenheng?

– Ja, også med tanke på at vi står foran et verdensmesterskap på hjemmebane.

Vegard Arntsen er daglig leder i Sponsor Insight som driver med analyse og rådgivning innen sport og sponsing. Han konstaterer at det ikke er like lett å skaffe seg sponsorer som før.

– Var lettere før

– Det er ikke bare å banke på døren og si «jeg har vunnet gull, spons meg». Det var lettere før. Man må nok opp på Petter Northug- eller Therese Johaug-nivå før man ringes ned, sier Arntsen.

Hans inntrykk er at sponsorene er blitt mer profesjonelle. De vil heller gå grundig inn i det de gjør, kanskje sponser de færre og konsentrerer seg om noen få ting.

– De satser kanskje på noen som de kan bruke aktivt og velger bort de man ikke har kapasitet eller anledning til å jobbe ordentlig med. I tillegg så er skiskyttere mest tilgjengelig på sommerstid på grunn av all reising og trening, og det er en tid på året hvor bedriftene ikke gjennomfører sine største aktiviteter, sier Vegard Arntsen.

Han tror Johannes Thingnes Bø har «gode muligheter» til å få med seg sponsorer ved å spille på neste års VM i Oslo.

Sett denne? Har allerede solgt 30.000 billetter til VM-festen i Holmenkollen

– Om ikke for så mange år, så for denne sesongen med opsjoner hvis det går bra. Thingnes Bø er attraktiv som sponsorobjekt, men mange undervurderer den jobben som må gjøres. Det er tidkrevende og kommer uansett i andre rekke for en idrettsutøver. Mange er nok tjent med å bruke ekstern hjelp i denne typen jobb, mener Arntsen.

– Kaster penger ut av vinduet

Jacob Lund, tidligere sponsorsjef i DNB, driver nå Sponsorconsult AS. Han mener det er en «knallhard kamp» om kronene.

– Pengene sitter ikke like løst. Det er begrenset hva du som sponsor får ut av disse private avtalene. Logoene blir lite synlig i en konkurransesituasjon, konstaterer Jacob Lund.

I dag har skiskytterne anledning til å ha fire private avtaler med eksponering på høyre underarm på konkurransedressen, bak på våpenfuteral, skibinder, samt på siktet på våpenet.

– Innenfor skiskyting har bildet endret seg de siste tiårene fordi TV-mediet viser veldig sjelden løperen på nært hold i «close up» på standplass. Det produseres nå så mye tettere. Gjennom TV-ruta får vi se flere oversiktsbilder fra standplass, resten er digital informasjon om tid og treff. I sum gjør det at verdien av disse private avtalene har sunket. Hvis man vil ha logoeksponering så er det som å kaste penger ut av vinduet, sier Lund til VG.

Noe annet blir det hvis man sikrer seg rettighetene til å bruke utøveren på en intern arena og til egenreklame.

– Mange selskaper ville betalt for å få tilgang til Thingnes Bø eller andre hvis de kan bruke de for eksempel i interne motivasjonskampanjer eller reklame. Da er det verdt pengene, men ikke hvis det dreier seg om eksponering av merkevaren. Så er det også slik at utøverne har et så stramt program at de frigjør ikke tid til andre enn hovedsponsorer når de først har fritid, sier Jacob Lund.

Her kan du lese mer om