FORMEL 1-STJERNE: Niki Lauda på flyplassen i Dusseldorf i Tyskland i mars 2018. Foto: Leonhard Foeger / X00360

Formel 1-legenden Niki Lauda er død

Den tidligere verdensmesteren ble 70 år gammel.

Niki Lauda, tidligere verdensmester i Formel 1, døde mandag. Den østerrikske Formel 1-føreren ble 70 år gammel.

– Det er med dyp sorg vi kunngjør at vår kjære Niki fredfullt har gått bort med familien ved sin side, skriver familien i en uttalelse gjengitt i Die Presse.

De fremhever hans prestasjoner som idrettsutøver og forretningsmann, men skriver at de først og fremst vil huske ham som en familiemann.

– Han var en kjærlig ektemann, far og bestefar og vil bli savnet.

Lauda gjennomgikk en dobbel lungetransplantasjon i 2018, etter å ha blitt innlagt på sykehus med alvorlig lungebetennelse.

Østerrikeren har hatt en imponerende Formel 1-karriere. Han ble verdensmester tre ganger – i 1975, 1977 og 1984. De to siste etter at han ble alvorlig forbrent i ulykke under Tysklands Grand Prix i 1976.

– Han var en av de største. Både på grunn av tre VM-titler, men kanskje først og fremst grunnet historien hans med denne ulykken i 1976. At han overlevde var overraskende, så var han tilbake i bilen veldig fort og klarte å bli verdensmester igjen. Det sier mye om han som person, sier Atle Gulbrandsen, Viasat-kommentator.

VGs motorsport-ekspert Ole Kristian Strøm forteller i en VG+-artikkel hva som skjedde: Lauda hadde på forhånd uttalt at sikkerheten var for dårlig på Nürburgring og at han fryktet å dø. På den tredje runden mistet han kontrollen over bilen: Den ble slengt inn i fjellet og bilen begynte å brenne. Lauda ble sittende i flammene i 40 sekunder før han ble dratt ut av bilen.

VG+: 65 år med Formel 1: Triumf og tragedier

STYGG ULYKKE: Bilen til Niki Lauda fraktes bort fra Nürburgring etter ulykken i 1976. Foto: Hill / AP

Han fikk tredje grads forbrenning, lungene var brent i stykker, og legene trodde ikke at han skulle overleve. Utrolig nok gjorde Lauda comeback seks uker etter på Monza.

Lauda deltok i 171 løp og vant 25 av dem, skriver The Guardian. Etter Formel 1-karrieren ble han eier av sitt eget flyselskap, før han vendte tilbake til Formel 1-sirkuset i 1982, da han kjørte for McLaren, som han også vant for i 1984.

Senere ble Lauda sjef for Jaguars motorsportsatsing. I 1993 ble han en del av motorsportens «Hall of Fame».

les også

Nå kommer filmen om Schumacher

Siden 2012 har han vært styreleder for Mercedes-teamet. Han har vært tett på Lewis Hamilton i disse årene.

– Han var en helt spesiell person. Han var godt likt. De siste årene har han vært en nøkkelperson for Mercedes suksess, sier Atle Gulbrandsen.

I motsetning til mange ble Lauda værende i sporten i store deler av livet etter at han sluttet å kjøre selv.

– Det var nok på grunn av hans kjærlighet til sporten. Han elsket Formel 1 mer enn det meste. Han var en sentral person i Formel 1. Han ble kjent med den røde capsen. Alle visste hvem han var, sier Gulbrandsen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder