Kårer Norges 20 mest spennende sponsorobjekter

Northug på topp - hopplandslaget utenfor listen

HETEST HOS UTENLENDINGENE: Sportssjef for det norske hopplandslaget Claes Brede Bråthen sammen med verdensrekordholder Anders Fannemel rett etter at rennet i Holmenkollen ble avlyst søndag. Foto: Bjørn S. Delebekk , VG

Ny undersøkelse: Hopperne langt unna sponsortoppen i Norge

HOLMENKOLLEN (VG) Norske sponsorer trekker ikke frem hopplandslaget når de rangerer landets 20 mest spennende sponsorobjekter. Men hopperne opplever stor interesse fra internasjonale aktører som nå vil pumpe penger inn i laget.

  • Christer Sævig

Artikkelen er over fire år gammel

I en fersk undersøkelse fra norske Sponsor Insight, som VG har fått tilgang til, kommer det frem at det norske hopplandslaget, til tross for gode resultater de siste sesongene, ikke er inne blant de 20 mest spennende sponsorobjektene i Norge.

Les også: Bråthen bekymret over lite oppmerksomhet

– Vi har spurt over 200 norske sponsorer, på tampen av 2015, om hvem de mener er det mest spennende sponsorobjektet for tiden. Det er første gang vi gjennomfører en slik undersøkelse. Den er interessant fordi dette handler om hva de som sitter på pengene er opptatt av, sier Vegard Arntsen, daglig leder i Sponsor Insight.

– Tror vi er konkurs

Hoppernes sportssjef Clas Brede Bråthen har tidligere vært skeptisk til at laget hans ikke eksponeres mer i mediene og hos rettighetshaver NRK. Han rister litt på hodet når han blir forelagt Sponsor Insights undersøkelse:

– Vi blir ikke stresset fordi Sponsor Insight tror vi er konkurs!

– For jeg har aldri opplevd så stor interesse som det vi har nå, spesielt hos internasjonale aktører som ønsker å sponse oss, vi forhandler med flere av dem. Neste sesong kommer vi til tjene enda mer på sponsorer, sier sportssjefen til VG.

Han innrømmer samtidig at store, norske profiler som Aksel Lund Svindal og stjernene på langrennslandslaget har en helt spesiell posisjon hos nordmenn.

– De har levert over tid. Vi har et ungt lag hvor flere hoppere har fordelt triumfer mellom seg. Vi jobber med å få frem store enere, sier han.

– Føler du at dere får nok anerkjennelse i Norge?

– Ja, det gjør jeg. Det er ikke mange idretter som blir vist så mye på NRK 1. Men jeg vil oppfordre norske sponsorer som vil være med på noe spennende om å ta kontakt.

– Potensialet er stort. I fjor var det tre milliarder seere som så oss på TV. I Tyskland er hoppsporten den mest populære vinteridretten. Internasjonale aktører er interesserte i større markedsandeler og dermed interesserte i oss, mener Bråthen.

Ingen god reklame i Holmenkollen

Det skulle bli en stor fest, men helgens renn i tåkehavet i Holmenkollen var ingen god reklame for hopplandslaget. For de som hadde møtt opp på tribunene så omtrent ingenting. Riktignok tok Norge en solid 2. plass i lagkonkurransen lørdag. Søndag forsvant hele den individuelle konkurransen vekk i regn, tåke og vind.

Les også: Gangnes om oppveksten med Maren Lundby

– Det er ikke noe godt produkt vi klarte å vise frem i helgen. Det er synd, jeg tror aldri jeg har hatt et skikkelig hopprenn i Kollen, sier Anders Fannemel til VG.

For et år siden satte han verdensrekorden med 251,5 meter i Vikersund, uten at han ble ringt ned av sponsorer.

– Nei, ingen tok kontakt etter det. Men jeg gjør ikke dette for å tjene masse penger. Jeg synes bare det er gøy å hoppe langt på ski, smiler Fannemel.

– At vi ikke er på den sponsorlisten, har kanskje noe med at hopp ikke er like folkelig som ski? Vi kan liksom ikke lære folk å smøre hoppski, sier verdensrekordholderen.

Hopp i samme båt som håndballgutta

Den ferske undersøkelsen handler ikke utelukkende om idrett, 11 prosent av svarene ga utslag i kultur- og sosiosponsing. Petter Northug topper listen foran Rosenborg og langrennslandslaget. Real Madrid-talentet Martin Ødegaard er også på sponsorenes radar sammen med Stavanger Oilers, skiskyting og håndballjentene.

– Rosenborg overrasket oss litt. Det handler nok om historikken til klubben, Molde har jo for eksempel gjort det bedre de siste årene, men er ikke inne på listen, sier Arntsen til VG.

– Hvorfor tror du at hopplandslaget ikke fenger sponsorene?

FERSK UNDERSØKELSE: Vegard Arntsen (t.v.) og Sponsor Insight har nylig gjennomført en undersøkelse blant over 200 sponsorer. Her fra et foredrag for Norsk Toppfotball i 2013. Til høyre står kollega Fredrik Thune-Larsen. Foto: Scanpix ,

– Folk vet knapt hvem hopperne er. Etter at veteranene Anders Jacobsen og Anders Bardal la opp, må disse hopperne nå etablere seg i folks bevissthet over tid.

– Hopp er pop i Norge. Samtidig er det litt spesielt at man ikke får mer ut av sponsormarkedet. De har jo en på laget som har verdensrekorden, i USA ville vel han vært sikret for livet, legger han til.

Heller ikke herrenes håndballandslag, som engasjerte nordmenn med storspill i EM i januar, er i nærheten av listen, som riktignok ble laget før mesterskapet i Polen.

– De er litt i samme båt som hopperne. Jeg tror håndballgutta må prestere i flere mesterskap før sponsorene kaster seg over dem, avslutter Arntsen.

De 20 mest spennende sponsorobjektene i Norge

TOPP LISTEN: Petter Northug er Norges mest spennende sponsorobjekt. Foto: Scanpix , NTB scanpix

1. Petter Northug - 11%

2. Rosenborg BK - 9%

3. Langrennslandslaget - 9%

4. Håndballjentene - 9%

5. Therese Johaug - 9%

6. Aksel Lund Svindal - 8%

7. Fotball - 6%

8. Skiskyting - 6%

9. Stavanger Oilers - 5%

10. Norges Skiforbund - 4%

11. Alpint - 4%

12. Ishockey - 4%

TALENTFULL TRIO: Martin Ødegaard, Gustav Mendonca Wikheim og Iver Fossum har alle bakgrunn fra Strømsgodset som ligger på 15. plass på listen. Ødegaard er nummer 13. Foto: Bjørn S. Delebekk / Terje Pedersen / Jon Olav Nesvold , VG / NTB SCANPIX

13. Martin Ødegaard - 3%

14. Humanitære organisasjoner - 3%

15. Strømsgodset Toppfotball - 3%

16. Lokale lag/foreninger - 2%

17. Breddeidrett - 2%

18. Vålerenga Fotball - 2%

19. Andre utøvere - 7%

MESTERLAG: Stavanger Oilers er inne blant de 10 mest spennende sponsorobjektene i Norge. Foto: Bjørn S. Delebekk , VG

20. Andre fotballklubber - 5%

21. Annet - 8%

22. Vet ikke - 9%

Kilde: Sponsor Insight.

Les også

  1. Jusprofessor om NFF-krangelen: Mener Riise har en god sak

    Jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen mener Norges Fotballforbund ikke kan nekte John Arne Riise (35) å spille fotball…
  2. V-cupen skøyter: Stavanger 29.-31. januar: Første sponsoravtale på to år

    STAVANGER (VG) Ida Njåtun (24) og skøytelandslaget kan puste litt lettere etter å ha fått sin første hovedsponsor på to…
  3. Slik var Sagens Kollen-drama

    MENTON (VG) Anette Sagen (31) ble smuglet ut bakveien på Gardermoen – og holdt skjult i Oslo – da det stormet som verst…
  4. Hushovd merker oljekrisen

    OSLO PLAZA (VG) Thor Hushovd (37) klarte ikke å skaffe en hovedsponsor til sitt planlagte sykkellag før nyttår, slik han…
  5. Bråthen om hoppsuksessen: - Blir større enn Wirkola-generasjonen

    Norge er på vei mot en ny gullalder i hopp. Og den blir større enn 60-tallet - med legenden Bjørn Wirkola i spissen…
  6. Bråthen i «bekymringsmøte» med Skiforbundet

    Sportssjef Clas Brede Bråthen møter i dag ledelsen i Norges Skiforbund for å drøfte tiltak for større oppmerksomhet…
  7. Slik skaper Stöckl nye hoppstjerner

    ST. JOHANN IM PONGAU (VG) Alexander Stöckl (42) forlanger å bli trodd på at han aldri fikk panikk da den ene…

Mer om

  1. Hopp
  2. Petter Northug
  3. Rosenborg BK
  4. Therese Johaug
  5. Langrenn
  6. Martin Ødegaard
  7. Ishockey

Flere artikler

  1. Eliteserien slår langrenn som heteste sponsorobjekt

  2. Skiforbundet krever millionbeløp for den siste sponsorplassen

  3. Bråthen i «bekymringsmøte» med Skiforbundet

  4. Spår tidenes gullfest i OL etter «jubelhelg»

  5. Stor sportshelg i vente: Her er 10 godbiter du bør få med deg

Fra andre aviser

  1. Sjekk den forskjellen: - Vi har jobbet altfor dårlig

    Bergens Tidende
  2. Folket og sponsorene støtter henne: – Verdien på Johaug vil bare øke

    Bergens Tidende
  3. Folket og sponsorene støtter henne: – Verdien på Johaug vil bare øke

    Fædrelandsvennen
  4. Av landets 16.000 sponsorobjekter er Oilers nummer fem

    Aftenposten
  5. VM-gullet har uteblitt, men sponsorinntektene skyter i været for alpinistene

    Bergens Tidende
  6. VM-gullet har uteblitt, men sponsorinntektene skyter i været for alpinistene

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder