Hovedinnhold

Norsk Toppfotball satset 20 millioner på Wi-Fi - bare Viking bruker det

<p>NEW ADVENTURES IN WI-FI? Viking jubler etter seieren på Ullevaal stadion i serieåpningen. Nasjonalarenaen skal snart oppgraderes med «Connected League», systemet som kun Viking stadion har installert så langt.</p>

NEW ADVENTURES IN WI-FI? Viking jubler etter seieren på Ullevaal stadion i serieåpningen. Nasjonalarenaen skal snart oppgraderes med «Connected League», systemet som kun Viking stadion har installert så langt.

Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix
Norsk Toppfotball har tatt på seg kostnader for rundt 20 millioner kroner for et trådløst nettverk som foreløpig bare Viking benytter seg av.

Dårlig dekning: Også Ullevaal stadion har sagt ja til å gå for løsningen med navnet «Connected League», men ellers er det få av toppklubbene som foreløpig vil ta seg råd til nysatsingen.

I en rekke reportasjer har VG tatt for seg penge- og ressursbruken i Norges Fotballforbund. I Norsk Toppfotball (NTF), organisasjonen for klubbene i de to øverste ligaene, har det også blitt brukt millioner av kroner på ulike prosjekter de siste årene.

Les også: Rundt 15 personer hever millionlønn i NFF

LSK-leder: – Det er rett og slett for kostbart

Et av prosjektene som flere klubber har stilt spørsmålstegn ved er «Connected League». Et teknologisk super-Wi-Fi som sørger at publikum på stadion får tilgang til et trådløst nettverk med en rekke digitale løsninger der man blant annet kan få høydepunkter fra andre arenaer på sin egen mobiltelefon underveis. Systemet skal gi bedre dialog mellom publikum og klubbene, legge til rette for kommersielle synergier, og ha et stort fokus på sosiale medier.

Dette er Connected League

Fra nettsiden til Norsk Toppfotball beskrives konseptet slik:

Connected League handler om å koble fansen/kundene til klubben/ligaen.

Fra 2006 da fotballen fikk den første media-milliarden har Tippeligaen vært en Connected League, det vil si en liga med et felles nettverk som knytter alle arenaene sammen. I dette nettverket er det felles tjenester som i særlig grad er knyttet til medieproduksjon.

Publikums krav og den allmenne teknologiske utvikling gjør at fotballen må kunne tilby konkurransedyktig mobilbasert innhold og tjenester på og utenfor arenaen. Derfor vedtok klubbene enstemmig en videreutvikling av felles ressurser og igangsetting av "Trådløs Stadion - Connected League" med en felles mal for alle i 2013.

Men prisen er såpass stiv at kun Viking har investert i det så langt.

– Vi har sagt at vi i LSK stiller oss sist i køen på dette prosjektet. Det er rett og slett for kostbart. Det hadde vært kjekt og fint å ha, men med dagens bemanningssituasjon klarer vi heller ikke å dra ut nok inntekter som kan dekke kostnadene, sier Lillestrøms daglige leder Robert Lauritsen.

Les også: Tidligere NFF-topp mener Siem har misbrukt makten

Heller ikke på Lerkendal, stadion i Norge som trekker flest tilskuere, ønsker man foreløpig å bli med på den teknologiske nyvinningen til Norsk Toppfotball. Hvis Rosenborg skulle oppgradert arenaen med et fullblods Connected League-system ville det ha kostet syv millioner kroner. På toppen av det kommer årlige driftskostnader på nærmere en million.

– Vi hoppet av fordi vi ikke har pengene til å investere i det. Vi kan ikke bruke ti millioner kroner på dette og har lagt det på is foreløpig. Vi greide ikke å se business i det inntektsmessig. Per nå ser vi ikke at det vil gi oss inntekter på kort eller litt lengre sikt, sier Rosenborgs daglige leder Tove Moe Dyrhaug til VG.

Les også: Tidligere visepresident: – Jeg er en av synderne

Tippeliga-klubbene skeptiske

Sjef for byggingen av Vålerengas nye stadion, Stig-Ove Sandnes, sier at klubben vurderer å installere Connected League når arenaen på Valle står klar sommeren 2017, og Odd har gått for deler av løsningen på én tribune, men ellers er interessen lunken.

– Vi vurderer det, men har for lite informasjon om hvor prosjektet står akkurat i øyeblikket, sier Jon Tunold i Stabæk.

– Vi sitter ikke og vurderer dette konkrete prosjektet nå. Vi har mange investeringer vi ønsker å gjøre, men må prioritere knallhardt. Det er en stor investering og vi må vite at vi får valuta for pengene, sier Branns daglige leder Vibeke Johannesen.

– Det er ikke relevant for oss, sier Egil Mundal i Sogndal.

– Det er ting rundt dette som kan være interessant, men for oss er vurderingen at investerings- og driftskostnadene blir så store at det er helt uaktuelt å gjøre det. Det er snakk om veldig mye penger, og det skal også driftes, sier Henrik Hoff i Aalesund.

Molde-direktør Øystein Neerland sier at klubben avventer erfaringene fra Viking – som har vært piloten i prosjektet.

Les også: NFF-topper beskyldes for å være illojale

Viking: – Dette blir viktig fremover

Eirik W. Henningsen, som ble ansatt som Viking-direktør etter at Connected League-investeringen var gjort, mener det for tidlig å konkludere om investeringen vil betale seg eller ikke.

– Vi kom i gang ordentlig i 2015 og Viking stadion fremstår som Norges beste med «state of the art»-Wi-Fi. Vi er ganske trygge på at dette blir viktig fremover. Mange i den eldre garde er ikke så opptatt av dette, men vi får en helt annen interaktivitet med publikum. Vi bruker storskjermen til å kommunisere, har økt salget på digitale boards og får inn en betydelig datafangst som er viktig for Viking.

– Har det vært en fornuftig investering?

– Alt er relativt. Her lokalt var det store diskusjoner da investeringen ble gjort. Men nå som vi har det på plass, velger jeg å ha en positiv tilnærming til dette. Og jeg tror det blir lettere å tjene penger på det når vi legger om til kunstgress og får flere arrangement enn 15-16 kamper og en konsert i året, sier Henningsen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

<p>FORSTÅR SKEPSISEN: Norsk Toppfotball-direktør Leif Øverland (t.v) forstår at mange Tippeliga-klubber ikke har tatt seg råd til Connected League, men håper at flere vil følge etter. Odds daglige leder Einar Håndlykken (t.h) har installert deler av systemet på en tribune i Skien.</p>

FORSTÅR SKEPSISEN: Norsk Toppfotball-direktør Leif Øverland (t.v) forstår at mange Tippeliga-klubber ikke har tatt seg råd til Connected League, men håper at flere vil følge etter. Odds daglige leder Einar Håndlykken (t.h) har installert deler av systemet på en tribune i Skien.

Alf Øystein Støtvig, VG

Administrerende direktør Leif Øverland i NTF, som begynte i jobben etter at Connected League ble etablert, sier at han forstår klubbenes avventende holdning.

– Det er en sunn skepsis som nok er litt preget av at det har vært mange prosjekter i NTF. Om tre til fem år vil vi få svar på om det var for fremtidsrettet eller ikke, sier Øverland.

Les også: Sembs superlønn provoserer Fotball-Norge

Koster Norsk Toppfotball 20 millioner

Han forteller at Norsk Toppfotball har investert ti millioner kroner i prosjektet – som blant annet inneholder en felles sentral (hub) som binder Ullevaal Media Center sammen med de 32 arenaene i Tippeligaen og Obos-ligaen. I tillegg kommer årlige driftskostnader på mellom en og to millioner kroner.

Det betyr at NTF betaler rundt 20 millioner kroner for prosjektet over en syvårsperiode.

– Vi har investert i en leveranse på dette til og med 2021. Vi samarbeider med Sverige, som allerede har vedtatt at de skal rulle det ut for alle 32 klubbene. Vi tror også dette vil være bra for publikum og klubbene i Norge.

– Men hva hvis ikke flere vil ha det?

– Hvis det viser seg at kun Viking og Ullevaal Stadion installerer det – i verste fall – så vil vi snu forretningsideen og trappe ned. Hvis klubbene synes det er for dyrt, så må vi respektere det. Mitt håp er at vi om tre til fem år vil si at dette var riktig.

– Har det vært vurdert å stoppe prosjektet?

– Noe av det første vi tok tak i da jeg begynte i Norsk Toppfotball var å kjøre en intern revisjon på dette sammen med styret. Da ble vår konklusjon at vi skulle kjøre videre.

– Hadde du selv valgt å gå for dette hvis du var ansvarlig den gangen det ble etablert?

– Det er ikke interessant nå. Det som er interessant er å få mest mulig ut av det, sier Leif Øverland.

Les også: Slik forsvarer Høgmo bruken av 30 millioner kroner

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Fotball

Se neste 5 fra Fotball